Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev falafel bra i ugnen? Jag har inget bra att fritera i och har funderat på om man kan köra dem i ugn istället och har kikat på just Zeinas recept.
Jag måste gjort något fel för falafel blev totalt oätlig. 🙈🙈🙈
Mina smaklökar är iochför sig ur funktion.

Däremot så blev bollarna bra i ugn, jag har försökt fritera falafel mer än en gång (annat recept då) men det slutar alltid med att det är bara smulor kvar.
Jag har någon gång stekt i olja och det har blivit gott men lite smuligt, så jag tycker nog att ugn har blivit bäst.
Jag hade 200 grader i 30 minuter och när det var 5 kvar så vände jag på dem. Hade även lite olja penslat på innan de åkte in.
 
När det gäller kärl att fritera i är en stor kastrull överlägsen - eller tänkte du på själva oljan?

Jag är helt enkelt för rädd för bränder för att vilja fritera i kastrull. Litet kök och gardinerna väldigt nära spisen och har varit med om en brand en gång i livet där jag precis hann ut. Dock uppstod inte den branden på grund av matlagning utan var nån som tände på. Så känner att det blir för högt stresspåslag för mig personligen. En fritös känner jag inte behov av så ofta att det är en vettig investering för mig.
 
Sen lunch/tidig middag, stekte pasta rester på tortellini med mozzarella och skinka i, i stekpannan tillsammans med bacon, kyckling, morötter och charlottenlök. Till det en örtolja med vitlök, basilika och persilja + en färdig parmesan kräm. Är väldigt mätt nu 😁

Men ikväll blir det nog ändå lite snacks, har siktet på lite ost och en hemmagjord marmelad på krusbär ^^
 
I gar gjorde jag en kikart salad pa "Mediterranean" vis. kikartor i olja och massor med kryddor i ugnen medan jag gjorde en tahini dressing och svettade spenat, mint, och persilja och arrangerade det hela med gurka och pita chips (pita brod som jag nastan glomde och brande i ugnen ... nastan ... det blev battre an om jag inte glomt. :p)

I dag lagar sonen mat och jag vet annu inte vad ... jag tror jag har bestamt mig for "roasted" (rostad?) svamp och grits med getost nar det ar min tur nasta gang.
 
I gar gjorde jag en kikart salad pa "Mediterranean" vis. kikartor i olja och massor med kryddor i ugnen medan jag gjorde en tahini dressing och svettade spenat, mint, och persilja och arrangerade det hela med gurka och pita chips (pita brod som jag nastan glomde och brande i ugnen ... nastan ... det blev battre an om jag inte glomt. :p)

I dag lagar sonen mat och jag vet annu inte vad ... jag tror jag har bestamt mig for "roasted" (rostad?) svamp och grits med getost nar det ar min tur nasta gang.
Jag saknar "våran" Diner på Estero Island. De hade jättegod Grits&Shrimps och dito Hush Puppies. Måste nog ta en tur till Florida till hösten/vintern, :d💚
 
Oh ... @Thomasine , jag haller just pa att leta reda pa det stalle vi brukade rida till (vid "the intercoastal waterway" vi ar pa ostkusten) och ata den basta "Gator" ever. 🤤 Jag aterkommer om jag hittar igen det.
Good Luck med letandet! Hoppas du hittar den. Dina köttbullar ovanför lät som "somethingto die for". Jag brukar också göra kött bullar på kycklingfärs. Jättegodt

Fortsatt Go' ferie! :love1:
 
1E8A3434-36E0-4113-9CDA-A6471DEA263D.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp