Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag panerade jag färsk broccoli och körde i airfryern för första gången. Till det hade jag en kall sås med feta, citron, vitlök, persilja.
Blev riktigt gott! Skulle nog bli ännu godare med typ kyckling, fisk eller likn till. Men det här var god slapp-mat för mig som idag äter själv.
 
Och jag har just nu sma farskpotatis, skuren i klyftor och rullade i oliv olja och en massa kryddor, i airfryern. Till det har jag en sas/dip med ranch/dill och fardiggrillad kyckling sedan tidigare ... eftersom Maken tydligen slangt den lilla spenat jag hade hemma.:cautious: Det var nog mindre an 10 blad ... men anda :meh: Vem slanger spenat?:confused:
 
Ätit kycklingsallad två dagar i rad till lunch. Köpte en hel kyckling och gjorde i ugnen. Idag kokade jag till lite pasta också för att jag ska rida nu på eftermiddagen. Igår eftermiddag gick jag till en lokal restaurang och åt thaimat. Sambon var inte hemma på kvällen så var enkelt och gott.
 
I kvall akte Maken och jag forbi en "brew pub" sa Maken kunde fa sin alskade "Fish'n Chips" ... Jag at en stek pa sallad med gorgonzola smul och gorgonzola dressing. Vansinnigt gott. Extra gott var den Merlot som jag bestallde ett glas av. Mycket trevligt pa ett verkligen rustikt stalle.
Vi satt med ett fonster in till brygg avdelningen, sa en bild var sjalvbklart. :p
Maken som dricker ol sa att hans "fish'n chips" var helt perfect och helt otroligt gott. Tidigare nar vi varit dar har det varit mer ... "lagom", men nu nar alla Covid sparrar slappt har de tydligen dragit upp allt ett par grader och mer an val konkurerar med de mer valkanda pubar och hotel barer i sta'n.

IMG_2715.jpeg
 
Ikväll gjorde jag ungsgrillade kycklingklubbor med panerad och airfryad färsk broccoli. Till det också en sås med grekisk yoghurt, feta, citron, färsk persilja, vitlökspeppar och örtsalt.
Supergott!

Fick mazarin med mandelmassa till efterrätt.
Sambo köpte av ett lokalt bageri i en liten by han var förbi. Det är jättegulligt med en bod där bageriet ställer fram nybakt, åker därifrån och man betalar själv i en burk. Så fint att det funkar!
Mazarinen var magisk. Mkt högre än normalt och full med god mandelmassa. ❤️
 
Ikväll gjorde jag ungsgrillade kycklingklubbor med panerad och airfryad färsk broccoli. Till det också en sås med grekisk yoghurt, feta, citron, färsk persilja, vitlökspeppar och örtsalt.
Supergott!

Fick mazarin med mandelmassa till efterrätt.
Sambo köpte av ett lokalt bageri i en liten by han var förbi. Det är jättegulligt med en bod där bageriet ställer fram nybakt, åker därifrån och man betalar själv i en burk. Så fint att det funkar!
Mazarinen var magisk. Mkt högre än normalt och full med god mandelmassa. ❤️
Glömde skriva att det var rikligt av vitlök i såsen med. Känns idag trots flera tandborstningar sedan dess.
Tur att jag bara ska vara hemma idag. 😅
 
På tal om ”barnmat” gjorde sambon korvstroganoff här om dagen. Det var så kul att han som annars gillar rätt annorlunda mat tyckte ”Det smakar skolmat. Jättegott!”
Skolmat är ju annars kanske inte en kvalitetsstämpel. 😅

Igår gjorde jag en väldigt god chili con carne. Det blev ett berg mat. Så jag har goda rester att äta nu i veckan när sambo är borta.

Hade dock kycklinglår-filéer som behövde lagas idag. Så idag gjorde jag en tikka masala på dem. Åts med ris och vitlöks-naan. Så gott!

Åh, där sa du nått. Vi ska snart hem till Sverige snart, då måste jag laga korv stroganoff 😁👌är typ en av sakerna jag saknar mest i matväg. Säkert för det är nått man är uppväxt på, gick å hade cravings på det hela förra året, nu kom det tillbaka 😅
 
Igår åt jag nyfångade kräftor :eek: 🦞 vilket för mig är udda för årstiden, men det var gott! Fyllde ut med räkor för en hel måltid.

Tja, annars äter jag ägg, men det känns inte riktigt som något att skriva hem om (eller här) . Jag fick såklart ägg till skaldjuren igår också och byggde små ”bakelser” med ägghalvor, majonnäs och kräfta/räka. Mums!
 
Grubblar, jag har en 1.6kg klump fläskkarré i frysen som jag idiotiskt nog inte skivade innan jag hivade in den. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra med den (1 person + katt). Känns inte fräscht att frysa om, men funderar på hur jag ska tillaga det så jag inte behöver slänga hälften.
 
Jag som inte bakar sota brod/kakor bakade ett banan brod for nagra dagar sedan. Det blev 2 "loafs" som redan ar slut. :arghh: Jag slangde i en hel del farska blabar som jag behovde "bli av med" och och bytte ut halva mangden vete mjol till "cornmeal". Helt otippat blev det nog det godaste brodet som nagon sin bakats ... I gar i affaren trevade jag efter bananer ... I dag borjade jag en handlingslista med :meh: bananer. 🙄 Det vill saga de dar bananerna jag INTE ska kopa. 😣
 
ubblar, jag har en 1.6kg klump fläskkarré i frysen som jag idiotiskt nog inte skivade innan jag hivade in den. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra med den (1 person + katt). Känns inte fräscht att frysa om, men funderar på hur jag ska tillaga det så jag inte behöver slänga hälften.

Långbaka på låg värme i ugnen kanske? Ät en del direkt det som blir över kan man t.ex. slänga i en wok och liknande rätter. som kräver mört kött. . Eller så får du väl helt enkelt bjuda hem lite trevligt sällskap i göra av med den. 🙂
 
Igår gjorde jag tikka masala-kyckling och ris. Till det vitlöksnanbröd. Fuskade och köpte färdiga bröd som jag sedan hade på vitlökssmör och körde 4 min i Airfryern. Älskar den smidiga maskinen. Hade ju tagit väldigt mkt mer tid att värma ugn etc och blir ju inte lika gott i micro.

Idag gjorde jag kycklingtacos på kycklinglårfilet. Gjorde supergod guacamole till. Jättegott och fräscht med mkt grönsaker.
 
Blev två rostade mackor med två stekta ägg, riven ost och sallad till. Enkelt men har haft huvudvärk hela dagen och sambon skulle ut och äta med en kompis så jag orkade inte göra så mycket mer än så. Har ingen inspiration och ork just nu av många olika anledningar men det blev ganska gott ändå.
 
Ikväll gjorde jag jordärtskocksoppa som toppades med jordärtskocks-chips som jag gjort i airfryern. Gjorde också vitlöks- och persilje-bröd till. Så galet gott!
Sambon fixade moules marinières också. Även det mkt gott!

Har aldrig lagat ngt med jordärtskockor och soppan improviserades ihop. Tycker det är så kul att jag faktiskt börjar bli rätt duglig i köket. Från att vara hon som förvisso älskat god mat men alltid ätit ute/blivit bjuden hos andra. 🤘
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp