Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja ja, jag kan väl lika gärna rapportera om mitt pasta-lösa kök när jag ändå är här! ;) Igår blev det laxfilé med ful medames samt spenatsallad med fetaost och ärtor. Idag veganska burgare gjorda på favabönor och rödbeta (helfabrikat). Åts med avocado, tomat, ost och ketchup som topping i briochebröd. Det var gott alltihop men jag längtar efter att laga mat i mer än 10 minuter! Kommer dock inte att ha varken tid eller energi till det förrän till helgen, men då jäklar!
 
Det har varit spridda skurar med matlagning och senaste tiden. Gjorde en supergod lax i sås med soltorkade tomater och spenat häromdagen efter ett recept hos mathem på 5 ingredienser som var supergod och snabbt och enkelt att tillaga, åt den till örtslungad rostad potatis - supergott, en ny favorit.
I söndags gjorde jag en plåt med ugnspannkaka med rivna morötter i smeten, och bacon, serverad med rårörda lingon.
Idag har jag inga rester kvar och nu är planen att sno ihop en paj på färsk spenat, fetaost och soltorkade tomater och oliver och ugnsbakad spetskål och en finhackad sallad på bifftomat, gurka, rödlök och mozzarella & kapris.
 
Kyl- och frysrens resulterade i något slags fajitas med eko-kyckling, halloumi, paprika och rödlök i en mexistylesås med passerade tomater, vitlök, lime, korianderstjälkar, rostad paprika i bitar, spiskummin och rökt paprika, inrullat i tortillabröd och gratinerat i ugn med cheddar. Till detta ska vi äta refried beans med mer rödlök, rödvinsvinäger, majs och vitlök. Guacamole hade varit gott till men ingen orkade handla avokado.
 
Inte bästa bilden, nåja. Idag vart en snäll sambo och lagat Tacopaj till sambon. Då jag inte förjust i tacokryddan (spiskummin) så slog till stort och värmde färdiga pannkakor till mig själv :rofl:
 

Bifogade filer

  • received_1901708123335487.jpeg
    received_1901708123335487.jpeg
    44,3 KB · Visningar: 15
Åt resterna av gårdagens paj till lunch, kompletterad med fräsch krispsallad/rödlök/kapris/och en näve absolut sista trädgårdsminiplutt-tomater :d Lite sorgligt att den säsongen är sluuut nu :(

Under eftermiddagen gjorde jag ett snabbt kast in i skogen med doggeliton och trampade rakt in i en trattkantarell-skördeplats, så i kväll har jag gjort en trattkantarellsoppa med färsk timjan och knaperstekt bacon och smörigt vitlöksbröd med parmesanflagor till. Gräddigt, höstigt och supergott, tyvärr kan jag inte äta så mycket av själva svamparna men soppan har så mycket smak av svampen ändå så jag är lycklig ändå. Gallan likaså! :)
 
Superenkel att tillaga, supergott! Hur hittar du trattkantareller där du är?

Inte trattkantareller :( daremot finns det massor av vanliga kantareller ... har skordar vi bade host och var ... Det vill saga inte jag. Det finns namligen en giftig (och nagra ackliga tror jag) variant av kantarell och jag har ingen aning om skillnaden. Daremot har jag en kompis som alskar att plocka och hon ger bort det mesta hon hittar :p dessutom saljer de nyplockad svamp i losvikt i min narmaste affar.:D
 
Åt resterna av gårdagens paj till lunch, kompletterad med fräsch krispsallad/rödlök/kapris/och en näve absolut sista trädgårdsminiplutt-tomater :d Lite sorgligt att den säsongen är sluuut nu :(

Under eftermiddagen gjorde jag ett snabbt kast in i skogen med doggeliton och trampade rakt in i en trattkantarell-skördeplats, så i kväll har jag gjort en trattkantarellsoppa med färsk timjan och knaperstekt bacon och smörigt vitlöksbröd med parmesanflagor till. Gräddigt, höstigt och supergott, tyvärr kan jag inte äta så mycket av själva svamparna men soppan har så mycket smak av svampen ändå så jag är lycklig ändå. Gallan likaså! :)
Svampsoppa är näst efter toast det godaste en kan göra med trattisar, tycker jag!
 
Inte trattkantareller :( daremot finns det massor av vanliga kantareller ... har skordar vi bade host och var ... Det vill saga inte jag. Det finns namligen en giftig (och nagra ackliga tror jag) variant av kantarell och jag har ingen aning om skillnaden. Daremot har jag en kompis som alskar att plocka och hon ger bort det mesta hon hittar :p dessutom saljer de nyplockad svamp i losvikt i min narmaste affar.:D
Men vanliga kantareller funkar säkert jättebra, att få den där karaktäristiska kantarellsmaken är ju on point!
 
Vi kommer inte äta svampsoppa (även om jag nu nästan ångrar att det inte blev det... ) utan vad som i vår familj kallas "räk-tjosan". Vitlöksstekta små räkor i en sås med creme fraiche, citron, rostad tomatpuré, curry, soja och cayennepeppar, med ris och en grönsallad till. Maten är snart klar och doften är magisk!
 
Ikväll grillade sambon oxfilét. Jag gjorde ungsrostade klyftor potatis, sötpotatis, rödbetor och rödlök med sesamfrön. Airfryade också blomkolsknyten som blev krispiga och goda. Gjorde sås med trattkantareller och vanliga kantareller m grädde etc. Serverades med rödvinbärsgelé också. SÅ gott! 😍
 
Sitter och trycker i ett nastan tomt vantrum … och nu ar jag rejalt hungrig. Jag tror att jag kanske fortjanar en riktigt god middag I dag. Om jag inte svimmar av naringsbrist innan blir det nog att stanna pa nagon restaurant pa vagen hem. 🤤
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
12 573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp