Tittar in i ditt kök, 17

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Koltrast
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 002
  • Visningar Visningar 84 442
Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inte stor erfarenhet av griskind, men jag har fått det på en av stadens enkla tacoställen, och det var galet gott.

Men VAR VAR NI!!??

På Tvåkanten, på Avenyn.
Jag har varit där två gånger tidigare. Första gången, för typ fem år sen, var det UNDERBART!!! För två år sen var det ... konstigt .... Beställde nån kötträtt. Och fick KÖTT. Inget annat. Eller några dekorationsdroppar sås och två ärter, typ.

Alltså jag hade svårt att bedöma smaken på griskinden för den var så ful. :crazy: Var tvungen att blunda för att få i mig det lilla jag åt. Alltså helt grå. Och att lägga råa, citrondroppade grönkålsblad över för att slippa se rätten ... Jag gillar grönkål, men inte helt rå på hösten. Ganska grova, gick knappt att tugga.

På Tvåkanten, på Avenyn.
Jag har varit där två gånger tidigare. Första gången, för typ fem år sen, var det UNDERBART!!! För två år sen var det ... konstigt .... Beställde nån kötträtt. Och fick KÖTT. Inget annat. Eller några dekorationsdroppar sås och två ärter, typ.

Alltså jag hade svårt att bedöma smaken på griskinden för den var så ful. :crazy: Var tvungen att blunda för att få i mig det lilla jag åt. Alltså helt grå. Och att lägga råa, citrondroppade grönkålsblad över för att slippa se rätten ... Jag gillar grönkål, men inte helt rå på hösten. Ganska grova, gick knappt att tugga.
Tråkigt skrytställe, tänker jag. :p Jag var där med svärföräldrar för rätt många år sen, och då.var det bra. Om man gillar konservativ skrytmat, vilket svärfar och barnen gjorde. Synd ändå om det gått ner sig.

Bokcirklat, i brist på bra mat åt jag den sämsta; pommes med aioli och friterad blomkål. Häpp liksom. Som kronan på kolhydraterna och transfetterna: en öl.

Låter gott!

Jag rostade lök, tomat, butternutpumpa och tomater. Stekte diverse kryddor med grönsakerna och mixade alltsammans med vatten och kikärter och fler kryddor. Gid soppa med pumpakärnor, ingefärayoghurt, fetaost, friterad lök och annat smått och gott till. Mandelmusslor med lingon och tjinuskisås till dessert.

Allt detta pga familjehögtid. Jag fick tre (3) flaskor Chateauneuf du Pape och en grekisk solidaritetstvål.

Ang matkassar, jag brukar inte vara en lat människa och ÄLSKAR att strosa runt i matbutiker :o:angel:

MEN ibland är det bra skönt att bara ha allt hemma, hittade en ny variant kallad "flex kassen" på City Gross nu, beställde 7 måltider a 4 portioner i samma kasse och man får välja ut recepten själv! :up::d
Bra spridning av ganska lätta basrecept, tyckte att det var käckt att man såg kostnaden också, valde några recept som skulle gå på ca 50/100kr per portion (kött) och något för typ 17,36kr per portion, så bra där också om man vill vara ekonomisk och ha lite koll!
Nu lägger vi massor av pengar på mat för att det är ett intresse med råvaror osv men har man en tight budget är det ju bara att plocka ut de lägsta per/portion recepten och så vet man att man får med allt som ska vara till utan att det blir dyrare.

Ska bli riktigt spännande & se om det är något att ha faktiskt, absolut inte varje vecka för jag vill hemskt gärna vara mer kreativ än så men kanske nån gång eller två i månaden just för att också slippa vara det när jag jobbar mycket och ska hinna både träna och laga mat effektivt, då är det skönt att bara veta att idag lagar jag detta och därmed basta! :rofl:

Senast ändrad:
Svartkålen och allt det goda fick vänta till en annan dag och istället improviserade jag en rödlila kökskatastrof.

Rödkål. Jag brukar ha den i woker och sallader och tycker rätt bra om rödkål, men ingen har berättat för mig att den blir till sån där söt julrödkål om den hamnar i ugnen. Därför klyftade jag glatt ner lite i långpannan tillsammans med rödbetor, rödlök, potatis, blomkål och morötter med olivolja och salt. Till gjorde jag en småtråkig yoghurtsås och rätt dåliga biffar på kidneybönor, morötter och en oengagerad kryddning som jag försökte rädda med lite liquid smoke.

Det är helt okej när snabbt hoprafsade middagar blir halvdana, men nu lade jag både tid och möda på något som på sin höjd kan kallas ätligt och det är ju rätt deppigt.

Igår överraskade jag mig själv igen i köket! Jag gjorde ett första försök med risotto, och shit så goooood den blev :love: !! Krämig kantarellrisotto med parmesan, bara namnet är ju underbart :D !!

22195473_10155154579527582_4956262665017942398_n.jpg

22154370_10155154685532582_5759197411459070535_n.jpg

22140916_10155154685537582_6411904071091711367_n.jpg

Sen satte jag en bröddeg, och medan den jäste slängde jag ihop en dulche de leche-fylld kladdkaka :)

22089718_10155155060112582_404820034655843048_n.jpg

22196096_10155155060107582_1072538817648666387_n.jpg

Bröddegen var till klassiska Hönökakor, första gången jag försökte göra sådana. De första kakorna blev inte helt lyckade utseendemässigt/texturmässigt eftersom jag hade lite svårt att få till snitsen på att kavla ut degen runt, samt var lite feg med naggningen. Men till den sista kakan började jag få till det :up:!

22154242_10155155060117582_7448556729394620872_n.jpg

Får baka dessa några gånger till så jag blir helt hemmastadd :)

Igår överraskade jag mig själv igen i köket! Jag gjorde ett första försök med risotto, och shit så goooood den blev :love: !! Krämig kantarellrisotto med parmesan, bara namnet är ju underbart :D !!

22195473_10155154579527582_4956262665017942398_n.jpg

22154370_10155154685532582_5759197411459070535_n.jpg

22140916_10155154685537582_6411904071091711367_n.jpg

Sen satte jag en bröddeg, och medan den jäste slängde jag ihop en dulche de leche-fylld kladdkaka :)

22089718_10155155060112582_404820034655843048_n.jpg

22196096_10155155060107582_1072538817648666387_n.jpg

Bröddegen var till klassiska Hönökakor, första gången jag försökte göra sådana. De första kakorna blev inte helt lyckade utseendemässigt/texturmässigt eftersom jag hade lite svårt att få till snitsen på att kavla ut degen runt, samt var lite feg med naggningen. Men till den sista kakan började jag få till det :up:!

22154242_10155155060117582_7448556729394620872_n.jpg

Får baka dessa några gånger till så jag blir helt hemmastadd :)

Hur tusan hinner du? Eller orkar hundarna inte träna tillräckligt:D?

Hur tusan hinner du? Eller orkar hundarna inte träna tillräckligt:D?

Precis, och det är anledningen till att jag ska skaffa en till......:D ;) !

Nädå, jag passar på att göra så här många grejer de dagar maken är på agilityträning med aussiesarna, vilket han är en dag i veckan :up: ! Då tar jag och snusrarna en vilodag, de får tuggben och får hålla mig sällskap när jag fejar i köket :) !

Jag skulle även ha gjort ett storkok korvstroganoff till matlådor, men när jag kom hem från jobbet så hade maken redan fixat det, så det gav ännu mer tid till mitt viktiga bakande :D !!

Svartkålen och allt det goda fick vänta till en annan dag och istället improviserade jag en rödlila kökskatastrof.

Rödkål. Jag brukar ha den i woker och sallader och tycker rätt bra om rödkål, men ingen har berättat för mig att den blir till sån där söt julrödkål om den hamnar i ugnen. Därför klyftade jag glatt ner lite i långpannan tillsammans med rödbetor, rödlök, potatis, blomkål och morötter med olivolja och salt. Till gjorde jag en småtråkig yoghurtsås och rätt dåliga biffar på kidneybönor, morötter och en oengagerad kryddning som jag försökte rädda med lite liquid smoke.

Det är helt okej när snabbt hoprafsade middagar blir halvdana, men nu lade jag både tid och möda på något som på sin höjd kan kallas ätligt och det är ju rätt deppigt.
Jag använder aldrig rödkål just på grund av det där med julrödkål. Men det finns ju på salladsbufféer ibland, då alltid i rått skick. Man anar varför.

Synd, det där hade kunnat bli gott.

Jag använder aldrig rödkål just på grund av det där med julrödkål. Men det finns ju på salladsbufféer ibland, då alltid i rått skick. Man anar varför.

Synd, det där hade kunnat bli gott.
Jag använder den som jag använder vitkål i wok och sallad och då funkar den bra, men tydligen blir den sådär äckligt söt och mjäkig när den blir helt tillagad. Nu vet jag.

Hemma efter två bortajobbardagar. Squashen låg och väntade ... :)
Fräste upp bitar av broccoli, squash och vitlök. Fullkornspastaskruvar kokades. Allt blandades ihop tillsammans med en bit grönmögelost, cremé fraishe, svartpeppar och chili. Och flingsalt förstås. Ett glas rött. Helt okej.

Dagens frysfynd: några väl tilltagna portioner rödvinssås tillagade på 2016 års starkvinsglögg. Kändes lagom i höststormarna, tillsammans med ugnsstekt flat iron steak, kvarngryn och kokta gulbetor. Och ett glas rött. Ännu ingen glögg i "normal" form.

Har ätit förvånansvärt god mat på Bishop i Örebro - egengjorda pasta med kantareller, champinjoner, absurda mängder parmesan, någon gräddig sås, savoykål (eller någon annan typ av kål, dock inte röd eller grön sådan :D) och blad. Så mätt! Och jag som inte gillar svamp :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: Liten
·
IT & mobiler Jag känner mig helt blåst, men vi får inte igång TV:n i husvagnen med vagnens antenn (dålig mottagning) utan funderar i stället på att...
Svar
3
· Visningar
323
Senast: Snubbelfot
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 54 55 56
Svar
1 115
· Visningar
53 980
Senast: em76
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver... 2
Svar
37
· Visningar
2 181
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka