Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gör ni sorbet på riktiga citroner? Har en del över från i helgen som jag vill göra nått kul på ^^ om receptet är delat tidigare i tråden, är det något jag missat. Man kan inte få del av det 😁
Yes, på riktiga citroner och i glassmaskin. Inte lagt ut förut. 😊
Jag gör själva sorbeten enligt detta recept. Men dubblar det. Har dock i ca 1/2 dl till med pressad citron och så har jag i kanske 2 kryddmått vaniljsocker också.
https://www.expressen.se/alltommat/recept/citronsorbet/
 
Åt bra igår. Förälder hade fixat vinbål på egengjort vin, rabarber och fruktsoda. Spetsade det hela med jordgubbar.

Sedan ordnade jag mat och dessert; helgrillad lammstek späckad med vitlök, grillad potatis, grillad blomkål marinerad i vitlökssalt, chili, citron och olivolja, grillad sallad. Sås på fetaost marinerad i dragon och rosépeppar, mixad med crème fraîche. Rött vin till som tyvärr inte var lika gott som jag tänkt mig.

Till dessert jordgubbar marinerade i balsamvinäger och lite socker, serverade med en mascarponekräm smaksatt med hackad, rostad mandel och flytande honung.

Idag har jag tappat upp och provsmakat min rårörda jordgubbssaft. :d Till middag blir det rester.
 
Åt bra igår. Förälder hade fixat vinbål på egengjort vin, rabarber och fruktsoda. Spetsade det hela med jordgubbar.

Sedan ordnade jag mat och dessert; helgrillad lammstek späckad med vitlök, grillad potatis, grillad blomkål marinerad i vitlökssalt, chili, citron och olivolja, grillad sallad. Sås på fetaost marinerad i dragon och rosépeppar, mixad med crème fraîche. Rött vin till som tyvärr inte var lika gott som jag tänkt mig.

Till dessert jordgubbar marinerade i balsamvinäger och lite socker, serverade med en mascarponekräm smaksatt med hackad, rostad mandel och flytande honung.

Idag har jag tappat upp och provsmakat min rårörda jordgubbssaft. :d Till middag blir det rester.
Herregud vad gott det låter.
Hur gjorde ni lammsteken? Har två kvar som ligger i frysen som jag gärna äter upp i sommar.
 
Herregud vad gott det låter.
Hur gjorde ni lammsteken? Har två kvar som ligger i frysen som jag gärna äter upp i sommar.
Gned in i olivolja, salt och peppar, gjorde lite snitt och stoppade i vitlöksklyftor här och var, knöt om det hela med ett steksnöre. Hade kol på ena sidan grillen och steken på den andra. Jag hade dock lagt på för mycket kol med tanken att grilla länge på indirekt värme, så det blev tokhett ändå. Potatisen blev lite åt det kremerade hållet, och termometern flippade ur totalt. När den började hoppa mellan 180 och 226 grader lyfte jag bort steken från grillen med jämna mellanrum och tempade den på bordet istället. Den toppade då på 59 grader sista vilan och blev som tur var alldeles lagom grillad.
 
Gned in i olivolja, salt och peppar, gjorde lite snitt och stoppade i vitlöksklyftor här och var, knöt om det hela med ett steksnöre. Hade kol på ena sidan grillen och steken på den andra. Jag hade dock lagt på för mycket kol med tanken att grilla länge på indirekt värme, så det blev tokhett ändå. Potatisen blev lite åt det kremerade hållet, och termometern flippade ur totalt. När den började hoppa mellan 180 och 226 grader lyfte jag bort steken från grillen med jämna mellanrum och tempade den på bordet istället. Den toppade då på 59 grader sista vilan och blev som tur var alldeles lagom grillad.
Gott! Det låter som något jag kan testa. 59 är väl ganska lagom att sikta på?
Jag är ju fortfarande ny på lamm men tyckte påsklammsteken blev en aningens för bra.
 
Kantarellpizza på panpizzabotten ikväll :d
IMG_20220703_192751283.jpg
 
Fanns ingen ork till mer ordentlig middag än såhär idag.
Stekte en trött ciabatta i en olivolja jag smaksatt med vitlök och chili, pesto, ugnsbakade körbärstomater, burrata och så en god olivolja och basilika på toppen!
20220703_225344.jpg
 
Jag och min syster var i Stockholm och bodde på hotell. Tog "roomservice" och käkade på rummet.
Inom citationstecken för att vi beställde i restaurangen och bar upp själva för att slippa tillägskostnad.
Åt en väldigt god risotto med sparris, syster åt en god ceasarsallad och vi beställde några praliner till efterrätt och fick dubbelt så många utan extra kostnad.

Gott och mysigt!
 
Ikväll blev det pytt i panna med ägg, rödbetor, pressgurka och HP-sås. Helt ok!
Efterrätt blev apelsinsorbet. Har aldrig gjort det förr. Jag laborerade ihop eget recept. Det blev rätt gott. Men jag ska nog justera det lite för att det ska bli riktigt bra.
Hade nog också för mycket gentemot vad glassmaskinen klarar av att frysa. Så det tog en evighet och blev ändå inte riktigt fast nog.
 
Gör falafel. Har levt på glass med chokladsås, halstabletter och pasta med smör.
Känner mig lite bättre idag så gör enligt zeinas falafelrecept, men i ugn istället för att fritera. Blir en myntasås till.
Oooorkar jag gör jag pitabröd och fyller med sallad först, tror inte jag orkar dock. 🙈
 
Gör falafel. Har levt på glass med chokladsås, halstabletter och pasta med smör.
Känner mig lite bättre idag så gör enligt zeinas falafelrecept, men i ugn istället för att fritera. Blir en myntasås till.
Oooorkar jag gör jag pitabröd och fyller med sallad först, tror inte jag orkar dock. 🙈


Blev falafel bra i ugnen? Jag har inget bra att fritera i och har funderat på om man kan köra dem i ugn istället och har kikat på just Zeinas recept.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Kattsnack 10
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp