Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
sen hade jag i vad jag hade hemma i grönsaksväg. Det blev en sorts dumpling med quornfärs, morot, chili, vitkål, squash, sesamolja och kinesisk soja och en annan med broccoli, portabello, ingefära, rökt bog(hade en liten bit kvar som aldrig tycktes gå åt, min partner får det av sin mamma och vi äter inte så mycket kött) och kinesisk soja
Älskar detta. Om jag ska göra något på ”vad jag har hemma” så bli det typ en skrumpen limehalva, en lök som det växer blast på och en burk chilipasta från november![]()
Och så en MYCKET VIKTIG FRÅGA:
Vad har ni för brödrost? Vår har gett upp och börjat bete sig mycket impulsivt.
Det vore bra med en som tar fyra skivor bröd och den får gärna se okej ut, men framförallt ska den rosta bra! Vi köpte hem en Smeg, men den var förfärligt stor och såg ut som ett helt kylskåp(...), så den fick åka tillbaka till affären. Jag är lite inne på att hitta ett par riktigt gamla rostar, såna som har små luckor på sidorna i vilka brödet placeras, men är lite orolig för elbiten.
Inte präktigt, jag är dödsimponerad!
Till mitt försvar vill jag framhålla att nästan ingen mat kastas. Grönsaker har god åtgång här och såser, oljor och smaksättare som ingefära, vitlök, chili och koriander(fryst) underlättar när improvisation är ens bästa köksgren(jag är sämst på att följa recept!). Vi äter nån sorts stekta grönsaker med tex tofu flera gånger i veckan, så sånt finns det alltid vits att köpa hem och en hel del håller ju rätt länge(morot, lök, pumpa, stjälkselleri). Fy vad präktigt det låter![]()
Är det den som heter Manhattan? Lite runda former?Vi har en rostfri OBH-nordica som tar fyra skivor. Den är inte så snygg men bra. Man kan knöla ner våfflor i den också.
Hörrni, vad skulle ni hitta på med en hel eko-kyckling som ni ville göra nåt asiatiskt med? Både själva kycklingen och tillbehören? Inte röd curry och inte på tok för krångligt för en trött doktorand, men i övrigt är jag öppen för förslag. Hade tänkt göra den helstekt med sherrysås, broccoli, rostad potatis och gelé, men blev plötsligt sugen på något mer vårigt och friskt.
Är det den som heter Manhattan? Lite runda former?
Det underlättar absolut om det är rumstempererat - blir det för kallt eller varmt så kan det skära sig (och då kan en värma eller kyla igen, beroende på orsak, värsta vetenskapen det där)
Tror det fungerar bra med vispen om du har lite tålamod och orkar hålla i vispen. Är det marängsmörkräm så ska ju smöret vispas typ 10-15 minuter. Sen finns ju typ versioner som dessa som inte behöver riktigt lika lång vispning
Visa bifogad fil 12774
Och det är det receptet jag oftast använder eftersom det kräver mindre jobb än marängsmörkrämen
Skickar några länkar på hur jag gjorde hornet!
Och tadaaaa, här är mästerverket som har viss förbättringspotential
![]()
Det tror jag skulle kunna bli en fantastisk tårta!Men HÄRREGU vilken fin tårta! En sån fast med fjordhästman skall jag önska mig till min födelsedag!![]()
![]()
![]()
Och så en MYCKET VIKTIG FRÅGA:
Vad har ni för brödrost? Vår har gett upp och börjat bete sig mycket impulsivt.