Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Eller, ifall du får tag på vildsvin eller annat fint fläskkött, musslor och fläsk som i Alentejo. Man marinerar fläskkött i piripiri, vitt vin och koriander, bl.a., och kokar det sen i marinaden tillsammans med små musslor. Galet gott!

Låter underbart! Det blir dock inte idag, då ett par av gästerna inte äter fläsk (vildsvin har inte diskuterats, men jag räknar det dit för enkelhetens skull). En som dock håller på att börja äta kött är till min oerhörda glädje min man, så den där rätten ska jag ta mig en rejäl funderare på inom kort! Tack!

För en nybörjare i köttätandets värld, tror jag egentligen att vildsvinsskav i all sin enkelhet blir perfekt. Det har visat sig att mannen ännu inte är mogen för hela köttbitar och inte heller för bacon.

Det gäller ju att undvika att konfrontera motstånden, så här under inskolningsperioden. Konfrontativa metoder har inte mycket till resultat, enligt socialpedagogisk forskning, medan långsam tillvänjning har mycket som talar för sig. :)

Där sa du nåt!

Jag hade annars (förutom andra idéer) tänkt att jag skulle laga "svenskt" (går både vin, basilika, pasta, tomater och persilja bort då? :p) eftersom tre av gästerna bor i Hongkong.

Framförallt lagar jag ju inte asiatiskt till dem. Men cajunköket är inte särskilt välrepresenterat i Hongkong, vad jag kan påminna mig.

En massa skaldjur av de sorter butiken (och plånboken) möjliggör, cajunartad kryddning och så pasta istället för ris?! (Pasta är hett efterlängtat av sjuttonåringen, och jag vill ju gärna vara populär.) Skaldjurspastajambalaya?!

Nja, cajun och pasta... Eugh.:cautious: Cajun bygger rätt mycket på ris, men man skulle nog kunna ha bröd till istället. Gumbo t ex är ju väldigt gott. http://www.gumbopages.com/food/soups/seafood-gumbo.html

Just det, bläckfisk i rödvin har jag ätit någon gång! Det ska jag kolla upp.

Har dock för mig att jag den gången fick små octopusar, vilket jag betvivlar att jag kan få tag på. Snarare blir det ju squid. Vet inte om det funkar?

Den jag käkade på Kreta var squid. Väldigt god och det brukar ju vara fullt möjlig att få fatt på färsk till och med här i östra Sverige.

Kl

För dyr baguette (men rasande god sådan med rågsurdeg) , brie, cambozola och bresaola.
En öl till. Ikväll orkar jag inte laga mat. Alls. Blir sen middag vid nio, i lugn och ro.

*kl*

Äggröra med färsk tryffel till middag, tillsammans med babyplommontomater, ångkokt broccoli och riven ost över äggröran.

Nja, cajun och pasta... Eugh.:cautious: Cajun bygger rätt mycket på ris, men man skulle nog kunna ha bröd till istället. Gumbo t ex är ju väldigt gott. http://www.gumbopages.com/food/soups/seafood-gumbo.html

Det var ju en dissning att ta ad notam.

Jag återgick till den trygga ursprungsplanen och gjorde något slags variant av pasta frutti di mare. Prisläget var chockerande när det gäller skaldjur idag, troligen på grund av turistsäsong och kräftskivesäsong samtidigt, så det blev blåmusslor, hjärtmusslor och så blandade "grytbitar" av olika fiskarter, vilket jag ofta köper till grytor och soppor. Det blev gott och alla åt mycket och tonåringen var mycket nöjd.

Så jag är också nöjd.

Det blev kritiskt för hissen i vårt hus visade sig plötsligt vara under reparation, så vi fick ta med alltsammans till mina föräldrar och vara där istället, pga funktionshinder hos en av gästerna.

Jag ska laga flera av tipsen framöver.

Myrten! Squid funkar alltså? Det får jag lätt tag i. Idag kostade färsk dock 220 kronor kilot, och det tyckte jag var att ta i. Förra gången jag köpte det låg priset på moderata 69 kr/kilot och det var härommånaden. Man kastar ju bort mycket när man köper hel squid också, vilket gör det ännu dyrare.

Idag blev det torskgrytan igen fast jag piffade upp den genom att fräsa på lite gulpaprika och vårlök. Hällde sedan på grytspadet och tillsatte fiskbuljong värmde upp det, hade sedan i räkor (frysta får vi nöja oss med här på inlandet) och sedan i med resten av grytan. Blev mycket bättre. Smakade faktiskt gott. Phu! För det är minst en portion kvar och jag blir alldeles deppig av att äta trist mat.

Det har varit sa mycket seafood har i traden att jag raskt bestamde att franga kottbiten jag tankt lagga pa grillen i kvall for lite farsk Sockeye Salmon de hade i affaren i dag. Den blir grillad tillsammans med en potatis sallad man grillar (super gott och riktigt nyttigt ocksa:p) sedan en smul pie av svarta hallon med yogurt glass till efterratt ... och en lang sprang march med hund efter det.:p

*kl*

Jag har tänkt att laga gädda till middag i helgen.
Jag har en tanke om att göra gäddan i folie, med tomat, champinjooner, tomater och stark kryddning typ sambal oelek mm
servera till råstekt potatis.

Tror ni det kan bli bra? Ska jag ha grädde också? Vad för krydda på de råstekta potatisarna?

Kan det verkligen funka? Nåt mer jag ska ha i? Nåt som jag ska ta bort, som verkligen inte funkar?

HJÄLP mig ;)

Kan min tanke bli bra? eller kass....

Bönsallad, tomat, vitlöksbröd.
Kladdkaka, vispgrädde.
Gratinerad aubergine, vitlöksbröd.

Har tappat stilen lite när det häller mat - igen. Har varit galet sugen på sushi ett tag och igår slog jag till. Men som jag befarade var småstadssushin i villaorten där jag befinner mig ungefär som en mycket enkel studentsushi till lunch hemma. Så jag tror att jag inom kort måste äta det igen, på ett bättre ställe.

Ikväll kommer jag hem och lutar åt att gå ut och äta. Funderar på indiskt eller mellanöstermat. Inget dyrt ställe i alla fall.

Räkor och bubbel i fredags och plockmat igår. Jag fyllde år så fick välja hejvilt :-)

Potatis och sockerärter (kokta), morot (ugn), purjolök och champinjon (stekta).
Äppelpaj (med havregryn och brunt socker), vispgrädde och vaniljglass.

Tack, det var det! :)

Igår blev det spaghetti och köttfärssås. Förstås.

Ikväll tror jag att jag lägger en torskryggfilé kryddad med lime och pepparrot, eller något åt det hållet, på grönsaksbädd ((förmodligen de där "Perfekta till pasta" eller "Perfekta till kyckling" och kanske keso till eller något.

För mig blev det italiensk restaurang igår. I min vanliga prisklass, så det slutade på 427 kronor för förrätt och huvudrätt till två personer. Det kräver så klart att man dricker vatten.

Diverse italienska korvar, skinka och lite grönsaker till förrätt, och jag fick pasta med grillade kräftor till huvudrätt.

Anna! Mina två närmaste Hemköp har knappt de där "perfekta" grönsakerna längre. Jag befarar att de har utgått ur sortimentet, vilket innebär en katastrof för min diet! Har du hittat dem på sistone?

*kl*

Lagade indiskinspirerad kyckling igår, hör och häpna dottern åt och sa det var gott. Tror hon börjar bli vuxen :D

Blandade ihop en marinad på spiskummin, chili-flakes, paprikapulver, pressad vitlök, salt, pepper och saften av en citron
Lät sen strimlor av kycklinfile dra en stund innan de stektes i smör. Det blev lite vätska från kycklingen så jag hällde på en skvätt grädde och lät koka in lite till
Serverades med Raita på yogurt, torkad mynta, hackad persilja och vitlök
och potatisklyftor till övriga familjen

Anna! Mina två närmaste Hemköp har knappt de där "perfekta" grönsakerna längre. Jag befarar att de har utgått ur sortimentet, vilket innebär en katastrof för min diet! Har du hittat dem på sistone?

Enligt Findus hemsida finns de i sortimentet fortfarande så jag skulle nog ha pratat med den som är ansvarig för frysdisken på den affären och be dem ta hem.

Jag såg dem på Coop Konsum i Hunnebo för max två-tre veckor sedan.

Idag glömde jag titta på Ica då jag har ett förråd i frysen, men jag ska nog dit och köpa billigt kaffe imorgon så jag kollar åt dig :)

KL

Idag så blev det kantarellpaj med en grönsallad och kräftstjärtar på sidan av

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat