Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har haft en rekryterings "event" dar jag jobbat i 7 timmar i dag :crazy: Jag var for trott for att ens tanka pa middag ... eller att ga ut och ata. SA ... det blev nastan en spaghetti carbonara, bacon istallet for Guanciale det blev bacon. MYCKET gott. Sarskilt som jag inte hade nagon plan for middag alls.:p
 
Jag och sambon var på asiatisk matlagningskurs idag grymt kul och lärorikt! Så har lagat pho alltså nudelsoppa med massa tillbehör där vi kokade buljongen i över två timmar, pad thai och kyckling tandoori med kryddigt ris. Var proppmätt när jag kom därifrån och är fortfarande rätt mätt. Har mat med mig hem också så det blir phad thai och tandoorikyckling med ris till lunch några dagar.

Kryddigt ris var verkligen bra att göra, var inte alls så komplicerat, var bl.a. kanel, ingefära, kardemummakärnor och lite andra kryddor som man lät koka med i riset efter att man först delat dem i en mortel. Blev supergott till kycklingen! Har haft massa spännande tillbehör, kryddor och annat till de andra rätterna varav en del var nya för mig även om vi gillar att äta asiatisk mat och ofta går ut på restaurang. Så här ska lagas asiatisk mat framöver har definitivt fått blodad tand och så har man lärt sig en del som man inte visste innan! :)

Vi fick också tipset om man ska handla i asiatiska livsmedelsbutiker här i Göteborg så ska man gå och handla på en tisdag för då har de precis fått leverans för veckan då det kommer leveranser från Asien som anländer till grossisterna på måndagar och sen kommer ut i butikerna på tisdagar. Kursledaren var uppväxt i Vietnam och jobbat med import av asiatiska livsmedel i 30 år här i Sverige. Hon var väldigt duktig och det var en lärorik dag!
 
Idag har vi varit bortbjudna och fick kyckling, ungsgrillade potatishalvor, tzatziki och en god sallad till lunch. Senare åt vi fruktfat med massa olika goda frukter och bär till vaniljglass alt grekisk yoghurt.
Sen blev det grillade spare ribs med sallad, halloumi, knyten med potatis etc.
Supergott!
 
En kompis har startat ett utfodringsprojekt till mig, gulle henne! I helgen gjorde hon lasagne-ish med ugnsbakade rotselleriskivor som pastaplattor, och blomkålspuré som bechamel (inte kassavamjöl och kokosmjölk som i receptet tack och lov). ”Nomatsås” till och vildsvinsfärs från grannen i. Jag blev helt klart mycket positivt överraskad, det var såå gott!:d Sista matlådan slank ner igår.
 
För någon dag sen hade vi stekt falukorv med snabbmakaroner, ketchup, senap och en burk med majs, mest för att få med en grönsak. ^^ var orimligt gott :d :D:o

Har grillat typ varje dag denna veckan, idag mer korv tillsammans med korvbröd, potatissallad och spetskål med smör och vitlök. Slängde en hel vitlök på grillen, bara rätt upp och ner utan nått på den, den blev överraskande bra,, mjuk och lite rökig 👌
 
Vi har just atit en tidig middag ... oxfile lindad i bacon med den godaste potatissalladen hittills. sma, sma, nypotatis och (efter att de kokat klart) hade jag i ett gang halva korsbars tomater, sma "skivor" av ett storre antal "var lok" och finhackad platt bladig persilja.
Nar jag hamtade ut den egengjorda vinaigretten (oliv olja, vit vin vinager, lite honung, och dijon senap) sa jag den stora bunken med gorgonzola som ramlade ner i min shopping kart sist jag var pa costco :cautious: sa jag hade nog en halv till en hel dl gorgonzola och nagra matskedar dressing over det hela och varmde det hastigt, mindre an en minut, och lat det sta och "gosa ihop" medan fileerna blev klara i ugnen.

SA HIMLA GOTT! :d Maken muttrade hela tiden att han hoppades att jag kom ihag vad jag gjorde :p
 
I förrgår gjorde vi skåprens och grillade lammkotletter och knyten med knipplök/smör/kryddor. Jag gjorde airfryade potatisklyftor och hittade en underbar örtkrydda vi glömt bort. Den hade jag på rätt rikligt av. Himla fräsch och vårig med persilja, libbsticka, gräslök och selleri etc. Måste se om den går att beställa någonstans. Måste, måste ha mer!
Vi hade kvar tzatziki också som åts till.

Igår orkade vi inte åka och handla och ville ha mat FORT. Vi hittade lite färskkorv, chorizo, korvbröd etc i frysen. Och så gjorde jag majonäsgurka och vi hade kvar picklad rödlök. Så det och majskolvar kördes i grillpannan.
Blev lite osigt och larmet gick.
En inspelad kvinna skriker ”Varning brand!” höögt i alla rum ihop med tjutet. Sen ringer larmfirman mitt i kaoset.
Hundar och jag flydde ut för att spara deras öron. Så den snabba maten blev inte så snabb. 😂
 
Dagen's middag blir lammstuvning fran frysen ... till det kan det tankas bli mer av den super goda potatissalladen jag gjorde i gar, eller kanske sotpotatis som har rostats i airfryern ... eller sa blir det mos av antingen potatis eller sotpotatis ... eller en blandning av de tva.:p:d
 
Idag gjorde vi lite olika rätter med inspiration av Zeinas recept. Vi gjorde lammfärsspett med bl.a. mkt bladpersilja i. Jag gjorde hummus, orientaliska tunnbröd och en sallad med minitomater, rödlök, röd paprika, persilja, citronsaft, salt och olivolja.
Allt blev helt vansinnigt gott! 😍
Vi brukar inte göra den typen av mat. Så det blev som att gå på restaurang eller åka utomlands typ. Så annorlunda! 😂 Kommer absolut göra om allt! ❤️
 
Rester från gårdagen. Gjorde ny hummus och gjorde lite annorlunda än receptet från igår. Godare! Ny sallad också som också blev godare med lite förändringar.

4F505342-FF36-4B09-834F-84ED1075F48F.jpeg
 
Oinspirerad lunch idag sitter hemma och jobbar. Rostade två mackor, stekte ett ägg och lite potatis som var kvar sen vi ugnsrostade potatis i söndags. Lade på rostmackan machesallad, ägg, ost och delade tomater. På övre mackan bredde jag lite ceasardressing och lade ovanpå med den sidan med ceasardressing neråt. Åt det med stekt potatis till. Orkade inte mer idag helt enkelt.
 
Igår var vi slöa och åt fisk-crispies, dansk remouladsås och sallad med vinägrett.

Idag gjorde vi lammfärsbiffar med fetaost. Till dem gjorde vi taubolleh, baba ganoush och orientaliskt tunnbröd.
Nu fick jag till bröden bättre än sist. Så goda!
Allt var väldigt gott!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp