Tittar in i ditt kök del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bortbjuden på knytkalas, Tjejfest. Blir soppa som varmrätt ingen aning om vad, ingen aning om förrätt heller men tydligen har jag hand om efterrätten.

Hjälp.

Vi är 6st som ska äta och drick agott men vad tusan ska jag hitta på som efterätt?
Jag hade gjort en kaka/tårta av praktiska skäl (om du har en tårtlåda, eh vad heter det? Ni vet en sån låda för tårtor.) T ex päronkaka med after eight eller blåbärskaka eller morotskaka.

Och en (lite kass) bild på gårkvällens pekingpannkakor a la Lotta Lundgren. Rött vin till och dessert: hemmagjord gräddig citronglass ripplad med syrlig granatäpplesirap.
Alltså. Har du gjort pekinganka? Med cykelpump och allt, som jag gjorde den där gången för några år sen?

Jag brukar rymma och gå ut och äta ensam på kvällarna vid sådana tillfällen. Det är helt underbart att äta på lokal ensam någonstans där just ingen vet vem man är.
Och @Hyacinth
Det visade sig att jag inte alls behövde smita undan på kvällarna (men jag kanske kommer vara helt slagen hela helgen :D). Det blev heller inte så spännande mat, men det var i alla fall väldigt trevligt sällskap. När vi kom upp på tisdagen gick vi till TGIF... Åt någon typ av quesadillas med rökt lax och drack bubbel (vilket vi även gjorde hela tågresan upp :angel:). På onsdagen tog vi några aw-öl när vi kom in till stan efter mässan och sen gick vi till Vapiano. Gott, men kanske inte något att skriva hem om. Men de hade VLIN ;) På torsdagen åt vi lunch i Kista centrum. Ok, men det är väl kanske sammantaget inte mest för maten jag kommer minnas den resan :D

Undrar om man kan göra fläskbulgogi på ytterfilé inte pork belly (som tydligen är sidfläsk) Känns som en ganska stor skillnad :crazy:
Jag har gjort bulgogi på Anammas Formbara Färs idag. Jag marinerade den på @Hyacinth s inrådan i Santa Marias kryddmix, stekte små duttar, lade dem i rosésalladsblad. Dekorerade dessa med marinerade sjögräsnudlar. Serverade med fint skivad salladslök, en variant av den koreanska sesamsåsen som jag rörde ihop, samt sjögräschips. Och suröl. PARTNER nu i kris för att min mat är mer innovativ än hens.

Jag har gjort bulgogi på Anammas Formbara Färs idag. Jag marinerade den på @Hyacinth s inrådan i Santa Marias kryddmix, stekte små duttar, lade dem i rosésalladsblad. Dekorerade dessa med marinerade sjögräsnudlar. Serverade med fint skivad salladslök, en variant av den koreanska sesamsåsen som jag rörde ihop, samt sjögräschips. Och suröl. PARTNER nu i kris för att min mat är mer innovativ än hens.

Moahahahahahaha!
Tycker du kryddmixen funkade?
Det finns ju AUTENTISKA varianter men jag känner ingen större skillnad.

A7504BB3-DEF0-4BF5-A89A-405DE8FFAB07.webp

Drack denna till pajen. Smakade melass. Ytterst skum. Och väldigt lååååååååångt namn.

Fetaostäckt och ugnsbakad lax, färsk pasta med zucchini och morot till middag idag
Sen åt den här lilla tjockisen 1/3 kladdkaka i soffan, får ju passa på innan sockerskatten kommer :banana: :D

Har även ätit passionssorbet i solen (där det dessutom var vindstilla!), älskar att Bräutigams har startat glassäsongen :love:

@Diabetikern nu vet jag inte om det var igår du skulle vatt iväg men om inte så tipsar jag om Tiramisu. Hade aldrig smakat förrän igår när jag gjorde det själv inför begravningsfika idag, men det jag testsmakade igår var jättegott. Och skit enkelt att göra. Tydligen blir den bara bättre av att få stå över natten så enkelt att göra i god tid.

Istället för biffnudelsallad blev det en slags improviserad sushibowl. Marinerade lövbiff i bulgogikyddning och fräste sen snabbt i lite olja. Sen wokade jag kokt ris, broccoli, sockerärter, salladslök och kinakål med sesamolja och lime, innan jag hällde på en dressing med vitlök, ingefära, sesamolja, chili, ponzu, lime, fisksås och lite socker. Serverades med salladsblad, gurka, hackade jordnötter, srirasha och mängder av koriander. Väldigt gott men tyvärr är jag fortfarande sugen på biffnudelsallad och måste därför köpa mer kött typ nästa helg. :banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur... 99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
116 950
Senast: Mineur
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här... 99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
120 331
Senast: LenaH
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
94 036
Senast: Heulwen
·
Äldre Egentligen skulle den här tråden ligga på kropp&hälsa, för det ger mig nervsammanbrott. :angel: Meeen... Jag hörde en låt på radion...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: Anna-panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka