Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har inte stor erfarenhet av griskind, men jag har fått det på en av stadens enkla tacoställen, och det var galet gott.
Men VAR VAR NI!!??
Tråkigt skrytställe, tänker jag.På Tvåkanten, på Avenyn.
Jag har varit där två gånger tidigare. Första gången, för typ fem år sen, var det UNDERBART!!! För två år sen var det ... konstigt .... Beställde nån kötträtt. Och fick KÖTT. Inget annat. Eller några dekorationsdroppar sås och två ärter, typ.
Alltså jag hade svårt att bedöma smaken på griskinden för den var så ful.Var tvungen att blunda för att få i mig det lilla jag åt. Alltså helt grå. Och att lägga råa, citrondroppade grönkålsblad över för att slippa se rätten ... Jag gillar grönkål, men inte helt rå på hösten. Ganska grova, gick knappt att tugga.
Bokcirklat, i brist på bra mat åt jag den sämsta; pommes med aioli och friterad blomkål. Häpp liksom. Som kronan på kolhydraterna och transfetterna: en öl.
Igår överraskade jag mig själv igen i köket! Jag gjorde ett första försök med risotto, och shit så goooood den blev!! Krämig kantarellrisotto med parmesan, bara namnet är ju underbart
!!
![]()
![]()
![]()
Sen satte jag en bröddeg, och medan den jäste slängde jag ihop en dulche de leche-fylld kladdkaka
![]()
![]()
Bröddegen var till klassiska Hönökakor, första gången jag försökte göra sådana. De första kakorna blev inte helt lyckade utseendemässigt/texturmässigt eftersom jag hade lite svårt att få till snitsen på att kavla ut degen runt, samt var lite feg med naggningen. Men till den sista kakan började jag få till det!
![]()
Får baka dessa några gånger till så jag blir helt hemmastadd![]()
Hur tusan hinner du? Eller orkar hundarna inte träna tillräckligt?
Jag använder aldrig rödkål just på grund av det där med julrödkål. Men det finns ju på salladsbufféer ibland, då alltid i rått skick. Man anar varför.Svartkålen och allt det goda fick vänta till en annan dag och istället improviserade jag en rödlila kökskatastrof.
Rödkål. Jag brukar ha den i woker och sallader och tycker rätt bra om rödkål, men ingen har berättat för mig att den blir till sån där söt julrödkål om den hamnar i ugnen. Därför klyftade jag glatt ner lite i långpannan tillsammans med rödbetor, rödlök, potatis, blomkål och morötter med olivolja och salt. Till gjorde jag en småtråkig yoghurtsås och rätt dåliga biffar på kidneybönor, morötter och en oengagerad kryddning som jag försökte rädda med lite liquid smoke.
Det är helt okej när snabbt hoprafsade middagar blir halvdana, men nu lade jag både tid och möda på något som på sin höjd kan kallas ätligt och det är ju rätt deppigt.
Jag använder den som jag använder vitkål i wok och sallad och då funkar den bra, men tydligen blir den sådär äckligt söt och mjäkig när den blir helt tillagad. Nu vet jag.Jag använder aldrig rödkål just på grund av det där med julrödkål. Men det finns ju på salladsbufféer ibland, då alltid i rått skick. Man anar varför.
Synd, det där hade kunnat bli gott.
Gode tid så gott det låter!Kantarellsoppa med hembakat helkornsrågsurdegsbröd med smör och ost. Sen kanelbulle. Jäklar vad jag behövde det här efter eftermiddagens hällregn!