Tittar in i ditt kök del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var jag duktig och gjorde matlådor för hela jobbveckan (5 st alltså), det blev potatismos med lite grädde, mjölk och sojabönor, Quornbiffar med fetaost och broccoli och haricots verts. (Ja jag äter samma i en vecka pga superlat:laugh:)

Bifogade filer

• IMG_8655.webp
    IMG_8655.webp
    182,2 KB · Visningar: 30
Igår var jag duktig och gjorde matlådor för hela jobbveckan (5 st alltså), det blev potatismos med lite grädde, mjölk och sojabönor, Quornbiffar med fetaost och broccoli och haricots verts. (Ja jag äter samma i en vecka pga superlat:laugh:)

Jag älskar att du har samma färg på alla lådor:p

@Diabetikern nu vet jag inte om det var igår du skulle vatt iväg men om inte så tipsar jag om Tiramisu. Hade aldrig smakat förrän igår när jag gjorde det själv inför begravningsfika idag, men det jag testsmakade igår var jättegott. Och skit enkelt att göra. Tydligen blir den bara bättre av att få stå över natten så enkelt att göra i god tid.

Hade turen att min brorsdotter gjort för mycket kladdkaka till sitt kalas så jag fick med mig en därifrån.

Passade ypperligt för den enda som haft tid var hon som höll i förrätten, varmrätten blev Findus Gulaschsoppa :rofl:

Jaja vi hann träffas i alla fall :D

Förrätten var dock grymt god med en sallad av picklade rödbetor, ruccola, machetesallad, fetaost, valnötter, olivolja och ett knaprigt bröd till.

Men himmel! :love: Det där stället hade jag gärna besökt! MATSALEN liksom! @Mineur

(Nu taggade jag väl rätt person @Killaloe , förstår inte varför jag alltid tagg-blandar er :D )
@Mineur: Vilket underbart ställe! :love:
Eller hur?! MATSALEN var ju fantastisk! :love: @Mineur

(Och du taggade rätt @VLMF ;):D Men att du blandar ihop oss måste vara för att vi båda är så himla awesome och gillar konditorier? Jag är fortfarande inställd på päronbågar i Skåne även om väl @Mineurs omdöme blivit lite ifrågasatt på den punkten :D)
Ja, det är verkligen ett ställe som är värt att besöka! Det heter Prestonfield House och ligger inom högst rimligt avstånd (= 10 minuters taxiresa) från Edinburgh centrum! Seså, skriv upp det på er "när jag äntligen tar mig till Skottland"-lista nu!

Och vad gäller päronbågarna @Killaloe så har jag ju SAGT (väl?) att jag ändrat mig på den punkten! De har mixtrat med receptet sedan jag kärade ner mig i dem för typ 6-7 år sedan, och nu är de mest geléiga! Inte alls lika gott :down:

Roséchampagne ety det är söndag och jag inte kunde stänga kylen annars:D
Hatar när det händer!

Igår vart jag riktigt på hugget. Testade att göra jordnötssås och den blev bra trots att mobilen dog och jag fick gissa mig till måttangivelser. Till det strimlade jag kyckling och stekte samt fräste lite vitkål och ris.

Picklade även rödbetor som jag ska göra sallad på i veckan tack vare väninnans förrätt. Kände mig rätt stolt igår.

Barbro Lindgren!

Lyssnade idag på en kort liten behändig podd från Sveriges Radio om den kära Barbros Jättehemligt-serie. Rekommenderas för den som gillar henne! Programmet heter Klassikern.

Jag har varit i Brighton på långhelg, maten är inte det jag kommer att minnas mest från resan då vi inte la varken tid, krut eller pengar på mat just, men jag har ätit fish and chips (med gigantiska mängder maltvinäger) på strandpromenaden i alla fall, och en ljuvlig nudelwok med anka på kinesisk-malaysisk krog med tretton andra kulturtanter. Samt druckit båda mina favoritläsk (San Pellegrino Limonata och Diet Vanilla Coke) och hittat en ny otippad favoritläsk (Diet Coke Mango). Sånt kan man också göra :D

Nu tänkte jag försöka få ordning på matlagningen hemma igen efter många hektiska veckor med lite si-och-så på den fronten. Inte för att jag inte har ätit eller så, men det har inte varit så välplanerat eller ordnat, nu ska jag skärpa mig. Det blir ju lite roligare med grönsaker i säsong snart, gubevars.

Med alfalfa brukar jag pastörisera, antar jag att det kan kallas, genom att hälla 85-gradigt vatten över dem
Varför? Eller jag fattar ju principen men har aldrig hört talas om att pastörisera innan groddning. Gör du det med allt?

Är själv inne i en groddperiod och äter alfalfagroddar varje dag. Hittills inget ovälkommet som har växt till sig i burkarna.

Jag har ett vad med en kompis att jag ska klara av att inte äta ute på en vecka!
Sjukt nog går det ÖVER förväntan! Kvällens middag blev hemlagat potatismos (såklart) med mycket äggula, smör, en skvätt grädde. Till det kyckling med dragonsky

Måste medge att det blev jävligt gott!

5E5396A3-CA35-46C2-86E3-D69E71EA4B80.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur... 99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
116 950
Senast: Mineur
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här... 99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
120 330
Senast: LenaH
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
94 036
Senast: Heulwen
·
Äldre Egentligen skulle den här tråden ligga på kropp&hälsa, för det ger mig nervsammanbrott. :angel: Meeen... Jag hörde en låt på radion...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: Anna-panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka