Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Löjligt gott 🥰

1680890636307.jpg


Skippade gratäng och körde klyftpotatis istället.

Älskar lamm och med körsbärsgelé höjs det ytterligare ett snäpp :up:
 
Helgen lämnade goda rester till oss i dag.

Vi hade kvar lammstek, potatisgratäng och rödvinssås från en middag. Lika gott i dag!

Vi hade också kvar av en variant av "Sommartårta" med blåbär och hallon. Det är typ bland det godaste jag vet. Och den var poppis hos alla.

Vi hade också kvar från en variant av fransk potatissallad med sockerärtor, tomater, salladslök, persilja, kapris etc. Till det hade vi 5 olika typer av kallskuret, 4 olika ostar, supergoda inlagda oliver med vitlök och örter, färskost med vitlök/örter och ett jättegott surdegsbröd. Det var allt så gott så man dog.
 
Varit oinspirerad länge men,, Gjorde en kyckling panna igårkväll.. med mild ajvar, citron, persilja, krossad tomat, lök å vitlök. Serverade med pasta + mer citron, riven parmesanost och mer persilja. Blev gott och ska göras igen en annan gång ☺️
 
Igår när jag kom hem från jobbet så hade sambon varit hos lokale slaktaren.
Blev en liten Wagyburgare att grunda med som sen lunch. Såååå gott.
Senare på kvällen grillade han lammracks. Han hade gjort en jättegod chimichurri till och smashed potatoes. När den karln ställer sig i köket/grillen så är det på allvar 😍
D8016EBD-07D7-4D6F-9C5A-117B0B3EBDC9.jpeg
 
En helgfavorit här är Bao buns. Går att variera i det oändliga.
I Fredags gjorde jag en miso-pulled pork. (Insperation av Jennie Walldén)
Slog ihop en majo som jag smaksatte med sesamolja och Go-Chu-Jang. Tillbehör blev hackade jordnötter, kimchi, ärtskott, salladslök, srirachasås och rostad lök.
Baka Bao är inget jag har tålamod till så det brukar sambon få göra men denna gången köpte jag färdiga. De blev jättebra i ångugn. Men onödigt dyra.
30919AF3-F80F-4CCB-9083-44035F4FBC30.jpeg
 
I gar gjorde jag burgare som grillades i solskenet, men det visade sig att jag (som brukar gora dem lite for sma for brodet) i gar tog i lite val mycket sa de var storre an broden. Dock mycket gott, med mayo, sallad, ra lok, tomat, attiksgurka, ost, och senap och ketchup for den som ville ha.

Mycket gott och inte "fancy" alls.:p
 
I gar gjorde jag burgare som grillades i solskenet, men det visade sig att jag (som brukar gora dem lite for sma for brodet) i gar tog i lite val mycket sa de var storre an broden. Dock mycket gott, med mayo, sallad, ra lok, tomat, attiksgurka, ost, och senap och ketchup for den som ville ha.

Mycket gott och inte "fancy" alls.:p
Burgare är så kul och bra för det kan verkligen varieras i det oändliga och göras allt från simpelt och lätt till värsta lyxen.
 
Burgare är så kul och bra för det kan verkligen varieras i det oändliga och göras allt från simpelt och lätt till värsta lyxen.

Har serverar man som regen en hel del "condiments" och grejor till hamburgers ... och aven till korv med brod. Garna jalapenos, ra lok, olika picklade grejor, annanas eller avokado, eller helt enkelt vad manga gillar.

Det jag reagerade mest pa nar jag forst insag att det ar ett helt annat mal mat har an vad jag var van vid, var "chili dogs" (varmkorv i brod med "chili con carne" istallet for senap eller ketchup och ett "sunny side up" agg pa hamburgaren under brodet)

Jag gor da och da hamburgare till Maken och mig, med klyft potatis pa grillen, tater tots, eller pommes ... och ett agg pa burgaren men inget brod. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp