Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Tyvärr har de dem inte längre på mitt Ica heller - men det är bara ett Ica Nära som inte har en jättestor frysdisk till "riktig" fisk (alltså inte fiskpinnar och sånt) och grönsaker - och just nu är det superpris på wokgrönsaker, så det är smockfullt med sådana påsar där. De finns fortfarande på Findus hemsida, så jag vet inte riktigt.

Hamnar förhoppningsvis i en större butik under morgondagen så jag ska titta där med!

Anyway. Igår blev det till slut köttbullar och spaghettini med ketchup och Dijonsenap. Var helt slut efter en lång dag, så det fick bli enkelt.

Idag HCHF-middag - stekt potatis, bacon och stekt ägg. SÅ gott och säkert jättenyttigt också ;)

Har precis kokat hallon- och saltlakritsmarmelad - luktar gudomligt men har inte smakat ännu...

Jakten går vidare, med andra ord. Mitt intresse för frysta grönsaker förvånar mig själv. Det är ju konstigt att mina närmaste butiker slutat med dem sedan jag ensam har tredubblat efterfrågan, tycker jag. :p

Idag har jag blandat udonnudlar med strimlade paprikor av alla färger, sugar snaps, salladslök och laxbitar som jag stekte separat efter att ha panerat dem med sesamfrön. Jag stekte alltsammans i sesamolja, smaksatt med finhackade vitlök, chili och ingefära.

Helt ok vardagsmiddag, lunchen blev i brist på frysta grönsaker en rejäl portion linssoppa.

Vegetarisk schnitzel, sugar snaps, små tomater, keso chili, basmatiris.
Polkaglass och chokladglass.

Och det var brutalt gott !
534300_10151671124633323_797905760_n.jpg

Jakten går vidare, med andra ord. Mitt intresse för frysta grönsaker förvånar mig själv. Det är ju konstigt att mina närmaste butiker slutat med dem sedan jag ensam har tredubblat efterfrågan, tycker jag. :p

Har du testat Findus olika wokgrönsaker? Jag tycker att Classic, med broccoli, morötter, vattenkastanjer, bambuskott och broccoli är jättegod, men vet att alla inte gör håller med mig.

(Just nu 3 påsar för 40:- på mitt Ica :D)

Idag har jag blandat udonnudlar med strimlade paprikor av alla färger, sugar snaps, salladslök och laxbitar som jag stekte separat efter att ha panerat dem med sesamfrön. Jag stekte alltsammans i sesamolja, smaksatt med finhackade vitlök, chili och ingefära.

Helt ok vardagsmiddag, lunchen blev i brist på frysta grönsaker en rejäl portion linssoppa.

Steker du i sesamolja? Det har jag aldrig provat, hur blir det? Jag brukar alltid steka i neutral olja, och sen smaksätta med sesamoljan efteråt. Hur blir det när man steker i den?

Steker du i sesamolja? Det har jag aldrig provat, hur blir det? Jag brukar alltid steka i neutral olja, och sen smaksätta med sesamoljan efteråt. Hur blir det när man steker i den?

Gott. Frågan känns lite svår att svara på. Det doftar lite som på en thairestaurang, om man nu ska se det som något bra eller dåligt. Jag tror att jag började steka den typen av rätter i sesamolja sedan jag såg någon kock på tv göra det. Kanske Mat-Tina, eller vad hon kallas? (Som jag annars inte direkt har förtroende för.)

Men jag gillar av någon anledning att ha bestämda idéer om vad som ska stekas i vad och i vilka sammanhang.

Det där har jag aldrig fattat, varför man inte "ska" steka i sesamolja?

Kl

Här åt vi falafel (från frysdisken) med bröd, tomat, lök, sallad och yoghurtsås. Det fanns stekt älgskav också ifall man ville ha det i brödet istället för falafel. Det var jättelängesen jag åt älgskav och jag kommer inte ihåg vad jag brukar tycka men den här var i alla fall inte särskilt god.

Till kvällsfika åt vi tryfflar från Chokladfabriken som jag köpt till lite tröst till sambon som haft en dålig dag. Till mig själv slog jag till med min favorit, lakrits med havssalt.

Jag blev bjuden på lunch; portabellosvamp med potatismos och champinjonsås. Gott men mäktigt, jag var proppmätt resten av dagen sen.

I övrigt är jag glad för att jag de senaste veckorna plockat 3 liter vildhallon. Så mycket hallon det fanns i år! De är goda att ha direkt i filen men jag kanske gör lite sylt också.

Kl

Blåhallon och salmbär är väl samma sak. Kalas till gotländsk saffranspannkaka.
Finns i alla fall här i typ söderhallarna, gott men dyrt. Växer vad jag vet främst på Gotland.

Senast ändrad:

Jo, enligt Wiki gillar de kalkhaltig jord så de borde ju trivas på Gotland :p tyvärr har jag inte direkt kalkhaltig jord i trädgården men man kanske kan prova att kalka den. Frågan är bara vad de tycker om växtzonen i Dalarna :cautious:

Jo, enligt Wiki gillar de kalkhaltig jord så de borde ju trivas på Gotland :p tyvärr har jag inte direkt kalkhaltig jord i trädgården men man kanske kan prova att kalka den. Frågan är bara vad de tycker om växtzonen i Dalarna :cautious:

Men de verkar ändå inte kräva kalkhaltig jord. Jag plockar blåhallon på Tjörn ibland, och det är ju inte känt för kalken, direkt.

Vilken temperatur de kräver har jag ingen aning om, men växtställen på öar ger ju en antydan...

Jag tycker att det är svårt att se på bilderna i den länken om det är blåhallon eller björnbär.

Eller något annat.

Petruska! Coop Konsum på Avenyn har "perfekta till"-grönsakerna! Alla varianter utom den med rotfrukter till soppa, men den har jag å andra sidan aldrig sett och det är väl knappast den du är ute efter i alla fall :) Det var inte direkt fullt i disken så de kanske är på utgående, men det fanns minst fem av varje sort kvar. Skynda!

Det ar inte bjornbar ... det ser jag faktiskt skillnad pa sjalv:p for att inte tala om att kanna igen smaken. Vilda bjornbar ar oerhort vanligt i storre delen av USA. Om du tittar pa de "nutritional facts" som finns om svarta hallon kand du ju leta reda pa vad som finns om blahallon kanske? Sa vitt jag kan se fran bilderna har ar det dock inte samma sak som de svarta hallon jag plockade i Napa.

Svarta hallon borjar med att vara roda och blir sa smaningom svarta. Det finns ibland en "bubbla" som inte ar helt svart utan lite mer rod-svart aven om de ar helt mogna. Fargen generellt ar det dock ingen tvekan om, de ar svarta.

Senast ändrad:

Nej ... svarta hallon och visst kanns det helt fel. Det ar dock odiskutabelt hallon och de ar svarta. Lite surare an roda och lite annorlunda smak, men valdigt goda. Svarta hallon vaxer villt i vastra USA

Kul, där lärde jag mig nåt nytt!

Edit: Petruska, det är varken björnbär eller blåhallon, utan en helt egen art som bara finns i nordamerika. Svarthallon verkar vara det svenska namnet, om man ska tro wikipedia.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka