Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har pallat mängder av äpplen, eller, pallat och pallat, de växte på kommunal mark. Tänker koka hederligt tråkigt äppelmos med så lite socker som möjligt och stoppa i frysen. Projekt fylla visthusboden är officiellt igång.

Till middag surdegssmörgås med ägg och till lunch ratatouille med parmesan.
 
Jag har pallat mängder av äpplen, eller, pallat och pallat, de växte på kommunal mark. Tänker koka hederligt tråkigt äppelmos med så lite socker som möjligt och stoppa i frysen. Projekt fylla visthusboden är officiellt igång.
Äppelskörden ser ut att bli helt galen i år. Vi har ca 15 äppelträd av varierande sort och kvalitet och flera av dem dignar av äpplen. Förhoppningsvis kommer vi att koka äppelmos på en hel del men även lämna in för mustning.

Vad kommer du att frysa in i? Svärmor hade kokat äppelmos förrförra året, men vissa burkar var alldeles för stora och hann börja mögla innan vi hann äta upp det.
 
Äppelskörden ser ut att bli helt galen i år. Vi har ca 15 äppelträd av varierande sort och kvalitet och flera av dem dignar av äpplen. Förhoppningsvis kommer vi att koka äppelmos på en hel del men även lämna in för mustning.

Vad kommer du att frysa in i? Svärmor hade kokat äppelmos förrförra året, men vissa burkar var alldeles för stora och hann börja mögla innan vi hann äta upp det.
Här ser det också rikligt ut på träden och en del av de tidigare sorterna är redan förbi.

Jag fryser in i tvålitersplastpåsar. Påsarna fyller jag inte mer än att jag kan platta ut dem till platta tunna paket, som det sen går att bryta en bit mos från. Inte heller här hade stora burkar gått åt, inte en chans!
 
Jag semestrar för närvarande i Skottland och har idag lyckats äta kyckling- och purjolökspaj med smördegslock. Till det potatismos och väldigt trevligt tillagade morötter, ärtor, bönor och zucchini. Faktiskt godare än jag hade förväntat mig med tanke på att det blev lite av ett panikstop.

Och ingen semester utan fisk som jag brukar säga så ikväll satt jag och sambon vid vattnet och åt friterad torsk med salt och vinäger (inga pommes här inte) ur en papplåda. Jag gillar livet just nu :D

Bild på liten paj
6E8F05DE-5FE4-45FB-95E2-3948892B7233.jpeg
 
Hälsar på sambons päron i Köln. Tåget var två timmar försenat men det är jag ju van vid från mina många år med SJ. Mardrömsfärd från centralen till destinationen i sambons snart 74-årige faders Lexus, i slappa 160 km/h på autobahn. Lika fasansfullt varje gång. :nailbiting:
Middagen bestod av rostade, osaltade jordnötter och en Lemberger från svärpäronens (sväron? Vi är ju inte gifta men det är så jävla meckigt att skriva "sambons föräldrar" överallt. Nu bestämmer jag "sväron" som begrepp för partners föräldrar) lantställe i södra Germany.

På söndag fyller sagda urfader år och på kalaset får den här vardagsveganen vackert äta "fish platter", då den här veganens sambo inte ville "konfrontera föräldrarna med att vi inte äter fisk längre, eftersom en släkting till dem är vegan och väldigt propagerande". Men jag älskar ju potatis och vin, så jag kan ju låta bli fisken. :)
 
Jag har tillbringat veckan som gick i Belgien i anledning av lönearbete. På fyra dagar jobbades det 48 timmar, så det blev att slita för brödfödan :crazy:.

Maten i Belgien var mindre god än förväntat, även om jag är svag för pommes med majonnäs :d. Har ätit en halvtråkigt lamm, räkor som var fina men förstördes en smula av att såsen var jättesöt (sic!) istället för stark och sista kvällen bjöd på en ganska oinspirerad köttbit. Alla rätter serverades med trötta grönsaker och goda pommes, samt diverse gott öl såklart ;).

Ni kan trösta er med att tråden såklart fanns med i tankarna, som alltid när man är ute och reser och äter. Vissa tråddeltagare var mer med än andra. Se bildbevis nedan :D:

20180807_184051.jpg
 
Jag har tillbringat veckan som gick i Belgien i anledning av lönearbete. På fyra dagar jobbades det 48 timmar, så det blev att slita för brödfödan :crazy:.

Maten i Belgien var mindre god än förväntat, även om jag är svag för pommes med majonnäs :d. Har ätit en halvtråkigt lamm, räkor som var fina men förstördes en smula av att såsen var jättesöt (sic!) istället för stark och sista kvällen bjöd på en ganska oinspirerad köttbit. Alla rätter serverades med trötta grönsaker och goda pommes, samt diverse gott öl såklart ;).

Ni kan trösta er med att tråden såklart fanns med i tankarna, som alltid när man är ute och reser och äter. Vissa tråddeltagare var mer med än andra. Se bildbevis nedan :D:

Visa bifogad fil 18159
😍

I Krakow hette en massa saker Pietruszka, men jag fick tyvärr inte tillfälle/anledning att kolla upp det närmare.

Dina iakttagelser av maten i Belgien låter bekanta. All mat är liksom barnanpassad, från sockerstinna frukostar till pommes frites till allting. Det gäller även Holland och Luxemburg.
 
Hälsar på sambons päron i Köln. Tåget var två timmar försenat men det är jag ju van vid från mina många år med SJ. Mardrömsfärd från centralen till destinationen i sambons snart 74-årige faders Lexus, i slappa 160 km/h på autobahn. Lika fasansfullt varje gång. :nailbiting:
Middagen bestod av rostade, osaltade jordnötter och en Lemberger från svärpäronens (sväron? Vi är ju inte gifta men det är så jävla meckigt att skriva "sambons föräldrar" överallt. Nu bestämmer jag "sväron" som begrepp för partners föräldrar) lantställe i södra Germany.

På söndag fyller sagda urfader år och på kalaset får den här vardagsveganen vackert äta "fish platter", då den här veganens sambo inte ville "konfrontera föräldrarna med att vi inte äter fisk längre, eftersom en släkting till dem är vegan och väldigt propagerande". Men jag älskar ju potatis och vin, så jag kan ju låta bli fisken. :)

Du skriver så målande att jag verkligen kan se allt framför mig :D. Och sväron är härmed ett vedertaget ord!
 
Jag har fått riktig höstkänsla de senaste dagarna (knäppt, jag vet!) och lagade ikväll därför en gryta med cider, äpple och massor av dragon. Det var fantastiskt! Inväntar nu min vän som är på väg hit med en flaska rött och två glada hundar.
 
Jag täbkte att jag skulle fortsätta på temat ”äta fisk när jag är utomlands” och har således ätit Fish and chips med vinäger och tartarsås idag till middag. Så löjligt gott ändå fastän jag sällar är tokförtjust i friterad mat. I övrigt har dagen varit lite märklig ur matsynpunkt men åt en hel okej sandwich med kallrökt lax och Philadelphia (och chips!) till lunch samt en helt fantastisk glass med smak av honeycomb. Hur det senaste ska smaka har jag noll koll på men den glassen var magisk.

Gjorde också misstaget att äta några oatmeal-kakor som var helt oätliga! Kunde lika gärna varit masonit. Men har såklart kompenserat med jättegoda chokladfyllda shortbread samt en efterrätt bestående av sticky toffee pudding med karamellsås (den sistnämnda smakade som om någon smält sådana där milkdrops en kan köpa i plåtburk!!)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 585
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
480
Senast: niardasp
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 744
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp