Tittar in i ditt kök del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Halvtorr riesling till asiatiskt, 70kr och uppåt. Sötman är viktig om det är stark mat.
Annars är öl ett säkert kort till asiatiskt (alltså en rätt blaskig öl..). Men jag tycker man ska prova en halvtorr, jag gillar det normalt Inte men det är gott till en stark asiatisk rätt (thai, koreanskt mm blandas här på ett bra sätt). Chili+ riesling åt folket!

Annars håller jag med dig, Mellanöstern och vin är en bra kombo smakmässigt.

Har du nåt specifikt vin du vill tipsa om som passar till det asiatiska?

Ert engagemang är fullkomligt rörande. :love::love::love: @Petruska, tänker du typ meze när du tänker Mellanöstern? Eller nåt helt annat? Det är helt klart ett alternativ. Jag är annars ganska förförd av @Hyacinth s bulgogi, mycket för att det vore så kul att se om min Riesling-skeptiker till far kunde bli omvänd. Plus att det ju verkar passa bra en fredag efter jobbet. Och så kanske det blir Mellanöstern och rött på lördagen!
Jag tänkte dels meze, dels annat. Tex någon persisk-ish lammgryta. Lite beroende på hur mycket tid du vill lägga. Meze kan ju ta hela dagen om man går in för det.

Jag blir så sugen på bulgogi, men - jag vill ju inte äta kött. Hur gör jag? Är det komplett omöjligt? Någon som gjort kreativa alternativ? Går hela vitsen förlorad(antar det, suck)?

Till middag idag åt vi nybakat surdegsbröd med en fisksoppa utan fisk. Fisken var nämligen spårlöst borta, så jag antar att det vi åt i realiteten var en grönsakssoppa. Med fiskbuljong, vitt vin och sådär.
Jag leker lite med tanken att göra små duttsr av Anammas Formbara Färs, och sen marinera och laga dem som bulgogi. Med suröl till!

Var på Hisingen idag. Såg ingen mat alls, bara en massa elever. :)

Men jag ska inte klaga. Bor på lyxhotell med härlig frukost. Mer än det har jag inte orkat äta idag, förutom lite frukt. Eftersom hotellet har samarbete med Friskis och Svettis får man träna gratis där - även gruppträningar . Så eftersom jag aldrig gjort det så såg jag detta som ett tillfälle att testa något nytt. Det var kul men svettigt. Efter en timmes gympapass vacklade jag tillbaka till hotellet och orkar helt enkelt inte ta mig någonstans för att införskaffa föda.

Måste fråga - vilket hotell är det som samarbetar med Friskis? Elite Plaza, kanske? (Frågar då jag håller på att kartlägga lite hotellavtal i jobbet och gillar idén att fixa ett avtal med något finare hotell men gärna med jordnära träningsmöjlighet såsom Friskis snarare än märkliga spa-gym med typ guldhantlar ;))

Jag tänkte dels meze, dels annat. Tex någon persisk-ish lammgryta. Lite beroende på hur mycket tid du vill lägga. Meze kan ju ta hela dagen om man går in för det.

På lördagen lägger jag gärna massor av tid! Har du tips på recept? Persiskt har jag bara ätit ute men aldrig lagat. Då skulle en kanske kunna ha några få meze som plock/förrätt innan eventuellt. Typ baba ganoush, rostat pitabröd i bitar, och nåt annat.

@inverterad

Ett dygn före deadline blev jag klar! Hurra!

Drömmer mig bort om persisk mat, försöker låta bli att tänka på den där salladen från kyldisken på Coop som fick bli min lunch. Ni vet den där självplocken. Det är ätligt, men inte så värst gott.

Här är recept på tre goda persiska grytor med lamm. Du hittar grytornas persiska namn på sidorna, och då kan du ju googla på lite olika recept på samma rätter.

https://www.koket.se/jens_linder/so...khoresht_e_ghormeh_sabzi___persisk_lammgryta/
https://www.ica.se/recept/khoresh-bademjan-auberginegryta-med-lamm-719498/
https://kultursmakarna.se/2018/03/19/fesenjan-persisk-kycklinggryta-med-valnotter-och-granatapple/

Det godaste riset:
http://zeinaskitchen.se/persiskt-ris/

Riset kan ju sedan pimpas med allt som är gott!

Persiskt ris med dill och bönor, mycket gott:
http://zeinaskitchen.se/baghali-polo/

Till lunch idag åt jag "mixad sallad med varmrökt lax, ägg, rädisor, citron, kokt potatis, sockerärtor samt örtdressing". Såg inte till någon citron men det var barnsligt gott - hämtad från samma lokal som där Lindholmen food market hålls, nonetheless. Potatisen var små pyttiga färskingar, inte stora mjöliga King Edward som det låter lite som i beskrivningen ;)

Jag har en hel kyckling i kylskåpet, har ni någon inspiration åt mig? Jag har brukat göra den med citron, timjan och vitlök men nu känner jag att jag är redo för något nytt ;)

Måste fråga - vilket hotell är det som samarbetar med Friskis? Elite Plaza, kanske? (Frågar då jag håller på att kartlägga lite hotellavtal i jobbet och gillar idén att fixa ett avtal med något finare hotell men gärna med jordnära träningsmöjlighet såsom Friskis snarare än märkliga spa-gym med typ guldhantlar ;))

Ja det är Elite Plaza jag häckar på den här veckan. Jag bor mycket på hotell, men detta var första gången jag varit med om den här typen av samarbete och jag tycker att det är toppen. Sen har hotellet fint eget gym också.

I dag testade jag ett yogapass för första gången i mitt liv. Det var kul. Dock är jag inte helt säker på att yoga riktigt är min grej. Om det är något jag är himla bra på så är det avslappning, faktiskt. :)

Känns faktiskt lite konstigt att bo här eftersom det är samma hus och lokaler som jag läste socialantropologi i för evigheter sedan och där jag jobbade som amanuens. Idag irrade jag in i någon konferens bara för att jag trodde att det fortfarande var bibliotek där ... :crazy:

Frukosten är underbar, med av skinnade blodgrapesklyftor och hallonsmoothie t.ex. :d

För övrigt har jag levt på frukt och tråksallad från 7eleven i tre dagar nu. Orkar inte tänka ut nåt annat ...

Kålpudding, gräddsås, kolt potatis och vitlökssmörslungade kokta morötter och broccoli :d och VLIN för första gången på flera månader :D

Funderar på hur länge jag ska vela innan jag går och hämtar en stor skål glass. Det har jag bannemig förtjänat efter att ha putsat alla fönster på nedervåningen utifrån och dessutom plockat av och skrubbat spröjsen:wtf:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur... 99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
116 950
Senast: Mineur
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här... 99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
120 331
Senast: LenaH
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
94 036
Senast: Heulwen
·
Äldre Egentligen skulle den här tråden ligga på kropp&hälsa, för det ger mig nervsammanbrott. :angel: Meeen... Jag hörde en låt på radion...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: Anna-panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Elitloppet – en gång om året!
  • Ofräsch häst?