Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pasta salsiccia med tomatsås, caprese, grissini med färskostdipp och en grönsallad. Blir dagens middag.

BB0FC1C3-9C6B-459B-9E33-65C20721181A.jpeg
 
Hittade idag ett libanesiskt ris i affären. Vi älskar det och har inte hittat det på ett par år. Så nu bunkrade jag massor. 😅

Det är ris och som små pytte-nudlar typ som steks i smör innan det kokas med buljong som får puttra bort.
Fräste på lite olika lökar, kycklinglårfiléer och blandade allt och stoppade i lite majs, spetspaprika och hackad bladpersilja på slutet. Jättegott!
 
Hittade idag ett libanesiskt ris i affären. Vi älskar det och har inte hittat det på ett par år. Så nu bunkrade jag massor. 😅

Det är ris och som små pytte-nudlar typ som steks i smör innan det kokas med buljong som får puttra bort.
Fräste på lite olika lökar, kycklinglårfiléer och blandade allt och stoppade i lite majs, spetspaprika och hackad bladpersilja på slutet. Jättegott!
Om riset tar slut och du inte hittar mer så tipsar jag om att köpa vermicelli som du steker i smör och sedan kokar med ett bra basmatiris. (Rekomenderar Amiri som man hittar på bra orientaliska butiker).

Har blivit en mästare på ris efter jag blev tillsammans med min kurd. :D
 
Äter vanligtvis inte kyckling alls/tillagar och köper inte själv pga protest mot den industrin men blev i kväll bjuden på hemmagrillad sådan, så kunde inte neka. Lite småjobbigt då att det var så jäkla gott. Så perfekt tillagad, saftig, exakt genomstekt och superb grillyta med lagom kryddning i marinaden. Med tzatziki, ugnsbakade rotfrukter och fräsch god sallad. Tror i alla fall att det var en kycklingråvara från någon av de aningen mindre förkastliga producenterna.

Men annars om jag blir bjuden på en portion vart tredje - fjärde år i genomsnitt så är det i alla fall ett mycket begränsat bidrag till kycklingindustrin. (fast jag var tvungen att vika undan med blicken när jag sa gonatt till mina egna små kycklingar, och fortfarande kände den goda smaken i munnen)

Hade den där grillmästartävlingen funnits på tv fortfarande, så hade jag tjatat på grillmästaren bakom denna anrättning tills han anmält sig. Har flera gånger även serverats orimligt god grillad laxsida från samma ställe så det är inte en one hit wonder utan dokumenterad grillperfektion. Måste nog bjuda in mig snart igen. :d
 
Hittade idag ett libanesiskt ris i affären. Vi älskar det och har inte hittat det på ett par år. Så nu bunkrade jag massor. 😅

Det är ris och som små pytte-nudlar typ som steks i smör innan det kokas med buljong som får puttra bort.
Fräste på lite olika lökar, kycklinglårfiléer och blandade allt och stoppade i lite majs, spetspaprika och hackad bladpersilja på slutet. Jättegott!

Ahhh ... har i USA kan (kunde?) man kopa det i "paket" som "Rice-A-Roni" men egentligen nar det bara vermicelli pasta och ris. SUPER gott och mycket enkelt om man lyckas fa pastan "brun" utan att branna den. Vansinnigt gott och ofta serverad i mellanostern.

sag att jag var andra "pa bollen":p
 
Förbereder mat inför kvällen då avkommorna kommer som bärhjälp bl a. Är en riktig matmamma och önskemål avseende mat är, grillad kycklingfile, utbankad och marinerad i bla koriander. Till det wok av paprika, broccoli, rödlök, vitlök och sweet chilisås. Serveras med ris och chrunchy jordnötssmör. Brukar bli riktigt gott.
 
Förbereder mat inför kvällen då avkommorna kommer som bärhjälp bl a. Är en riktig matmamma och önskemål avseende mat är, grillad kycklingfile, utbankad och marinerad i bla koriander. Till det wok av paprika, broccoli, rödlök, vitlök och sweet chilisås. Serveras med ris och chrunchy jordnötssmör. Brukar bli riktigt gott.
Det låter godt. Tyvärr måste jag avstå jordnötssmöret pga allergi mot nötter. Synd!

Jag har också förberett dagens middag. Det blir provencalsk potatissallad på färsk potatis, vårlök, en citronvinägrett med provencalska örtkryddor och vilök. Till det färsk tonfisk med rå kärna och sugar snaps.
 
Det låter godt. Tyvärr måste jag avstå jordnötssmöret pga allergi mot nötter. Synd!

Jag har också förberett dagens middag. Det blir provencalsk potatissallad på färsk potatis, vårlök, en citronvinägrett med provencalska örtkryddor och vilök. Till det färsk tonfisk med rå kärna och sugar snaps.

Det later mycket gott! Jag alskar provencalsk kryddning och farsk tonfisk som har "studsat" i stekpannan ar super gott. Kanske far fundera pa det nagon dag har.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp