Tittar in i ditt kök del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Apropå kokosyoghurt - äntligen!

file.webp

Den där dumplingdegen var inte bortom all räddning, så härom kvällen gjorde vi dumplings! Det var rätt mycket pill med att få isär degarken och alltihop tog rätt lång tid, men det var trevligt pill och resultatet blev många gånger godare än de färdiga vi brukar köpa.

Vi(mest jag), gjorde två sorters dumplingar: båda med bas på stekt lök, vitlök och stjälkselleri, sen hade jag i vad jag hade hemma i grönsaksväg. Det blev en sorts dumpling med quornfärs, morot, chili, vitkål, squash, sesamolja och kinesisk soja och en annan med broccoli, portabello, ingefära, rökt bog(hade en liten bit kvar som aldrig tycktes gå åt, min partner får det av sin mamma och vi äter inte så mycket kött) och kinesisk soja. Den senare blev godast och efter att ha gjort femhundra dumplings hade jag måttlig ork och fantasi till dippsås, så det blev den goda kinesiska sojan, sesamolja, sriracha och teriyakisås hastigt hoprört.

Och så en MYCKET VIKTIG FRÅGA:
Vad har ni för brödrost? Vår har gett upp och börjat bete sig mycket impulsivt.

Det vore bra med en som tar fyra skivor bröd och den får gärna se okej ut, men framförallt ska den rosta bra! Vi köpte hem en Smeg, men den var förfärligt stor och såg ut som ett helt kylskåp(...), så den fick åka tillbaka till affären. Jag är lite inne på att hitta ett par riktigt gamla rostar, såna som har små luckor på sidorna i vilka brödet placeras, men är lite orolig för elbiten.

sen hade jag i vad jag hade hemma i grönsaksväg. Det blev en sorts dumpling med quornfärs, morot, chili, vitkål, squash, sesamolja och kinesisk soja och en annan med broccoli, portabello, ingefära, rökt bog(hade en liten bit kvar som aldrig tycktes gå åt, min partner får det av sin mamma och vi äter inte så mycket kött) och kinesisk soja

Älskar detta. Om jag ska göra något på ”vad jag har hemma” så bli det typ en skrumpen limehalva, en lök som det växer blast på och en burk chilipasta från november :D

Älskar detta. Om jag ska göra något på ”vad jag har hemma” så bli det typ en skrumpen limehalva, en lök som det växer blast på och en burk chilipasta från november :D
:D
Till mitt försvar vill jag framhålla att nästan ingen mat kastas. Grönsaker har god åtgång här och såser, oljor och smaksättare som ingefära, vitlök, chili och koriander(fryst) underlättar när improvisation är ens bästa köksgren(jag är sämst på att följa recept!). Vi äter nån sorts stekta grönsaker med tex tofu flera gånger i veckan, så sånt finns det alltid vits att köpa hem och en hel del håller ju rätt länge(morot, lök, pumpa, stjälkselleri). Fy vad präktigt det låter:D

Och så en MYCKET VIKTIG FRÅGA:
Vad har ni för brödrost? Vår har gett upp och börjat bete sig mycket impulsivt.

Det vore bra med en som tar fyra skivor bröd och den får gärna se okej ut, men framförallt ska den rosta bra! Vi köpte hem en Smeg, men den var förfärligt stor och såg ut som ett helt kylskåp(...), så den fick åka tillbaka till affären. Jag är lite inne på att hitta ett par riktigt gamla rostar, såna som har små luckor på sidorna i vilka brödet placeras, men är lite orolig för elbiten.

Vi har en rostfri OBH-nordica som tar fyra skivor. Den är inte så snygg men bra. Man kan knöla ner våfflor i den också.

:D
Till mitt försvar vill jag framhålla att nästan ingen mat kastas. Grönsaker har god åtgång här och såser, oljor och smaksättare som ingefära, vitlök, chili och koriander(fryst) underlättar när improvisation är ens bästa köksgren(jag är sämst på att följa recept!). Vi äter nån sorts stekta grönsaker med tex tofu flera gånger i veckan, så sånt finns det alltid vits att köpa hem och en hel del håller ju rätt länge(morot, lök, pumpa, stjälkselleri). Fy vad präktigt det låter:D
Inte präktigt, jag är dödsimponerad! :up:

Hörrni, vad skulle ni hitta på med en hel eko-kyckling som ni ville göra nåt asiatiskt med? Både själva kycklingen och tillbehören? Inte röd curry och inte på tok för krångligt för en trött doktorand, men i övrigt är jag öppen för förslag. Hade tänkt göra den helstekt med sherrysås, broccoli, rostad potatis och gelé, men blev plötsligt sugen på något mer vårigt och friskt.

Hörrni, vad skulle ni hitta på med en hel eko-kyckling som ni ville göra nåt asiatiskt med? Både själva kycklingen och tillbehören? Inte röd curry och inte på tok för krångligt för en trött doktorand, men i övrigt är jag öppen för förslag. Hade tänkt göra den helstekt med sherrysås, broccoli, rostad potatis och gelé, men blev plötsligt sugen på något mer vårigt och friskt.

Jag slänger in den i ugnen med citron/soya/ingefära. 175 grader Aslänge. Sen pallar jag isär den och blandar med kok ris och hackade wokade grönsaker och massa nötter.

Igår blev det lite allmänt kaotiskt pga hungrig och kulturevenemang. Så jag åt en fralla på bibblans fik och sedan när jag kom hem två ärtbiffar och en skål mikrade sommargrönsaker. Sedan övertogs jag av hormoner och åt 80 g Anthon Berg chokladägg och ett par minibrownies ;)

Nu har jag just varit på ett seminarium med facket där jag blev LURAD (;)) av en ombudsman och istället för fin grekisk sallad med massor av gott i fick jag tag på en med tofu :( :( :( Jag gillar god tofu men detta var sådan där svampig som inte smakar något alls. Allt annat var också smaklöst, så när jag kom tillbaks till mitt hus fick jag köpa en liten burk keso och en Wasa sandwich i automaten i lobbyn. Det duger ju, förvisso, men jag ska iväg efter jobbet även idag och kommer inte att få i mig ordentlig mat förrän tidigast 20:30 eller så. Får se till att gå från kontoret i vettig tid så jag hinner peta i mig något på stan innan biopremiär, annars blir jag väl a) grinig och b) hormonell och frossande igen... ;)

Fikalunch, för övrigt. Macka med chèvre, honung och valnötter.

Inför middagen - som blir på egen hand - funderar jag på olika sätt att piffa upp kalla våfflor från igår. Funderar på att lägga spenat och parmesan mellan två våfflor och sen steka dem rätt hett på båda sidor en stund. Typ våffelsandwich.

Det underlättar absolut om det är rumstempererat - blir det för kallt eller varmt så kan det skära sig (och då kan en värma eller kyla igen, beroende på orsak, värsta vetenskapen det där :D)

Tror det fungerar bra med vispen om du har lite tålamod och orkar hålla i vispen. Är det marängsmörkräm så ska ju smöret vispas typ 10-15 minuter. Sen finns ju typ versioner som dessa som inte behöver riktigt lika lång vispning

Visa bifogad fil 12774
Och det är det receptet jag oftast använder eftersom det kräver mindre jobb än marängsmörkrämen :)

Skickar några länkar på hur jag gjorde hornet!

Och tadaaaa, här är mästerverket som har viss förbättringspotential :D
ZkltJmi.jpg

Men HÄRREGU vilken fin tårta! En sån fast med fjordhästman skall jag önska mig till min födelsedag! :love: :love: :love:

På mattemat är jag ynklig och hemma sjuk. Mellan 07-14:45 har jag bara fått i mig en halv portion yoghurt, en halv banan, en rostmacka med smör. Just nu kokar jag potatis, planerar att äta det med smör också. Misär :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur... 99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
116 949
Senast: Mineur
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här... 99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
120 330
Senast: LenaH
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
94 036
Senast: Heulwen
·
Äldre Egentligen skulle den här tråden ligga på kropp&hälsa, för det ger mig nervsammanbrott. :angel: Meeen... Jag hörde en låt på radion...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: Anna-panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Bygga om altan
  • Lekstuga

Hund, Katt, Andra Djur