Tittar in i ditt kök del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gryta med sötpotatis, linser, kokos, lime, curry och kokosris. När jag ser roliga recept med sötpotatis tenderar jag att glömma bort att jag inte tycker om sötpotatis. Hade jag gjort det hade den förmodligen varit jättegod, som det nu är blev det i alla fall ett klart godkänt. Extra plus för att den var vegansk, jag behöver utöka min receptrepertoar åt det hållet.

Kylskåpsrensning idag gjorde att middagen blev en pastasås med blomkål, färsk ramslök, vårlök, schalottenlök, en skvätt vitt vin, morot, rotselleri och så en slatt grädde plus lite créme fraiche. Gott och skönt att bli av med lite halvledsna grönsaker :)

Har även ätit en seg knackig äppelpaj med hemgjord vaniljsås både till frukost och efterrätt :love:

För en trött doktorand med AVKOMMA som just nu sover som en påse skräp är det himla fint med en MOR som kommer och lagar lax i ugn med knaprigt täcke (tror det var chiafrön och sesamfrön), rostad broccoli, tabbouleh och löjligt god dressing med brynt smör, vitlök, ingefära och lime.

Jag visste inte att sådana finns utanför Diktens Värld.

Jajamen! För mig är det en företeelse förknippad med Tjörn och Danmark eftersom min ömma moder brukade laga dem på semestrar där i min omhuldade barndom.

Du behöver
1 st ägg
0,75 dl socker
0,75 dl mjölk
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
smör att steka i
socker att vända i
Gör så här
Vispa ägg och socker lätt skummigt. Tillsätt mjölken och sedan mjöl, bakpulver och vanilj. Rör om noga tills smeten är helt slät.
Värm ett plättjärn och smält smör på medelvärme. Klicka ner smeten och grädda krabbelurerna i omgångar, 3-4 minuter på var sida.
Lägg socker på ett fat och vänd krabbelurerna i sockret. Låt dem svalna eller servera dem ljumma med vispad grädde och sylt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur... 99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
116 949
Senast: Mineur
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här... 99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
120 330
Senast: LenaH
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
94 036
Senast: Heulwen
·
Äldre Egentligen skulle den här tråden ligga på kropp&hälsa, för det ger mig nervsammanbrott. :angel: Meeen... Jag hörde en låt på radion...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: Anna-panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Dejting
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur