Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
En halva av odlingarnas mest präktiga och fulländat vackra spetskål har nu fått sluta sina dagar med att bakas med smör i ugn, tillsammans med några nästan lika präktiga polkabetor i klyftor + honung och salt och olja. Må ni alla vila i frid och tack för den tid vi hade tillsammans. :)

Allt har sedan förtärts med fetaoströra, som utöver smör, salt, peppar och olja är den enda egentliga råvarukostnaden för denna delikata måltid. Antecknar inför 2022: odla mer spetskål! Och tidigare!!! Så att det finns att grilla helst hela sommaren.
 
Igår blev det spaghetti carbonara.

E2C3C325-1EBE-4B2C-A65D-B86B0EEC6D25.jpeg
 
Vi har haft mina föräldrar här i helgen och ätit så god mat. I torsdags pizza med lök-kräm (är ju typ det godaste i hela världen?!), tunt skivad potatis, pecorino och massor av färska örter, som toppades med brynt smör med citron i efter tillagning, och serverades med babyspenat. Dottern fick en pizza med tomatsås, pecorino och sjuka mängder oliver så hon var också nöjd. Sen i fredags gjorde jag fiskgratäng på torskrygg och lax, med potatismos och en sås med västerbotten, dijon, grädde och fiskfond, som vi åt till brysselkål. I lördags hittade vi sjuka mängder svamp så middag blev svampsås och tagliatelle, med pecorino till. Igår kyckling, ädelostsås, rostad potatis och rostad brysselkål. Jag tänker inte baka kanelbullar och orkar nog inte med nån äppelpaj heller, men sån här höstmat gör mig glad.
 
Fick också nöja mig med att höra kollegor fresta med kanelbulle via Skype. :rage: Men kompenserar eventuellt med kanelbullens vecka eller något ditåt.

Dagens matlagning = ytterst spontant påkommen chili con carne, hade tagit upp ett paket nötfärs från frysen i akt och mening att göra biffar med rotfrukter i ugn och någon senapssås till. Men plötsligt uppstod det lite behövlig skafferirensning i helgen, med fynd av flera år gamla torkade bönor. Så när de råkat bli blötlagda utan någon djupare plan och det även fanns tillgång till färska paprikor och chili att ösa i, så infann sig Guds Hand i mitt kök och styrde om alltihop. Som det kan bli!
 
Behöver lite råd. Jag måste sila buljongen karrén kokat i, det innehåller bla torkad rosmarin och timjan. Kan man sila genom en kökshandduk? Jag har ingen sil som är finmaskig nog att få bort kryddorna.
 
Behöver lite råd. Jag måste sila buljongen karrén kokat i, det innehåller bla torkad rosmarin och timjan. Kan man sila genom en kökshandduk? Jag har ingen sil som är finmaskig nog att få bort kryddorna.
Absolut! En tesil eller liknande borde också funka bra, men beroende på hur mycket buljong det är kan det ta ett tag ;)
 
Da jag forfasade mig over vissa svar i Carbonara traden :cautious: har jag langtat som en galning efter en "riktig" spagetti Carbonara sedan jag forst borjade folja den traden. I dag gjorde jag en perfect carbonara ... Inga konstigheter, utom att jag var for lat att aka till slakteriet och fick noja mig med pancetta, jag hittade dock pecorino romano sa det var bara att satta igang.
Den blev perfect ... kramig, mjuk, och tjock spagetti som har en "rough" yta dar den kramiga sasen fastnar. Maken, som ar en stor spagetti alskare sa nagot om hur perfect det var, hur vansinnigt gott, hur jag kunde fa gora Spagetti Carbonara varje dag om jag ville.:laugh:
 
Da jag forfasade mig over vissa svar i Carbonara traden :cautious: har jag langtat som en galning efter en "riktig" spagetti Carbonara sedan jag forst borjade folja den traden. I dag gjorde jag en perfect carbonara ... Inga konstigheter, utom att jag var for lat att aka till slakteriet och fick noja mig med pancetta, jag hittade dock pecorino romano sa det var bara att satta igang.
Den blev perfect ... kramig, mjuk, och tjock spagetti som har en "rough" yta dar den kramiga sasen fastnar. Maken, som ar en stor spagetti alskare sa nagot om hur perfect det var, hur vansinnigt gott, hur jag kunde fa gora Spagetti Carbonara varje dag om jag ville.:laugh:
Men sluuuta! Jag är just hemkommen från 10 dagar i Italien och borde verkligen inte sukta efter pasta (eller pizza, eller bröd, eller charkprodukter, eller ost, eller vin...) just nu men du och @MJLee förstör det totalt! Nu sitter jag här och längtar efter carbonara kl 09:45 på morgonen :arghh:
 
Bönsallad med fetaost och en hembakt tekaka, och sista biten chokladtårta från i söndags till efterrätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
281
· Visningar
11 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp