Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Haha! Vuxenvarning är taget! :D Jag har inte kommit till karamellellerna än heller, men jag känner att det är dit jag är på väg när inget i godishyllan tilltalar och jag börjar fundera på de där apelsinklyftorna tanter åt förr när jag var barn, de med smak av citron och apelsin...:nailbiting: Det är då jag roffar åt mig choklad. :meh:

KL

Fick med mig ett kraftigt rödvin hem idag, spontana tanken var att göra oxfilé men kom på att det åt jag härom veckan så tappade sugen. Tips och idéer på rätter som funkar med kraftigt vin med sötma i?

Jag är dålig både på kött och vin, men spontant tänker jag typ helstekt kalkon med gräddsås och ugnsrostad potatis, eller lammracks med råstekt potatis - typ tung mat? Apropå lamm, en lammcurry kanske?

Jag är dålig både på kött och vin, men spontant tänker jag typ helstekt kalkon med gräddsås och ugnsrostad potatis, eller lammracks med råstekt potatis - typ tung mat? Apropå lamm, en lammcurry kanske?

Det lät gott. Ja, det får vara lite tyngre mat tror jag. Hittade recept på ankbröst med blåbärssås som lät gott också.

Blåbärssåsen bör vara till efterrätten om jag ska tycka det låter gott! ;)

Anka har jag personligen lite svårt för, jag har haft många djur jag ätit upp men ankorna...de var ett kapitel för sig och det är inte för att de var gulliga jag har svårt för anka...:D...snarare att de antingen var våldtagna, eller så var de våldtäktsank...män, och oavsett kön hade deras bordsskick så himlans mycket övrigt att önska. Anka bör väl vara ett ganska miljöbra val annars. :)

Blåbärssåsen bör vara till efterrätten om jag ska tycka det låter gott! ;)

Anka har jag personligen lite svårt för, jag har haft många djur jag ätit upp men ankorna...de var ett kapitel för sig och det är inte för att de var gulliga jag har svårt för anka...:D...snarare att de antingen var våldtagna, eller så var de våldtäktsank...män, och oavsett kön hade deras bordsskick så himlans mycket övrigt att önska. Anka bör väl vara ett ganska miljöbra val annars. :)

Det var inte nån variant på blå bands blåbärssås utan mer en rödvinssås med blåbär i, annars är det nog mer av efterrättskaraktär :)

Jag gillar anka, förutsatt att det är bra tillagat men så är det med den mesta maten förstås. Miljön är inte i fokus den här gången när jag planerar min middag, enbart dekadens :cautious:

Ack, dekadens är något jag måtte sväva runt i för jag hade ingen aning om att blå band hade blåbärssås! :D

Rödvinssås med blåbär i - undrar vad mannerström skulle säga? :sneaky: :)

Ack, dekadens är något jag måtte sväva runt i för jag hade ingen aning om att blå band hade blåbärssås! :D

Rödvinssås med blåbär i - undrar vad mannerström skulle säga? :sneaky: :)

Han skulle antagligen säga nåt sarkastiskt inlett med "Lilla vän...". Å andra sidan verkar Leif mer besvärad över några gram socker i världens rödvinssåser än sexism och trakasserier i världens restaurangkök, så jag vågar nog chansa. :)

Visst är det konstigt att surt är så gott? Jag älskar Brämhults citronlemonad men första gången jag smakade den hade jag önskat att den vore ännu surare (har för mig att det är 7g socker/100). Men nu har jag vant mig och dricker den ändå.

Och jag dricker gärna vinäger som den är och gärna även överbliven ättikslag och spadet som blir kvar i burken när sillen är slut.

Jag äter inte särskilt mycket godis och köper nästan aldrig lösgodis förutom om jag får syn på de där illsura flaskorna med hallonsmak. Gärna tillsammans med deras illsalta syskon.

Under uttagningarna till årets Mästerkock hörde jag honom dessutom säga "Gubben min!" till ett par av killarna :D

Och jag dricker gärna vinäger som den är och gärna även överbliven ättikslag och spadet som blir kvar i burken när sillen är slut.

Jag äter inte särskilt mycket godis och köper nästan aldrig lösgodis förutom om jag får syn på de där illsura flaskorna med hallonsmak. Gärna tillsammans med deras illsalta syskon.

Jag trodde att det bara var jag som gillade att dricka upp skvatten attikslag. Jag gillar ocksa sura saker, men tungan svaller av sura godisar och jag far blasor i munnen:( sa det ar bast att jag avstar.
Nar jag var barn at jag aldrig godis, efteratter eller annat sott. Det har jag lart mig gilla som vuxen.:o

Säger bara syltlök! Mums! Och pulverpaddor, och supersalta hallonmumrikar :d

Jag har gjort en slags chili på mina pulled pork-rester. Fräst upp rödlök, färsk chili, purjo, gul bitad paprika, vtlök och muttis körsbärstomater, en bytta rester på pp och en burk muttis krossade tomater och en slatt chilisås, balsamvinäger, en extra riven vitlök och lite chipotlepasta och lite cayenne, så fick det puttra ihp. Ska ätas tillsammans med bulgur och inlagd rödlök och något grönt till.

Jag trodde att det bara var jag som gillade att dricka upp skvatten attikslag. Jag gillar ocksa sura saker, men tungan svaller av sura godisar och jag far blasor i munnen:( sa det ar bast att jag avstar.
Nar jag var barn at jag aldrig godis, efteratter eller annat sott. Det har jag lart mig gilla som vuxen.:o

Min ömma moder såg mig dricka sillspad direkt ur matjesburken i somras och utbrast "Det är tydligt att du är din farmors sondotter!" - hon var tydligen likadan.

Jag var jätteförtjust i godis, kaffebröd und so weiter när jag var barn, men efter en (akut) bihåleinflammation för nästan tio år sedan tappade jag smaken för sött. Eller - jag äter det, men jag får inget sug efter det.

Säger bara syltlök! Mums! Och pulverpaddor, och supersalta hallonmumrikar :d

Syyyyltlöööök! Aaah. Och engelska pickled onions i maltvinäger, jösses så gott!

Är pulverpaddor de där svartbruna hårda grodorna som man knappt får plats med i munnen? Isåfall gillar jag dom också :) Hallonmumrikar känner jag igen men behöver påminnelse, är det de där ganska små ovala rackarna som smakar hallon på utsidan och har salt gott inuti?

KL

Fick med mig ett kraftigt rödvin hem idag, spontana tanken var att göra oxfilé men kom på att det åt jag härom veckan så tappade sugen. Tips och idéer på rätter som funkar med kraftigt vin med sötma i?

Har det redan käkats eller vill du fortfarande ha tips och idéer?

Cornichons:love: inlagd gurka! Jag är en sucker för sötsurt, idag smällde jag en påse filidutter till lunch:o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
216
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 464
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 208
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
547
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31