Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad brukar ni ha som vit sås i en lasagne? Jag är inget stort fan av bechamelsås utan brukar ha typ ricotta eller keso/spenat/muskot istället. Mina lasagne tenderar dock at vara vegetariska, men nu tänkte jag göra en på resterna av min köttfärssås från igår. Vad passar bäst som alternativ till en bechamel i en kött-lasagne egentligen :cautious:?

Keso!
 
Jag har en vegetarisk lasagne där bechamelen är utbytt mot creme fraise som värmts upp med tärnad zucchini och lite kryddor. Det blir väldigt gott i den färdiga lasagnen, och kan säkert funka i en lasagne med köttfärs också :up:

@hagel Jag har gjort Jamie Olivers version av ostsås där man blandar CF och riven ost. Enkelt och jättegott!

http://livsnjutarnasgourmetkok.nu/2014/11/06/lasagne-a-la-jamie-oliver/

Jag som är praktiskt lagd

Jag gillar inte bechamelsås så jag brukar mosa fetaost i mjölk. Oavsett om det är kött - eller vegetarisk variant. 😊


Tack för alla förslag, de ska testas allihop! Den här gången blev det @VLMF aka Jamie Oliver som gick vinnande ur kampen. Lasagne a la VLMF sätts igång alldeles snart :).
 
Hittade mat idag också, hurra liksom! Fick dock frångå min fiskprinvip till förmån för vegetarisk shepherds pie med linser och inte är jag ledsen för det inte! Så himla gott verkligen. Utseendemässigt blev jag först lite tveksamt eftersom allt var så mosigt, men det var verkligen så mycket bättre än det såg ut.

Har dessutom ätit ljuvliga kakor med citronkräm! Alltså småkakor här är så mycket roligare än på många håll i Sverige tycker jag (tur det kanske eftersom jag lätt skulle kunna leva och stundtals lever på kakor :o:angel::D) fast det kanske iofs beror lite på att jag inte är van vid alla roliga sorter :D

Och just ja, fick urgoda skotska pannkakor till frukost lagade av ägarna till stället vi bor på. Blev superlycklig och mätt!
 
Åh, oatcakes :yuck: Jag tror att det är en åldersgrej, för både min mamma och svärmor ber mig regelbundet att köpa sådana åt dem. Själv är jag helt enig med dig och kan endast få ner dem med ett rejält lager nötsmör, om jag absolut måste. Men förutom det låter det som att du har helt okej matupplevelser ändå!
Är säkert en åldersgrej eller för sådana konstiga människor som min sambo som inte är överförtjust i söta saker :meh::nailbiting: För det var definitivt inte för mig! :D Men ja, jag tycker det är över förväntan under stora hela! Ingen friterad Mars på en enda meny hittills och mycket lokala grejer, sånt är ju trevligt :)
Kommer du förbi en Tesco rekommenderar jag att prova citron-flapjacks från Graze, det är min nya hangup! Brukar finnas vid kassan :)
Ska definitivt kolla efter det! Hoppas på att besöka minst en större mataffär innan vi åker hemåt! :)
 
Jag gör som flera andra egen ostsås till lasagne, @hagel. Någon typ av ost, efter smakbild på lasagnen, keso ibland, grädde eller crème fraiche, mjölk. Eller så skippar jag ostsås helt och kör på grönsaksröra eller spenat och feta, men det hjälper ju inte dig:)
 
Är säkert en åldersgrej eller för sådana konstiga människor som min sambo som inte är överförtjust i söta saker :meh::nailbiting: För det var definitivt inte för mig! :D Men ja, jag tycker det är över förväntan under stora hela! Ingen friterad Mars på en enda meny hittills och mycket lokala grejer, sånt är ju trevligt :)
Aha, har du också en sådan? Jag tog med mig min partner till ett fantastiskt glasställe när vi var i Sverige senast. Han beställde... En kopp svart kaffe. Jag blev riktigt provocerad där jag satt med mina tre kulor + topping!

Kul att ni har det så bra förresten! :)
 
5A39D3EE-0D57-47CF-AABF-7555D07149C8.jpeg

Bild på maten från idag.
 
Söndagsmiddag i lägenhetsgarderoben blev en toast Skagen och prosecco

903B05DA-922D-4D45-8E77-884CB6EF44AC.jpeg


Till efterrätt blev det glass med citronsås och färska hallon och krossade drömmar (ja alltså kakor ;) )
Kan verkligen rekommendera citronsåsen! Gör den på 4 äggulor, blandar med saft och rivet skal av en citron. Värmer på och reder med typ en tesked vetemjöl lite socker och sen låter jag smälta ner en klick smör. Jättemumsigt med glass och färska bär tex
 
Ikväll gjorde vi caesar-sallad med hemmagjorda brödkrutonger på surdegsbröd med vitlök/örter. Vi hade någon krispig salladsmix, romantica-tomater, delikatessgurka, spetspaprika, kronärtskockor, bacon, parmesan och grillad kyckling. Till det hade vi Lallerstedts caesar-dressing. Jättegott!
 
Nu bär hösten är i avtågande. Är det någon som har ngt tips på vaktel? Tänkte fylla den med ngt göttigt. Tänker kål, vitlök, ngt rökt, svamp, rödvin? Kom gärna med förslag!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 591
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
480
Senast: niardasp
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 744
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp