Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag gjorde hel kyckling i måndags och himmel vad gott det blev :)

Jag kokade en citron en kvart as per Jamie Olivers recept, gjorde snitt i den och stoppade in den i kycklingens hålighet efter att ha gnidit insidan (av kycklingen) ordentligt med salt och peppar. Stoppade i några halverade vitlöksklyftor också, och knödde in några stycken under vingarna och i "ljumskarna" med.

Smälte smör och blandade med soya, paprikapulver, salt och peppar, penslade hela fågeln och körde i ugnen i ungefär 2 timmar (den vägde strax under 1½ kilo). Tog ut och penslade om tre-fyra gånger under koktiden och slog av onödig vätska så den inte skulle bli mer kokt än stekt. Vätskan sparade jag till sås.

Då jag hade gott om tid gjorde jag råstekt potatis till, som fick steka klart i ugnen med lite av skyn från kycklingen.

Seriöst, jag läste det och tänkte att jag med skulle prova då du hade skrivit det.
I affären funderade jag på att jag hade tänkt köpa citron, kom inte ihåg varför och köpte ingen...

Fick bli hamburgare på älgfärs och lite grädde istället, så gott som jag trodde

Stomp på potatis & kålrot och purjo med rosmarin, och stekta morotsbiffar, sallad på crisp, spenat och äppelriv och en kladd hickorysås.

Jo! Det är nåt surt pulver i dem, tillräckligt för att göra mig glad.

Ikväll spansk het massaman curry. Fyraåringen drack en liter mjöl men åt kopiöst. Mycket god blev den!

Barnet (4,5 år) äter allt som sägs vara spanskt på grund av Stundande semester. Jag utnyttjar detta till Max och ljuger hämningslöst om att alla nya (för barnet) maträtter är spanska. Hej vad det äts.

Barnet (4,5 år) äter allt som sägs vara spanskt på grund av Stundande semester. Jag utnyttjar detta till Max och ljuger hämningslöst om att alla nya (för barnet) maträtter är spanska. Hej vad det äts.

Ha! :D Ungefar sa gjorde vi ocksa nar ett av barnet var i den aldern. Han gillade ingen regelratt mat utom mojligen varmkorv och pankakor.:meh: Sa nastan all mat fick nya namn ... brunabonor blev "cowboy mat" Stekta agg blev "sprotmossa" De flesta ratter fick nya spannande namn som satte hans fantasi i rorelse. :p
Det lustigaste ar att han faktiskt larde sig ata i princip allt under den perioden. All radsla att smaka nya ratter forsvann och i stallet for en liten forsiktig kille nar det gallde kulinariska nyheter blev han nyfiken och smakade pa allt. Det overgick faktiskt till att han sjalv skapade nya namn pa ratter han tyckte var lite trakiga och spann langa historier om maten och namnet. :)

Visst ja. En Svensk kompis kommer hit pa Tisdag sa jag har agnat dagen at att fixa gastrummet, skotta fram ett riktigt prydligt vardagsrum som jag inte sett sedan jag kom hem fran Canada:o och skura kok och tva badrum tills de skiner. Emellan stadningen har jag tranat med en av hundarna att dra vagn da jag anmalt mig till tavling utan att riktigt veta vad det gar ut pa. (Ooops:crazy:) Jag har skurhander och trott rygg, sa middagen blev ett nanbrod med en smet av kikartor, lite tomatpasta, lok, vitlok och diverse kryddor. Toppat med korsbars tomater och ost. Mycket gott faktiskt.
Till det hade jag det sista glaset Malbec ur flaskan jag oppnade haromkvallen.

Kl

Wagamama, jag är besatt av deras fried chili squid.
Jag slog dessutom till på en tom yum med nudlar, riktigt god! En alldeles för dyr ginger ale till, men det var det värt.

Gjorde en sats matbucha, en slags ratatouille som jag åt till couscous med bladpersilja i vita paprikor som gratinerats med parmesan. En hög coleslaw och en sallad på crisp och cornichons och solrosfrön till.Typ cross-kitchen. Te till maten.

Couscous, hackad bladpersilja blandat och gratinerat med parmesan. Alltså, ja i paprikorna.

Kalvfärs med trattisar, viltfond, vitlök, timjan, peppar, soya och matlagningsgrädde. Pasta till och ett gott rödvin. Min variant på köttfärssås.

En jättegod Carbonara här ikväll med ett par glas rött.

Är dock redan hungrig så det blir en smörgås med bresaola innan läggdags tror jag.

Pataks grytbas butter Chicken med gröna linser i. Wokad broccoli, vitkål och haricots verts, kryddat med soja, curry och sesamolja. Naan från Santa Maria (tror jag). Penslade dem med smör och körde i ugnen några minuter. Blev gott.

En burköl till, tror det var någon form av ipa.

Till lunch morotssoppa och en semla.

Senast ändrad av en moderator:

Carbonara åt jag igår. Säkert inte alls renlärig, hade exempelvis lök i vilket jag läst att man inte "ska" ha. Men den blev god ändå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
216
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 464
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 212
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
547
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka