Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ikväll hade sambon gjort lammstek som fyllts med vitlök, kryddor, örter. Köpt av kunder som har så fantastiskt fint kött på sina lamm! 😍
Till det en potatisgratäng som var lite udda IOM att man skulle koka potatisen i mjölk/grädde först. Han tog knipplök istället för gul lök. Blev himla fräsch och krämig. Han tog också fänkål som fick stekas och puttra i lite smör, vatten, fond etc för att sedan stekas på ytterligare när de mjuknat och vätskan försvunnit.
Jag gjorde tzatziki också.

Gaaalet gott! ❤️

Prinsesstårta som efterrätt.
 
Idag gjorde sambo årets första gazpacho enligt recept vi fick av en kock i en spansk bergsstad. Den är gudomlig och så fräsch!
Serverades till lunch ihop med silverlök, spetspaprika och pata negra. Alla i sällskapet älskade den.
Det är vår/sommar att sitta på altanen och äta gazpacho! 😍

Vid middag var sambo och jag själva igen. Då blev det toast Skagen till förrätt. Så gott! Här var jag redan apmätt. Fick i mig några ägghalvor med räkor, rom etc också. Men sen var det stopp. 😵
Sambon åt även rester av gårdagens middag.
 
Jag ar inne i en "health" svang just nu. Nar jag ar det sa ... agnar jag orimligt mycket tid at att laga mat.:cautious: 🙄 I kvall reducerade jag "Black Fig Balsamic Vinegar" fran oliv-olje och balsamic affaren i sta'n. Det ar den godaste balsamic som existerar ... Jag kopte en stor flaska (vinflaska storlek) som nu ar slut. I morgon aker jag forbi och koper en ny flaska. :d

Till namnda reduction hade jag pacific vild-fangad Soho-lax. Laxen fick salt, peppar, get ost, med lite balsamic reduction "drizzled" over. Till det en sallad med spenat, ruccola, lite apple bitar, hackad gul paprika, blabar, get ost och drizzlad balsamic reduction over alltihop. MYCKET gott!
 
Blev rester från igår och tidigare i veckan. Hade en kycklingfilé kvar som jag värmde och från igår så hade jag en potatisblandning med rödlök, päron, salvia och fetaost som jag hade gjort i ugn igår. Stekte på den i stekpanna och kryddade upp lite då det blev lite klent med kryddor igår. Blev en god lunch.

Ser fram emot asiatisk matlagningskurs som jag och sambon ska gå på söndag! Ska bli väldigt spännande att få lära sig några asiatiska rätter från grunden. :)
 
En vän gjorde ”notatissallad” häromdagen, som vi åt med kallrökt lax och ägghalvor. Gott! Lättkokt kålrot, rotselleri och palsternacka som fick svalna i en lag med ättika och honung och sedan dressas med färsk getost (skulle ha varit kokosgrädde enligt receptet, men nja), citron, finhackad rödlök och dito selleri.

Det verkar vara en särimnersallad, för receptets fyra portioner räckte till oss två, sedan två stora lådor, en till oss var. Ur min låda har jag ätit två portioner och gav nu bort två till mamma. Det verkar ”bara” vara 2-3 portioner kvar. :rofl:
 
Vi körde rester ikväll. Hade lite lammstek och potatisgratäng kvar. Men det var lite lite. Så vi skarvade och fräste på spenat, vaxbönor, haricot verts och rödlök också till. Hade kvar tzatziki med. Mycket gott!
 
Vi körde rester ikväll. Hade lite lammstek och potatisgratäng kvar. Men det var lite lite. Så vi skarvade och fräste på spenat, vaxbönor, haricot verts och rödlök också till. Hade kvar tzatziki med. Mycket gott!
”Samma” här igår ikväll! Restfest med potatisgratäng, potatissallad, lammstek, lammkorv, risotto rosso och plättar med sylt o grädde! Rätt rester blir rena lyxbuffen.
 
Igår gjorde vi en enkel pasta av kålskåpsrens: en grön paprika som börjat skrumpna men ännu inte blivit besk, lök, vitlök, en halv röd chili, massa färsk salvia, citronjuice och -skal och en sked creme fraiche. Rörde ner pastavatten och massa parmesan på slutet för lite extra krämighet. SVARTPEPPAR med stora bokstäver. Favopritpastasorten för tillfället: tortiglioni. Enkelt och gott!
 
58037057-8BB2-4AE5-BC86-C6E9E3C87713.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp