Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl

Kallrökt lax med hovmästarsås blir det idag. Sen popcorn, eftersom jag är ensam hemma med barn.

Jag velar mellan att a) promenera bort och köpa pizza/risotto/pasta, b) åka och köpa hamburgare/kebab, eller c) laga pasta med morotssås. Det bästa vore ju alternativ c, så att jag får en lunchlåda till i morgon också men lusten tryter och förkylningen gör sitt till.

Igår blev det färskpasta tortelini med ost i och till det, diverse lokalt odlade gröna slemproppar i olika form, tärnade hemodlade tomater samt riven västerbottenost.

Idag har jag gjort en ny räd i den lilla butiken som säljer lokalt odlade ekologiska grönsaker och köpt mer gröna slemproppar, tomater, paprika i olika form, små broccolisar och lite luktärter (de ska jag inte äta) så det blir väll något hopkok på det. Jag har zuccinisar på uteplatsen med som borde skördas.

Det blev alternativ b till middag i går och jag åt samma "rätt" till lunch i dag! :nailbiting: Hujeda mig, sådan kosthållning jag har. Middagen i dag blev bruna bönor och falukorv - ingen kulinarisk höjdpunkt i vanliga fall men det var faktiskt riktigt gott. Var evigheter sedan jag åt bruna bönor (och ja, det var varianten på korv :D).

I morgon ska jag troligtvis bli bjuden på födelsedagslunch i Vasastan. Vi får se vad det blir. Plan B är hämtthai från en schyst thairestaurang vid Fridhemsplan.

I går: Guacamole, gräddfil, bönsallad, nachos, bröd, isbergssallat. Ananaspaj. Vildmarkstårta. Godis och chips.

Igår: rostade rotfrukter, lammkorv, surkål och rönnbärsketchupen. Den var ganska god, faktiskt, men en av smakerna blev jag inte riktigt klok på. Ska läsa igenom receptet igen vid tillfälle och fundera på hur ketchupen kan produktutvecklas.

I går: Guacamole, gräddfil, bönsallad, nachos, bröd, isbergssallat. Ananaspaj. Vildmarkstårta. Godis och chips.

Vildmarkstårta?? Låt mig gissa..... Den ligger i efterrättsdelen av ditt inlägg så det kan vara en tårta med vilda bär, typ lingon, blåbär, hjortron kanske?

Ananaspaj låter gott! :d

Åh!

Nu får jag beslutsångest inför min födelsedagstårta! Jag hade tänkt be min man baka en tjinuskitårta med lingon, men hjortontårta låter ju underbart! Jag hade aldrig tänkt på att man skulle kunna göra en hjortontårta.

har just bakat frallor så det blir en kopp mareld-te och nybakad fralla till middag. Lyxigt så det förslår :D

En av varje? Lingontårta med kolasås är ju fantastiskt gott, en klar favorit.
Hjortron med någon mandelmassebotten tror jag annars vore....gott:D

Själv tänkte jag önska en försvenskad schwarzwaldtårta, det är ljuvligt! Men nu väckte du minnen av pappas lingonkolasåstårta... Ack vilken beslutsångest!

En av varje!?!?

Sällskapet som firar mig kommer att bestå av högst sex personer, varav en diabetiker och en (tråkigt nog och förhoppningsvis på bättringsvägen) anorektiker. Två tårtor kommer att framstå som en provokation.

Hmmm, två små:D?

Du måste nog välja. Och jag med, vi kommer vara 4 personer, knappt så man kan baka en tårta då.

Ja, ångesten riktigt river i själen. Antagligen var det i den här situationen Pär Lagerkvist befann sig när han skrev Ångest, ångest är min arvedel.

Ångest, ångest är min arvedel,
min strupes sår,
mitt hjärtas skri i världen.
Nu styvnar löddrig sky
i nattens grova hand,
nu stiga skogarna
och stela höjder
så kargt mot himmelens
förkrympta valv.
Hur hårt är allt,
hur stelnat, svart och stilla

Klassisk replik från någon som skall välja tårta.
Det fetade klart en misslyckad tårtbotten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Septisk artrit
  • WE-tråden
  • Födda 2022