Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Risi e bisi och en enkel tomatsallad. Tack vare att kompromissernas tid äntligen är förbi, kunde jag använda kycklingbuljong och det blev som väntat ännu godare än annars.

Här i Skåne har det varit ett helt sanslöst plommonår, jag har inga egna träd men hittar ideligen plommonträd i skogsbryn och parker, och jag tror banne mig det är fler plommon än blad på träden! Gula, orange, röda, lila, tusentals. Tar man en näve (de är små) får man fyrahundra rasande i skallen. Jag fick tvätta skorna när jag kom hem för de var helt nerkladdade efter att jag oundvikligt trampat runt i dem i gräset under träden.

Detta innebär att jag just nu har ett kylskåp fyllt till 50% av .... burkar med plommonmarmelad. Vi älskar den verkligen, till och med färgen blir gudomlig; rosarödorange och klar.

Men jag har varit fantasilös och bara använt vaniljstång som smaksättning. Konjak drack jag mig redlös på en gång i min ungdom och kan fortfarande inte dricka igen, så den smaken går bort helt, men jag har en flaska Madeira i kylskåpet! Undrar om det skulle passa.....?

Middag på Nostrano, mycket gott.
Charkuteritallik till förrätt ( allt ljuvligt med äter inte lardon, där går gränsen...) och vegetarisk pasta till huvudrätt. Gott vitt in jag glömt namnet på till.

Här i Skåne har det varit ett helt sanslöst plommonår, jag har inga egna träd men hittar ideligen plommonträd i skogsbryn och parker, och jag tror banne mig det är fler plommon än blad på träden! Gula, orange, röda, lila, tusentals. Tar man en näve (de är små) får man fyrahundra rasande i skallen. Jag fick tvätta skorna när jag kom hem för de var helt nerkladdade efter att jag oundvikligt trampat runt i dem i gräset under träden.

Detta innebär att jag just nu har ett kylskåp fyllt till 50% av .... burkar med plommonmarmelad. Vi älskar den verkligen, till och med färgen blir gudomlig; rosarödorange och klar.

Men jag har varit fantasilös och bara använt vaniljstång som smaksättning. Konjak drack jag mig redlös på en gång i min ungdom och kan fortfarande inte dricka igen, så den smaken går bort helt, men jag har en flaska Madeira i kylskåpet! Undrar om det skulle passa.....?

Mörk rom kanske skulle fungera? Själv gråter jag över avsaknaden av både krikon och svamp :( den enda svamp jag plockat var den jag hittade i Norge när jag var där inför ett jobb.

Mörk rom fungerar till allt! Jag gjorde björnbärsmarmelad med valnötter och mörk rom förra året. Till plommon skulle jag överväga mörk rom och pistagenötter.

Det är en viktig princip i mitt syltande att inte göra stora mängder av någonting, därför föredrar jag bär framför frukt, och små plommonträd framför stora. Mitt plommonträd gav perfekt välavvägd skörd i år. Mycket till min släkting som är storkonsument, och lite lagom till mig. Jag har nu kokat två burkar plommonmarmelad med rönnbär och konjak och är i full färd med rönnbärsketchupen.

Mörk rom kanske skulle fungera? Själv gråter jag över avsaknaden av både krikon och svamp :( den enda svamp jag plockat var den jag hittade i Norge när jag var där inför ett jobb.

Ja, rom vore nog gott! Jag hade bara hoppats slippa köpa en ny flaska av nåt som tar mig två år att dricka upp...... Vin gillar jag, men annan alkohol brukar bli stående, åtminstone fram till jul då jag häller den i fruktkakor och liknande.

Ronnbarsketchup lat jattespannande. Kanske jag skulle Kenna plocka lite ronnbar utan att utmana de lokala bjornarna?

Prova en rejal skvatt portvin som smaksattning. Det blir I alla fall super gott I risotto och diverse grytor.

KL
Ikväll planerar jag att göra det enkelt för mig: spagetti och köttfärssås:)

Men köttfärs är ju väldigt brett, känns som jag fastnat lite och behöver inspiration, ni får jättegärna dela med er om ni har några bra recept tips köttfärssås!?

Jag har inte gjort kottfarssas pa evigheter ... Det enda jag ar noga med ar att ha lok och farsk svamp hemma ... resten brukar bli vad man haver. Jag gillar lite bacon, eller annu godare, en polsk kielbasa satter god smak pa sasen ... lite gronsaker och kryddor som passar for dagen. Maste nog kopa kottfars och pasta snart.:p

I gar gjorde jag en gryta i 'slow cookern' som puttrade i atta timmar ... super god och i dag hoppas jag att den blir annu godare nar jag varmer upp den.:) I morgon blir det nog mat i den lilla staden Jasper i Alberta's klippiga berg ... vansinnigt vackert och da det ar en av de storsta turistorterna i landen hoppas vi pa ett bra utbud for att ata ocksa.:d

Bacon har jag inte tänkt på, det kan nog piffa upp. Svamp brukar jag ha i ibland, måste börja variera lite med kryddor också:)

Köttfärssåsen blev iaf godkänd av familjen:D

Kl

Ikväll blir det tortellini med lite chili och vitlök samt spenat som extra smakgivare.
Riven parmesan på toppen och nymald svartpeppar.

Jag tycker att det är gott att bryna lite rivna rotfrukter i köttfärsåsen. Och ju längre koktid såsen får, desto bättre. På den tiden jag lagade det oftare, varierade jag mellan olika sorter färs och varierade krydforna delvis efter färssorten.

Halvbra matdag idag: vandrarhemsfrukost (inte att förväxla med hotellfrukost), ok kycklingsallad till lunch och när jag äntligen kommer hem blir det roiboos och en enkel macka eller två.

I dag var jag ohemult sugen på pannkakor. Jag misstänker att reklamen för Milda culinesse, med pappan som steker världens godaste, frasigaste pannakakor (eller vad han nu använder för superlativer) och dottern som vill ha torsdag i morgon också, har påverkat mitt undermedvetna. Det blev hur som helst en laddning riktigt fina pannkakor med "ingonmousse" till, dvs lättvispad grädde blandad med lingonsylt.

I går blev det - ta da! - torskpanett igen fast med stuvad spenat, kokt potatis och smörfrästa morötter den här gången. I förrgår stekte jag fläskkotlett och serverade den med potatismos, gröna ärter, smörfrästa morötter (ja, det är tydligen min nya favorit) och smörstekta äppleskivor. Hemodlad potatis och hemodlat äpple. Och gott!

Wok på kalkon, och en påse willys wwokgrönsaker + nudlar och en påse hoisin & garlicsås. Det var massa såna där mou...moch...mouchon? ....gröna slemproppar i som jag plockade bort. Jag vill ha asiatisk wokgrönsaker UTAN dessa förbenade jäkla utfyllnads-bouchonmouchon...slemproppar! :crazy:

Kan man plocka rönnbär redan nu? blir det gott att göra marmelad på bara rönnbär tror du?

Och när kan man plocka nypon? Blev sugen på att göra nyponmarmelad och har aldrig gjort det. Vi har en del häromkring och jag smakade några igår. Men de var rätt hårda och träiga. Hur vet man när de är mogna? Och vad har man nyponketcup till?

För övrigt går jag efter devisen more is more. Jag fick en massa björnbär av mina föräldrar i vintras och gjorde sylt på dem för någon månad sedan. Det blev nog en halvliter. Underbart god blev den och den är redan slut. :D

Jag lät frysen frostnypa rönnbären. Väntar jag in frostnätterna brukar fåglarna hinna ta bären. Min pappa gör marmelad på enbart rönnbär, så det kan man.

Jag tror att man kan plocka nypon när de är röda. Har aldrig funderat mer än så på det och brukar inte smaka på dem råa. Min häst tycker att de är jättegoda nu!

Det var rönnärsketchup, inte nypon-. Jag vet inte vad man äter det till men ska testa till lammkorv inom kort. Jag gillar inte vanlig ketchup, men tänker mig att man kan äta rönnbärsketchup till sånt man har ketchup till (dock ej pasta, kanske).

Okej. Då har du inte plockat rönnbären i år alltså.

Min hund tycker också att nyponen är goda nu men jag tror att jag väntar ett tag med att plocka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka