Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Cross-kitchen - Halloumi, sesam/vitkök & sesamstekt pak choi & aubergine, nudelsallad på glasnudlar, sockerärtor, blomkålsbuketter och rädisor. Mjölk i glaset.

I dag handlade jag pa min nya favorit matvaruaffar i hela varlden ... Jatte dyrt, men oh sa fina varor och inflytandet av det Franska koket ar valdigt tydligt. Jag misstanker att affars kedjan antingen forsvinner eller forandrar sitt sortiment nar vi kommer langre vaster ut, men till dess njuter jag.
I dag kopte jag lamm ... kanon fina bitar som ska bli till gryta i morgon da jag tar fram "slow cookern". Finns nagra recept kanske?

Sök på 'croc-pot lamm' med google eller ännu bättre när det gäller recept - på pinterest. Då hittar du massor recept.

Lammgryta med sumak, kanske, om du vill prova nåt lite annorlunda? Blanda lammbitarna (helst bog) med 2 msk sumak, 1 msk chili (styrka efter smak) och ganska mycket tunt skivad vitlök, låt marinera några timmar. Bryn köttet ganska hårt. Bryn 2 hackade gula lökar med tomatpuré och häll sedan på en burk krossade tomater eller 5 färska hackade tomater. Lägg kött och lök i en gryta, häll på vatten, 1 msk socker, 2 msk rödvinsvinäger, salt och peppar. Låt koka tills köttet är mört. Blanda gärna ner rikligt med hackad persilja innan servering.

I mitt tycke blir det väldigt gott, enda kruxet är möjligen att få tag på sumak.

Ett annat enkelt recept som ändå blir väldigt gott är tunisisk ragu: bryn en hackad lök och köttet i bitar. Krydda med 0,5 g saffran, salt och peppar. Lägg i torra kikärter som legat i blöt över natten, röda linser (eller färdigkokta kikärter men då får man lägga i dem mycket senare). Låt koka tills köttet är mört. Lägg i två fänkål i bitar och saften av en halv pressad citron, låt koka tills fänkålen är klar.

Tack, det sag ocksa gott ut. Sumak borde inte vara nagra problem har i Indierna's forlovade land:p Det finns jatte mycket haftiga Indiska varor i affarerna sa det receptet sparas definitivt. Ontario ar tydligen lammens province, lamm ar billigare an nagot annat kott i affarerna jag varit i sa har langt i alla fall sa jag tankte passa pa att gora lamm nar jag har chancen.

Det blev den har grytan i gar. :d Det var jatte gott och Maken har redan utbett sig om mer sadant. Jag kopte ett lamben i gar ... det ar billigare an kyckling, sa det galler att passa pa ... och funderar pa att gora halften som Mabuse's Turkiska Ragu och resten kanske samma igen och frysa in sa vi kan ta fram det efter vagen.

Tunisisk! ;) Därav kombon saffran, citron och kikärtor. Det är nötkött i originalreceptet, men jag tycker den blir bra med lamm också. Vill man ha den kryddigare kan man ha i lite spiskummin och kanel också, och kanske lite harissa.

Här har det grillats två kvällar på raken!

Första kvällen laxkotletter, fänkål, späda små lökar och citron på gallret och en stor sallad på blandade blad till. Chapel Hill och nåt vitt jag ej minns i glasen. Jordgubbar efteråt.

Igår kväll fläskkarré(kött :eek:) marinerad med bla rosmarin. Paprika, lök och squash på grillen och så baba ganoush, tomatsallad och den fantastiska mandelsåsen till. Nåt mycket gott och ganska strävt rött jag ej minns(tur att det inte är jag som sköter vininköpen) i glasen och sedan nåt vitt jag ej minns till ett gäng fantastiska ostar(en gruyère, en gethårdost, en La Comtesse och en S:t Égure om jag minns rätt). Rabarberpajen med vaniljyoghurt orkade jag inte ens smaka.

Två toppenkvällar, men i särklass godast var första kvällens middag med sin enkla kryddning av salt, svartpeppar och citron. Andra kvällens ostar och guckor var inte heller så dumma...

Jag strosar strax iväg genom stan för en tidig middag på en enkel turkisk restaurang och sedan konsert tillsammans med min man och en nära vän/släkting. Känns mycket bra. :)

Igår Mamma bjöd på "Gruyèregratinerad ratatouille", fast med annars sorts ost.
Rabarberpaj och vispad grädde.

Idag Vegetarisk schnitzel, gurka, tomat, en klick lätt creme fraiche.
Jordgubbar, jordgubbsglass.

Jag strosar strax iväg genom stan för en tidig middag på en enkel turkisk restaurang och sedan konsert tillsammans med min man och en nära vän/släkting. Känns mycket bra. :)

Ska du se Patti Smith?? Om ja är jag MYCKET avundsjuk, men önskar dig ändå en riktigt trevlig kväll!

Grönsakssoppa (potatis, morot, blomkål, sockerärter), rostat bröd.

Snart dags för årets stora kakkalas. :d

Vilken del av lamm/nöt ska man ha till de grytorna?

Bog blir bäst tycker jag, men stek funkar också. Tar man nötkött till saffransgrytan så tycker jag högrev blir bra.

Ska se, det blir en roundup som så ofta förr...

Onsdag: torskrygg i ugn med pepparrot, citron och annat gott, pressad potatis och bouchons muqueux verts.

Torsdag: Kålpudding. Åååååh. Åsså kokt potatis och lingon.

Fredag: Grillade benfria kotletter, steakhouse chips och hade lite gott till i form av grönsaker men jag kommer inte ihåg vilka. Jo, grillad paprika och... något mer.

Igår: Grillspett med diverse tillbehör, bl.a knipplök i folie som man lägger direkt bland briketterna eller kolen.

Ikväll lagar jag en god köttfärssås med svamp, paprika, oliver, soltorkade tomater och sånt. Spaghettini till och lite roliga tomater.

Tack!

Ska laga mat till svärmor imorgon, alltid lika nervöst, det här kanske kan vara något.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka