Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag har alltid varit ganska ointresserad av mat och matlagning, men har nu ett litet "projekt" att börja laga mer mat - framförallt mat som är så snabblagad och enkel som möjligt, så att det ändå blir av. Och så att jag ska ha lite mer idéer och vana när bebisen blir äldre
Dagens lunch - pasta, veg bitar, smaksatt crème fraîche och fryst hackad spenat. Gott, snabbt och enkelt (men lite för mycket pasta, lite för mycket creme fraiche och lite för lite spenat )
Moules frites, färska räkor, aioli, grillad levain, smashed burger och vitt vin till. Nu var det bara en som orkade smashed burger efter de andra njutningarna, så det får bli finlunch imorgon också. Men tokigt gott!
Passar väl med belgisk nationalrätt en dag som denna?
Grillat här också, tomahawk med café de parissmör och grillspjut, spetskål, padrones, hemslagen bea och en valnötssallad med fänkål o ruccola. Och bakad potatis med rödlök, gräslök och smetana som tillbehör.
Helstekt fläskfilé späckad med vitlök och färsk timjan, halloumi, smörstekta kantareller med långsamt rostad potatis i smör och ramslök och en skrälldus gräddig kantarellsås, med sallad till.
Fantastiska spänstiga och fina kantareller som dottern ridit hem, och mycket gott.
Jag preppade också mat för kommande dag: lax som stektes och blandades med lite naturell kvarg (hade ingen grekisk yoghurt hemma och det funkade lika bra ) och salt, lite chevre och färsk spenat.
Hummer, räk- o kräftsoppa (och tomatsoppa som alternativ) med långkrutong till som förrätt. Öppen ravioli med vildsvinsragu, mozzarella och parmesangrädde till huvudrätt. Och sen hemmachurros om en stund med chokladsås.
Idag blev det en helt vanlig enkel - men himla god - spaghetti och köttfärssås . Skönt med vädret idag som inbjöd till att faktiskt ha något puttrandes en stund.
Jag stekte lök och jättegod fläskfärs från glada grisar, och slängde i några hackade tomater och reducerade tills det var mer som en goja än en sås. Brynte färsk salvia i smör och lade ner i färsgojan. Sen fyllde jag tortellinis med gojan, och åt med tärnad stekt aubergine, svartpeppar och riven parmesan. Gott vin till. Nu är jag lite salongs. Och ser fram mot shrikand till dessert.
Inte jag som lagade, men bjöds på baconlindad köttfärslimpa med kokt färskpotatis, pressgurka, gräddsås och lingon till middag.
Måste göra själv, det var så ORIMLIGT gott
Ikväll blev det pulled Oumph i Max Frisco-bröd (pga hade bröden i frysen och tinad Oumph kvar i kylen efter igår. Men det var också väldigt väldigt gott!)
Ny stamkrog i obygden! Bara 13 km att cykla, enkel väg. Vi åt vegansk burgare gjord på lokal sort av gråärt, samt charkbricka med lokala produkter. Servitrisen höjde ett ögonbryn åt vår okonventionella beställning.
Hundavel & Ras Jo, jag har förstått på andra inlägg att du är pro-AI. Själv väljer jag att lyssna på dom experter som varnar för att utvecklingen borde...