Tittar in i ditt kök del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår hade jag middagssällskap av @Ceta och vi åt kycklingwok med diverse grönsaker i samt glasnudlar (älskar utseendet på glasnudlar alltså :love: Det är typ overkligt att det är mat?!). Sen så avslutade vi kvällen med efterrätt i form av ananas stekt i smör med råsocker och kokos, vaniljglass till.

Idag har sambon bakat typ levain som sen fick agera hamburgerbröd till middagen. Burgare gjord på quinoa, lök och svarta bönor. Till det karamelliserad lök, gruyereost som fick smälta på burgarna, grönsaker, coleslaw och klyftpotatis. Löjligt gott och en så himla bra burgarsmet som höll ihop utan ägg och annat! :)

FD71D805-32BF-409E-B4EB-8A2A41BE1030.webp

Jag drömmer lite om en muurikka, men jag vet inte om jag kommer att använda den sedan. Är inte särskilt outdoorsy. Men det var kanske inte så du tänkte? Föredömligt fritt från spisen är ju nötter, torkad frukt, ost och vin. Jag menar VLIN.

Jag med! Använde en massor förra sommaren, wokade, stekte och hade mig. Det var så himla roligt! Ska köpa en i sommar tror jag, som belöning för kommande fönsterenovering...

Frågan är hur dyr och avancerad den behöver vara. Hurdan använde du?

En stor platt, 55-60 cm, inget fancy, det jag insåg var hur kul det var, och ska man ha en bör man ha en stor gasoltub. Gasoltuben är väl det dyra i sammanhanget. En ställning för bra arbetshöjd rekommenderas också. Tror jag såg erbjudanden på ca 1200 inkl ställning, sen tillkommer gasoltub.

Jag drömmer lite om en muurikka, men jag vet inte om jag kommer att använda den sedan. Är inte särskilt outdoorsy. Men det var kanske inte så du tänkte? Föredömligt fritt från spisen är ju nötter, torkad frukt, ost och vin. Jag menar VLIN.

Tyvärr har jag ingenting av det hemma och intresset för att traska iväg till ICA är minimalt :meh: Får botanisera lite mer och se vad jag kan slänga ihop :idea:

Du är i sanning ett riktigt föredöme! :love:
Jag menar det! En ny empirisk studie har dessutom visat att mat som lagas iförd grönrutiga pyjamasbyxor blir extra god. Det hade något att göra med kockens komfort tror jag... Kan återkomma med källa vid senare tillfälle!

SWACOS - the one and only
Åh, jag har fått mig en liten fanclub! Så sött! :love:

(Skulle ni händelsevis kunna upplysa en stackars SWACOS om hur man gör för att tagga någon under ett annat namn sådär snajdigt? Jag har alltid velat veta!)

Tyvärr, jag var upptagen på annat håll!

@VLMF - jag jobbade i samma hus som där marknaden är fram till i julas! Så vet du det ;) Som kuriosa är det där som Sommarkväll med Rickard Olsson spelades in (och där vi äter lunch då och då).

Ikväll efter 8 km promenad åt jag nya favoriten, lax, kokosris och stekt mango med chili.

Visa bifogad fil 13160

Till dessert om en stund blir det hallonsorbet och kanske en kopp kaffe!

@Mineur - kan man få be om recept på de där sconesen? :)
Det kan man! Jag använder Leilas recept men byter ut den mörka chokladen till vit, och så skippar jag att garnera med ägg & socker: http://www.leila.se/engelska-chokladscones-med-hallon/recept/brod/index1,32.htm?id=3933

De blir rätt söta, men det är utmärkt för mig som gärna tar alla anledningar i världen att äta kakor till frukost (och lunch, och middag)!

Så jobbigt med SWACO! I mitt yrke har jag mycket att göra med de där friterade ingenjörerna på det snarlika företaget någon nämnde förut. Särskilt i ett av mina mest problematiska projekt, så jag rycker liksom till när jag ser namnet :D
F'låt!

Jag menar det! En ny empirisk studie har dessutom visat att mat som lagas iförd grönrutiga pyjamasbyxor blir extra god. Det hade något att göra med kockens komfort tror jag... Kan återkomma med källa vid senare tillfälle!
Det låter som en helt rimlig slutsats faktiskt! Återkom gärna med källa för jag kämpar i motvind här hemma när det gäller matlagning i morgonrock (eller ja, min dygnetruntrock)

(Skulle ni händelsevis kunna upplysa en stackars SWACOS om hur man gör för att tagga någon under ett annat namn sådär snajdigt? Jag har alltid velat veta!)

Jag brukar tagga personen @Hyacinth tex. Sen när jag skickat inlägget går jag in och redigerar, för då kommer det se ut så här [USER = 22994] @ Hyacinth [/USER].

Så då går jag in och ändrar namnet som står mellan klamrarna till valfritt namn ex DEN GODA MODERN.

Vet en vilket användar-ID som personen en vill tagga har, behöver en ju inte redigera i efterhand eftersom det går att använda [user xyz] redan från början. Men det är ju sällan en kommer ihåg det . :D

Igår åt jag grillad sojanorv i bröd med senap, ketchup och rostad lök. Säkert bidrog vädret (sol och kall vind) och det fysiska arbete på vilket lunchen följde, men det var ganska gott.

Till middag tog vi fram ett hemmagjort pizzakit ur frysen, dvs en klump surdegspizzadeg och en liten påse het tomatsås. Eftersom pizzorna lätt blir lite överlastade testade vi att steka grönsaker vid sidan och grädda pizzan med bara tomatsås, ost(parmesan och en oidentifierbar skalk, troligtvis lagrad präst) och lök för att därefter toppa med stekt portabello, squash och aubergine. Det blev ganska bra och hade blivit super om inte jag hade envisats med att ha kvar pizzan inne lite för länge, men att köra toppingarna vid sidan av känns som ett vinnande koncept. På så vis går det att lasta fullt med grönsaker och annat på pizzan utan att den blir degig.

Herregud vad god maten blev igår! Till förrätt små parmesanchips med kalixlöjrom och citron-creme fraiche, med dill och hackad schalottenlök, samt råstekt sparris med citron och vitlök. Louis Bouillot till. Galet god. Sen lamm sizzlar med ris, raita och världens mest perfekta sizzlar-sås. Herregud, jag är så nöjd med den. Gott rött till. Och i fredags lagade jag goda koreanska pannkakor med nuoc cham-inspirerad sås till. Det blev väldigt gott, men hade blivit ännu godare om pannkakorna varit tunnare och krispigare, samt om jag hittat ljus japansk soja istället för mörk.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur... 99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
116 950
Senast: Mineur
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här... 99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
120 331
Senast: LenaH
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
94 036
Senast: Heulwen
·
Äldre Egentligen skulle den här tråden ligga på kropp&hälsa, för det ger mig nervsammanbrott. :angel: Meeen... Jag hörde en låt på radion...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: Anna-panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka