Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Kl

Fått tag på toppfina räkor, så det blir räkor, surdegsbröd, limeaioli och grönt.
Till efterrätt chokladmousse med karamellflisor i och havssalt.
Ska till detta leta upp ngt bra vin ur gömmorna.

Jaja. Lite gör jag mig till. Har doppat svindyra jordgubbar i choklad också, och förköpt mig på svindyra små praliner. Satsar på efterrätten och vinet känner jag.

Chokladmousse som är så gott!

Jag blev väldigt sugen på indiskt efter att ha läst tidigare inlägg. Shanti var lite pricy för vår budget så vi köpte från Indiska Källaren. Jag åt paneer i någon tomatsås, mycket gott. Ekologisk Chardonnay till. Den smakade typ saft med följden att jag drack lite snabbt så nu är jag lite salongsberusad.

Det är det bästa med Chardonnay, tycker jag. Man blir full förr än man anar det.

Här blir middagen lite sen, och kommer att bestå i Pizza con Patate, salsiccia och ugnsrostad broccoli. Och rött vin.

Jag ville att vi skulle ha enbart pizzan och vinet, men familjens diabetiker varslade om konfliktåtgärder då.

Nästa stopp på #falukrovsäventyret igår. För drygt ett år sedan gjorde vi ju snittar med falukorv och smördegsinbakad falukorv. Igår blev det råbiff! :D Serverades med äggula, kapris, rödbetor och klyftpotatis. Riktigt gott!

Nu funderar vi på vad vi ska göra nästa gång. Finns mycket att utforska! Men jag tror inte att falukorv funkar att långkoka. Annars hade ju pulled falukorv varit klockrent!

Jag känner mig väldigt tråkig nu men det blir pullad kossa med pitabröd igen! Det är ju så gott...

Jag är lite stolt också för väninnans son var här för att hjälpa mig mig med lite lyft av tunga saker (en välväxt 20-årig ung man orkar lyfta mer än en 40-årig tant trots allt...) och han fick givetvis mat. Hans kommentar till köttet var att det här måste mamma göra också!

/stolt tant H

Annars hade ju pulled falukorv varit klockrent!

Och så lätt att tugga, sen!

Lunchen blev resten av Pizza con patate och salsiccia, nu med stekt brysselkål. Just brysselkål är väldigt bra att steka i smör, tycker jag.

Till kvällen blir det bara lite bröd, ost och skinka. Det visar sig att både partner och jag har handlat, så vi lär inte behöva gå hungriga från bordet.

Jag har för övrigt upptäckt att jag är laktosintolerant, och har inte fullt ut greppat de kulinariska effekterna av det. Men har hunnit lära mig att man kan ta en liten tablett, så kan man äta vad man vill sen.

För första gången på ca 35 år är min mage inte hysteriskt överaktiv, efter drygt ett dygn utan laktos. Min självbild skakar.

Jag blev bjuden på en riktig rejäl måltid ikväll - nötstek, kokt potatis, kokta morötter, bouchons muqueux verts och en underbart god sås. Ingenting jag skulle laga hemma, men det var hemskt gott till ett glas rött :)

Efter en helg med mat och godsaksfrosserier (jag säger bara chokladdoppad oreotryffel, så känns det som jag inte ska äta något på tretton veckor minst), så blev det lite spatanskt råstekt potatis (i skivor) med flingsalt och rosmarin, halloumi och en pepparsås som var rest från middagen igår, eller förrgår. Några pliktskyldiga samvetsblad av ruccola på tallriken, måst handla mat och fylla på grönsaksskafferiet i morrn. Jag tror jag drack nästan en liter mjölk till maten, dels var det salt, dels var pepparsåsen pepprig, men jag har _äntligen_ fått upp kylan i kylskåpet så idag var mjölken sådär krispigt iskall så tja...är man mjölkmissbrukare så är man. Mjölk är så vansinnigt gott. Även en lördagskväll till Sherlock.

Urk, den här trenden att pulla sin mat börjar göra den här tråden en smula osmaklig. :cautious: Tycker att det tillhör god etikett att inte äta det/n man har pullat.

Välbehövlig bakismiddag igår: Chili, med bl a vita bönor, kidneybönor och sötpotatis, i tortillas tillsammans med ruccola, tomater, jalapeños etc.

För sent. Jag ser redan den rosa sörjan väldigt tydligt i min inre syn. :arghh:

Enkel söndagsmat; surkålssandwich. Två generösa brödskivor som breds med tunnt lager av majonäs, och ovanpå det rivs pepparrot. På en brödskiva la jag sen ett par salladsblad, sen ett antal ihoprullade kalkonpastrami, sen ett par skivor ost, jag hade ett par skivor boxholms telicherry som fick duga, sen gottgottigast; massa surkål! Nom nom!, Efter det, ett par ringar rödlök, ett par skedar rostad lök, och en slatt stark senap, sen lock på av nästa brödskiva. Till denna delikata macka lägger man cornichons på tallriken. Nom nom nom! :d Jag åt när det fortfarande var ljust ute, vid halv fyra-snåret - jag är fortfarande mätt.

Söndag betyder spaghetti och köttfärssås... idag gjorde jag en variant med röd paprika och Delizias körsbärstomater på burk. Fantastiskt goda! Mitt Ica sålde dem för 10:- och har de kvar dem denna veckan tänker jag bunkra. Smakade solmoget och gott!

Annars innehöll såsen Worcestershiresås och vitvinsvinäger samt lite honung. Gott!

Nudelsöndag med den oblgatoriska röda curryn ( röd curry i någon form minst två gånger i veckan) med god vän (som jag inte åt upp), vi delade en riesling och sen en bit mandelkaka med choklad och ett glas rött. Nu mosigt trött och belåten och ska hoppa i säng.

Nötfärs- och potatisgratäng med hemrullad stark senap i, åsså Häagen-Dazs strawberry cheesecake för att fira de härliga OS-gulden!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
216
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 459
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 204
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
547
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka