Jag tänker att tex lammgryta med influenser av Mellanöstern skulle kunna passa väldigt bra med rödvin.Ert engagemang är fullkomligt rörande.@Petruska, tänker du typ meze när du tänker Mellanöstern? Eller nåt helt annat?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tänker att tex lammgryta med influenser av Mellanöstern skulle kunna passa väldigt bra med rödvin.Ert engagemang är fullkomligt rörande.@Petruska, tänker du typ meze när du tänker Mellanöstern? Eller nåt helt annat?
Halvtorr riesling till asiatiskt, 70kr och uppåt. Sötman är viktig om det är stark mat.
Annars är öl ett säkert kort till asiatiskt (alltså en rätt blaskig öl..). Men jag tycker man ska prova en halvtorr, jag gillar det normalt Inte men det är gott till en stark asiatisk rätt (thai, koreanskt mm blandas här på ett bra sätt). Chili+ riesling åt folket!
Annars håller jag med dig, Mellanöstern och vin är en bra kombo smakmässigt.
Jag tänkte dels meze, dels annat. Tex någon persisk-ish lammgryta. Lite beroende på hur mycket tid du vill lägga. Meze kan ju ta hela dagen om man går in för det.Ert engagemang är fullkomligt rörande.@Petruska, tänker du typ meze när du tänker Mellanöstern? Eller nåt helt annat? Det är helt klart ett alternativ. Jag är annars ganska förförd av @Hyacinth s bulgogi, mycket för att det vore så kul att se om min Riesling-skeptiker till far kunde bli omvänd. Plus att det ju verkar passa bra en fredag efter jobbet. Och så kanske det blir Mellanöstern och rött på lördagen!
Jag leker lite med tanken att göra små duttsr av Anammas Formbara Färs, och sen marinera och laga dem som bulgogi. Med suröl till!Jag blir så sugen på bulgogi, men - jag vill ju inte äta kött. Hur gör jag? Är det komplett omöjligt? Någon som gjort kreativa alternativ? Går hela vitsen förlorad(antar det, suck)?
Till middag idag åt vi nybakat surdegsbröd med en fisksoppa utan fisk. Fisken var nämligen spårlöst borta, så jag antar att det vi åt i realiteten var en grönsakssoppa. Med fiskbuljong, vitt vin och sådär.
Har du nåt specifikt vin du vill tipsa om som passar till det asiatiska?
Var på Hisingen idag. Såg ingen mat alls, bara en massa elever.
Men jag ska inte klaga. Bor på lyxhotell med härlig frukost. Mer än det har jag inte orkat äta idag, förutom lite frukt. Eftersom hotellet har samarbete med Friskis och Svettis får man träna gratis där - även gruppträningar . Så eftersom jag aldrig gjort det så såg jag detta som ett tillfälle att testa något nytt. Det var kul men svettigt. Efter en timmes gympapass vacklade jag tillbaka till hotellet och orkar helt enkelt inte ta mig någonstans för att införskaffa föda.
Jag tänkte dels meze, dels annat. Tex någon persisk-ish lammgryta. Lite beroende på hur mycket tid du vill lägga. Meze kan ju ta hela dagen om man går in för det.
Alltså, alla halvtorra riesling, men vill du ha en specifik kan jag fråga MAKEN som är experten på sånt![]()
Jag kan tipsa om lite efter att jag klarat nuvarande deadline!På lördagen lägger jag gärna massor av tid! Har du tips på recept? Persiskt har jag bara ätit ute men aldrig lagat. Då skulle en kanske kunna ha några få meze som plock/förrätt innan eventuellt. Typ baba ganoush, rostat pitabröd i bitar, och nåt annat.
Tar hemskt gärna tips från EXPERT-PIPPIN!
Deidesheimer Herrgottsacker, är ett![]()
Beer can chicken!!Jag har en hel kyckling i kylskåpet, har ni någon inspiration åt mig? Jag har brukat göra den med citron, timjan och vitlök men nu känner jag att jag är redo för något nytt![]()
Måste fråga - vilket hotell är det som samarbetar med Friskis? Elite Plaza, kanske? (Frågar då jag håller på att kartlägga lite hotellavtal i jobbet och gillar idén att fixa ett avtal med något finare hotell men gärna med jordnära träningsmöjlighet såsom Friskis snarare än märkliga spa-gym med typ guldhantlar)
Det där lät så himla fel, men sen lyfte jag mig ur min lilla bubbla och fattade.plockat av och skrubbat spröjsen![]()