Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

det köttet har ju en lite speciell smak och är ibland lite "tuggigt"

Tuggigt? Menar du segt? Jag tyckte att det var extremt lättätet, det blir ju en aning torrt och är så tunnskivat. Då var vildsvinsskavet från häromveckan mer substantiellt, eller vad man ska säga.

Tuggigt? Menar du segt? Jag tyckte att det var extremt lättätet, det blir ju en aning torrt och är så tunnskivat. Då var vildsvinsskavet från häromveckan mer substantiellt, eller vad man ska säga.

Ja, eller i vart fall inte smälter-i-munnen sådär som vissa experter lyckas få till sin stek (men aldrig jag).

Jag bryr mig inte så mycket om tuggmotståndet, men mannen (igen...) vill helst inte känna så mycket substans. Om man så säger.

Köper du frusen renskav, minns inte märket, men det ligger liksom i frusna "block" i en kartong med lappländskt landskap på?

Ja, jag köper det. Jag tror att märket heter Polarica. Jag har god erfarenhet av deras produkter överlag, men vill utfärda en allmän varning för deras sk Viltköttbullar. De är gräsliga.

I övrigt är jag ju ingen kännare när det gäller ren.

Ikväll blev det till middag spagetti med pastasås gjord av chorizo, gul lök, krossade tomater och grädde kryddad med salt, peppar och oregano. Till och med den kräsna tonårsdottern åt med god aptit, då har jag lyckats:D

En skvätt. Jag tog ca tre dl lingon, 0,5 dl socker (många hade tagit mer socker) och kanske motsvarande en nubbe konjak. 2-3 msk, kanske.

Soppa på rostad butternutpumpa och nybakat bröd. Soppan blev otroligt god! Det var inte jag som gjorde den.

Kantarellerna fyndade jag på Hemköp. Det gick på ett kick att plocka ett halvt kilo och jag behövde inte ens böja mig ner.

[...]

Jag är sugen på lammlägg, fläsklägg, rotmos, kumminfläsk, sötpotatissoppa och soppa på butternutsquash. Visst är det lite höststämning över alla de rätterna?
Äsch, det är ju inte böjandet som är det jobbiga (eller jo, nu med en växande bebismage får jag väl erkänna att en liten pust kan höras från mig när jag ska resa mig igen) utan rensandet efteråt. ;)

Jag såg Jamie Oliver på tv i helgen när han lagade lammbog och förhörde genast särbon angående möjligheten att köpa lamm från en gård några km bort. Tyvärr har inte den producenten gårdsförsäljning, men det finns med största sannolikhet någon annan lammuppfödare i närheten med gårdsbutik. Vad jag försöker säga är alltså att jag också är sugen på lamm!

Jag glömde ju erkänna att gårdagens middag intogs på McDonald's vid E4:an på väg till Stockholm. McFeast & C:O. :p I dag blev det iaf snäppet bättre med broccolimos (med lite mjölk istället i brist på grädde - blev lika gott), smörfrästa rivna morötter, råstekt potatis och ugnsstekt torskpanett direkt från ett paket i frysen.

Äsch, det är ju inte böjandet som är det jobbiga (eller jo, nu med en växande bebismage får jag väl erkänna att en liten pust kan höras från mig när jag ska resa mig igen) utan rensandet efteråt. ;)

Rensandet slipper man ju tyvärr inte för att man köper kantarellerna.

Alltså, det skulle säkert vara trevligt att plocka dem själv, men dels har jag inga kantarellställen i närheten på grund av hårdhänt jord- och skogsbruk, dels verkar det inte vara något särskilt bra kantarellår i år.

Jag har även missat hallon, blåbär och björnbär, och funderar nu på allt gott man kan göra av rönnbär, fläderbär och slånbär. Lite oklart vad allt det där goda egentligen är, dock. :p Jag lurar lite på fläderbärschutney.

Tycker också det verkar vara ett dåligt kantarellår, blåbär fanns det heller inte mycket av.. Lingon något bättre kanske..

Quorn Schnitzel med Gruyèreost, penne tricolore, körsbärstomater, gurka, keso chili.

Rönnbärsgelé är jättegott, inte minst till vilträtter.

Jo, det är gott, men jag äter vilt kanske tre gånger om året. Och det finns så mycket sådant där lite sött och syrligt som är gott till vilt och annat kött. Rårörda lingon med konjak, tex.

Helst vill jag göra marmelader som är så goda att jag verkligen äter dem (och inte köper små dyra burkar därför att de jag har gjort själv bara är halvgoda, vi pratar lyxmarmelad eller ingen marmelad här) eller möjligen chutney i olika former som känns mer användbart än gelé.

Just nu funderar jag på
- plommonmarmelad med rönnbär och konjak i
- rönnbärsketchup (enligt ett recept från Carina Brydling)
- fläderbärschutney med mycket nejlika i
- fläderbärsmarmelad med vaniljstång och rom
- någon form av nyponmarmelad (behöver grubbla på den)
- och så något, oklart vad, med slånbär som inte ska vara saft eller likör.

Jag kommer inte att göra alla dessa, men någon/några av dem hoppas jag att jag får till.

Ikväll äter jag färska räkor... för andra gången på fyra dagar. Priserna börjar bli lite mer resonabla :) Till det har jag baguette, en trevlig camembert, svart Castello och ett ganska gott Chenin Blanc.

Fläderbärschutney låter ju väldigt intressant! Hade det inte varit för att jag redan har löjliga mängder äpplen och päron i trädgården - och dessutom tänkt att försöka få till lite rönnbärsgelé - så hade det nog varit ett alternativ här också. Men fläderbären stökar inte till så mycket när de trillar ner utan att ha blivit tillvaratagna... Frukten i trädgården behöver ju helst ändå tas om hand så långt det går, så jag satsar på att fokusera mina krafter där i första hand.

Hittills i år har det blivit plommonsylt, äppelmos med kanel, äppelmos med vanilj, äppelmos med vanilj och kardemumma, äppelmos med inget mer, och päronmarmelad med ingefära. Återstår äppelchutney när de senare sorterna är mogna samt saffransinkokta päron och päronchutney. Och så någon äppelkaka och -paj förstås! Äppelmarmelad med vanilj och calvados lät också som ett trevligt recept.

Har du - eller någon - några spännande ideer om gråpäron i övrigt? Jag har väl några tusen kvar på trädet, ser det ut som... :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka