Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Eid Mubarak!

Här i obygden vet man inte vad Eid är, så det får jag fira när jag återvänder till civilisationen imorgon ;)

Här ska det grillas trevliga starka korvar ikväll. Jag ansvarar för tillbehören och tänker mig en melonsalsa och någon sorts potatissallad, troligen med pepparrot.

Eid Mubarak!

Här i obygden vet man inte vad Eid är, så det får jag fira när jag återvänder till civilisationen imorgon ;)

Här ska det grillas trevliga starka korvar ikväll. Jag ansvarar för tillbehören och tänker mig en melonsalsa och någon sorts potatissallad, troligen med pepparrot.

Har fixat i ordning det mesta till ikväll och kan meddela att det blir melonsalsa på honungsmelon med chili, lime, vitlök, ingefära, skalade och urkärnade tomater och schalottenlök. Den är så god att jag var tvungen att ställa den i kylen i källaren så att jag inte går och smygäter hela eftermiddagen.

Sedan skivade jag upp kall kokt färskpotatis och varvade med zucchini, paprika, schalottenlök och (färska!!!) champinjoner. Ska slå över lite sådan där Milda Mat Extra, mager matlagningsgrädde, ha över lite ost och köra i ugnen en stund innan servering.

Jag blev sa sugen pa en potatis sallad med en vinaigrette nar jag laste om din kalla farskpotatis. Det blir nog lite mer farskpotatis inhandlad har ocksa tror jag. :)

Vi ar tillbaka i USA och har tillbringat ett par dagar med sonen in Oregon och atit gott, bland annat en fantastiskt god potatis soppa med vin fran den lokala "Svenska" vingarden Freya. Nu ar vi pa vag ner till min hundtraning i Napa (vindistrictet) i Californien och matlagnings konsten star pa noll. suck.
I gar kvall inkoptes fardiggjord potatis sallad pa walmart pa maken's begaran och till det blev det nagra goda och ganska starka korvar med den underliga balsamic katchupen jag hittade nagonstans i Kanada.:p

Sa fort vi kommer fran till campingen i Napa aker min "slow cooker" fram igen. Jag behover minst 4 timmars elstrom till den sa det kanns lite fanigt att kora generatorn bara for att laga mat och just nu har jag ingen lust att laga nagonting alls sa det enda jag kan tanka ar slow cooker dar det lagar sig sjalv, sa att saga:p.

Senast ändrad:

Da jag inte har en lamplig pizza gjorde jag kylskaps rensning. Jag hittade ett kvarts paket tagliatelle, en halv burk vodka sas, en kvarts bytta med potatis sallad och tre goda korvar med chili och ost. Sa det blev en rora av alltihop i grytan som kokade pastan.:p Faktiskt oforskamt gott med tanke pa bristen av tankeverksamhet bakom hopkoket.:p

Ikväll åt jag en kycklingfilé som jag pocherade i buljong med en massa färsk dragon, citron, salt, peppar och cayenne. Till det buljongkokt bulgur blandat med en citron"vinegrätt" - jag vet inte vad jag ska kalla det när det faktiskt inte är någon vinäger inblandad utan bara vispar ihop en dutt olivolja och citronsaft? Helt enkelt citrondressing kanske?

Osså mangosalsa som jag uppenbarligen snöat in på. Mangosalsa och mini-Keso är mina senaste laster - men det kunde ju vara betydligt värre om man tänker efter! :) Egentligen undviker jag gärna lightprodukter men jag tycker att mini-Keson är så himla mycket godare. Säkert psykologiskt.

dsc00862_5206a976e087c32134d884ec.jpg

Jag sparade spadet jag pocherade kyllingen i och tänker göra min imitation av Viktväktarnas underbara klara kycklingsoppa med majs och paprika (och ännu ett tinat kycklingbröst då) imorgon. Egentligen ska det nog vara nudlar i, men jag kör på lite bruten spaghettini istället.

Ett glas Ecologica Shiraz Malbec blev det till minsann. Jag hade ju varit duktig och städat i flera timmar efter nästan två veckors bortavaro...

Det sag gott ut.:d

Vi strandade pa 'Hop Sing's' kines stalle i Fairfield Californien i gar eftermiddag. Ett litet hal i vaggen med "riktiga kineser" som kor det som en lunch restaurang i ett omrade med mycket affarer. Maten var himmelskt god och vansinnigt mycket, jag har kurs hela veckan inte langt darifran sa jag har redan bestallt med maken att han hamtar lunch till mig pa Mondag.:p
I dag aker 'slow cookern' fram och det blir kyckling till middag. Det ar karneval i sta'n sa vi haller oss borta fran alla restauranger tills i arbets veckan borjar igen och man forhoppningsvis kan rora sig ute. Lite pafyllning i forraden blir det dock i dag.:)

Mat affaren i dag hade en "mix 'n match sale" och man kunde kopa vilka 6 vinflaskor som helst for 30% discount.:) Jag plockade ihop 6 som jag tyckte sag lovande ut och som lag ungefar 30% over mitt normal pris for vin. Chardonnay'n jag borjade med blir det dock inga fler flaskor inkopta av.

Jag vantar med spanning att kyckling brost tackta med marmelad (:crazy:) och diverse kryddor ska bli klart i 'slow cookern' ... jag ar super hungrig. Jag kopte farska gronsaker och bar fran samma mexikanska familj som forra aret. Jag kopte en pase citron gurka for en dollar. Jag hade aldrig sett citron gurka forut, men den var jatte god och sallad planeras for kvallen. (Finns det i Sverige? Nar jag googlar ser det ut som om det bara finns pa vastkusten har. Kanns bra att jag inte ar fullt sa aningslos att jag missat det:p)

(Och HU! sa de jobbar i varmen mitt pa Sondagen och kvallarna da de jobbar pa vingardarna haromkring i vanliga fall.)

Imorgon har jag ännu en familjemiddag att laga, sedan ska väl det här årets sommarattack av släktingar i stort sett vara över, tror jag.

Ja, det är rätt trevligt, men lite mycket ibland.

Funderar på att laga fisksoppa eller pasta med en massa skaldjur. Skulle så gärna vilja komma på något helt nytt att göra med råvarorna så att maten helst inte ska likna något man har ätit förut och ändå är helt underbart gott.

Vet inte hur realistiskt det är...?

Har haft pappa med sin fru på middag så det blev tre rätters ikväll:p
Iberico lindad sparris i ugn till förrätt, kalvfile/vildsvin med mos av kronärtskocka/potatis och löjromsås till.
Efterrätt bestod av syrrans morotskaka och min trippel chokladterrin med färska blåbär överst.
Phu mätt nu:wtf:

Jag gjorde fiskgryta idag på krokfångad torsk, fänkål, salladslök, tomat, någon speciell fiskörtkrydda jag köpte på gotland, en skvätt kaffe grädde och en skvätt matlagningsvin samt lite buljong. Den blev inte alls god, fisken blev överkokt och smulade sig och soppan blev blaskig och trist :P. Jag får försöka hitta på något att peppa upp den med imorgon för mycket blev det tillråga på allt :meh:.

Jag åt bläckfisk kokt i rödvin på Kreta för en massa år sedan. Väldigt gott och ovanligt. Borde funka även med div skaldjur.

Annars tycker jag att grillade skaldjur äts för lite i Sverige.

Till sist provade jag, som har receptfobi (använder bara recept när jag gör smörsås) en av Jamie Olivers femtonminutersmiddagar. Han gjorde en linguini med scampi kryddad med bl a saffran, persilja och chili. Urgott. Tyvärr vilja undvika scampi, men då verkar det ju omöjligt att få fatt på råa räkor vilket behövs. Har t o m skickat ut min i Gbg boende syster på jakt efter "vanliga" okokta räkor, men hon kammade noll. Så jag får väl klara mig utan den rätten, men gott blev det.

Annars brukar jag göra lasagne med tonfisk (också tveksamt), kapris och oliver i tomatsås alt en med lax, oregano och spenat.

Jag haller med, grillade skaldjur ar supergott.

I kvall gick vi pa sta'n i Napa och hamnade pa en "Mediterranean" restaurant. Det visade sig vara Cypriotiskt, men med tanke pa att vi bott dar kande vi inte igen maten alls. LOL
Vansinnigt gott, helt klart ett Cypriotiskt tema men ocksa tillrattalagt for Amerikanska smaklokar. Det varsta ar att jag nog tycker att det vann pa tillrattalaggningen. :p

Just det, bläckfisk i rödvin har jag ätit någon gång! Det ska jag kolla upp.

Har dock för mig att jag den gången fick små octopusar, vilket jag betvivlar att jag kan få tag på. Snarare blir det ju squid. Vet inte om det funkar?

Grilla funkar inte, tyvärr. Middagen måste äga rum i lägenheten i stan, inte på landet, pga funktionshinder.

Jag har aldrig sett okokta räkor i butik, förutom då jätteräkor - som inte bara är tveksamma generellt sett, utan helt uteslutna att servera i min familj av aktivister och idealister i alla åldrar. Middagskonversationen blir outhärdlig om jag ställer något sådant på bordet.

Jag har nästan bestämt mig för att det blir med pasta, alltså inte soppa. Den tonåriga gästen är omättlig, så det är bra att dryga ut maten med pasta. :p

Ja, det är en av de rätter jag tänker på. Fick bara sådan lust att använda massor av olika djur, kanske något slags Frutti di mare på vad butiken har att erbjuda idag? Som sedan tillagas ungefär som hjärtmusslorna? Ev med några tomater också.

Vi blir åtta personer varav en sjuttonårig kille som vuxit två decimeter på kort tid, så jag kan lugnt köpa mycket av många sorter. :)

Imorgon har jag ännu en familjemiddag att laga, sedan ska väl det här årets sommarattack av släktingar i stort sett vara över, tror jag.

Ja, det är rätt trevligt, men lite mycket ibland.

Funderar på att laga fisksoppa eller pasta med en massa skaldjur. Skulle så gärna vilja komma på något helt nytt att göra med råvarorna så att maten helst inte ska likna något man har ätit förut och ändå är helt underbart gott.

Vet inte hur realistiskt det är...?

Laga dem cajunstyle? Typ en jambalaya? De flesta äter det inte så ofta, och det är väldigt gott, allrahelst om du har fina skaldjur. Jag tycker cajunköket har en egen särprägel som inte riktigt är likt nåt annat, och kan vara helt underbart gott!

Eller, ifall du får tag på vildsvin eller annat fint fläskkött, musslor och fläsk som i Alentejo. Man marinerar fläskkött i piripiri, vitt vin och koriander, bl.a., och kokar det sen i marinaden tillsammans med små musslor. Galet gott!

Senast ändrad:

Där sa du nåt!

Jag hade annars (förutom andra idéer) tänkt att jag skulle laga "svenskt" (går både vin, basilika, pasta, tomater och persilja bort då? :p) eftersom tre av gästerna bor i Hongkong.

Framförallt lagar jag ju inte asiatiskt till dem. Men cajunköket är inte särskilt välrepresenterat i Hongkong, vad jag kan påminna mig.

En massa skaldjur av de sorter butiken (och plånboken) möjliggör, cajunartad kryddning och så pasta istället för ris?! (Pasta är hett efterlängtat av sjuttonåringen, och jag vill ju gärna vara populär.) Skaldjurspastajambalaya?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka