Tittar in i ditt kök del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, det skämtet swishade förbi? :( Bifogar bild för att ett skämt alltid blir bättre när det förklaras :D
C4ialTeWQAAk_gr.jpg

Svart/grön-randigt liksom! Och som en sann supporter lagar du alltså mat i matchfärgerna :love: :D

Det lät verkligen som en riktigt god lasagne! :)

Mitt lag är brunvitt. :o Otrevlig matfärg, tänker jag..

@Hyacinth @VLMF jag älskar hur ni tänker! Men ni får ju langa hit recept också på bägge grejerna. Bulgogi, funkar det med lövbiff? Funkar nåt av dessa en fredagskväll efter en lång dag på jobbet? Peking-pannkakor, jag bävar!

Här finns Lundgrens recept lite längre ner på sidan, pannkakorna köper du färdiga @inverterad :D Det är oförskämt lätt!

Bulgogi har jag enbart gjort på flankstek men det är nog också för att jag gillar lite rött kött när jag väl äter kött.

@Hyacinth @VLMF jag älskar hur ni tänker! Men ni får ju langa hit recept också på bägge grejerna. Bulgogi, funkar det med lövbiff? Funkar nåt av dessa en fredagskväll efter en lång dag på jobbet? Peking-pannkakor, jag bävar!

Bulgogi tar 5–10 minuter. Jag använder lövbiff eller kyckling och strimlar. Marinera kan du göra dagen innan eller låt dra i 30 minuter. Till och med santa Marias kryddmix är god.
Sen fräser jag rubbet, serverar i små salladsblad, toppar med smått tärnad gurka, sriracha, hackade cashew- eller jordnötter. MAKEN brukar vilja ha ris till.

Jag undrar oroligt om ni i allmänhet tycker att asiatiskt går så bra med vin? Jag brukar tänka att det märks att österländsk matkultur och västerländsk dryckeskultur inte direkt utvecklats tillsammans. Detta apropå @inverterad och hens föräldraskap.

Sen skulle jag föreslå mellanösternmat för eventet! Kanske inte att servera en fredag efter jobbet, men en lördag?! Noga räknat har väl inte heller Mellanösterns mat utvecklats för att matcha med vin, med tanke på islam och allt, men jag lutar ändå åt att det är enklare att få ihop.

Jag har ätit en toast och en kanelbulle, båda köpta på macken hemma innan jobbet, till middag idag. Funderar nu på att äta upp godiset som finns på jobbet, blir som att stjäla godis från småbarn :angel:

(Det kommer jag såklart inte göra men dom där små geléhallonen är allt bra frestande :d)

Jag blir så sugen på bulgogi, men - jag vill ju inte äta kött. Hur gör jag? Är det komplett omöjligt? Någon som gjort kreativa alternativ? Går hela vitsen förlorad(antar det, suck)?

Till middag idag åt vi nybakat surdegsbröd med en fisksoppa utan fisk. Fisken var nämligen spårlöst borta, så jag antar att det vi åt i realiteten var en grönsakssoppa. Med fiskbuljong, vitt vin och sådär.

Jag undrar oroligt om ni i allmänhet tycker att asiatiskt går så bra med vin? Jag brukar tänka att det märks att österländsk matkultur och västerländsk dryckeskultur inte direkt utvecklats tillsammans. Detta apropå @inverterad och hens föräldraskap.

Sen skulle jag föreslå mellanösternmat för eventet! Kanske inte att servera en fredag efter jobbet, men en lördag?! Noga räknat har väl inte heller Mellanösterns mat utvecklats för att matcha med vin, med tanke på islam och allt, men jag lutar ändå åt att det är enklare att få ihop.

Halvtorr riesling till asiatiskt, 70kr och uppåt. Sötman är viktig om det är stark mat.
Annars är öl ett säkert kort till asiatiskt (alltså en rätt blaskig öl..). Men jag tycker man ska prova en halvtorr, jag gillar det normalt Inte men det är gott till en stark asiatisk rätt (thai, koreanskt mm blandas här på ett bra sätt). Chili+ riesling åt folket!

Annars håller jag med dig, Mellanöstern och vin är en bra kombo smakmässigt.

Jag blir så sugen på bulgogi, men - jag vill ju inte äta kött. Hur gör jag? Är det komplett omöjligt? Någon som gjort kreativa alternativ? Går hela vitsen förlorad(antar det, suck)?

Till middag idag åt vi nybakat surdegsbröd med en fisksoppa utan fisk. Fisken var nämligen spårlöst borta, så jag antar att det vi åt i realiteten var en grönsakssoppa. Med fiskbuljong, vitt vin och sådär.

Oumph eller quorn funkar fint. Portabello också, antagligen champinjoner med:).

Btw, jag älskar din MODERLIGA Oro&Omsorg:D:love:

Marinerad stekt tofu! Inte de vita blockjävlarna, utan de bruna som också finns frysta på asiatiska butiker. Ibland ser man dem som sushikuddar (bruna små kuvert liksom med riset inuti) fast då är de ju kalla och omarinerade.

Jag har druckit rött till asiatisk mat och det funkar finfint med :D Har frågat på bolaget efter passande vin till de smakerna jag haft. Karrépekinggrejen är inte särskilt chilistark till exempel.

Halvtorr riesling till asiatiskt, 70kr och uppåt. Sötman är viktig om det är stark mat.
Annars är öl ett säkert kort till asiatiskt (alltså en rätt blaskig öl..). Men jag tycker man ska prova en halvtorr, jag gillar det normalt Inte men det är gott till en stark asiatisk rätt (thai, koreanskt mm blandas här på ett bra sätt). Chili+ riesling åt folket!

Annars håller jag med dig, Mellanöstern och vin är en bra kombo smakmässigt.
Jag är inte särdeles förtjust i Riesling, men blaskig öl brukar ju funka. Det är väl ingen slump att asiatisk öl ofta är just blaskig, tänker jag.

Ert engagemang är fullkomligt rörande. :love::love::love: @Petruska, tänker du typ meze när du tänker Mellanöstern? Eller nåt helt annat? Det är helt klart ett alternativ. Jag är annars ganska förförd av @Hyacinth s bulgogi, mycket för att det vore så kul att se om min Riesling-skeptiker till far kunde bli omvänd. Plus att det ju verkar passa bra en fredag efter jobbet. Och så kanske det blir Mellanöstern och rött på lördagen!

Den moderstyp jag är mest van vid, är utan tvekan den som oroar sig för att maten inte är god nog och att drycken inte vald med någon eftertanke.

Ett underbart föredöme gällande moderliga omsorger! Jag känner mig nära besläktad med den moderstypen, även om min egen mor är ganska långt ifrån den modellen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur... 99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
116 950
Senast: Mineur
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här... 99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
120 331
Senast: LenaH
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
94 036
Senast: Heulwen
·
Äldre Egentligen skulle den här tråden ligga på kropp&hälsa, för det ger mig nervsammanbrott. :angel: Meeen... Jag hörde en låt på radion...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: Anna-panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka