Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Tja...ja det är klart att det går, men vitt kött är ju mört ändå så det är ju kanske inte riktigt samma sak, men det är klart att man kan göra långkok av det också. Det finns gott om såna recept på exv pinterest. På vilt så är ju tjälknöl en motsvarighet, det brukar ju vara lite andra styckdetaljer på vilt då kanske med anpassad tid därefter.

*kl*

Åt min pullade kossa igår och satan vad gott det var! Eftersom köttet var så gott kände jag mig tvungen att hitta på något trevligt till så jag ställde mig och bakade egna pitabröd. Min före detta kollega (som hjälpte mig transportera min rådjursskadade bil till verkstaden) suckade över att han inte hade tid att stanna på middag :p han fick med sig lite av köttet hem iaf.

Den här rätten blir det repris på!

Min gris häromdagen blev också jättegod!

Det är så roligt att man kan krydda med precis vad som helst!

Nästa gång ska jag testa gris tänkte jag men jag modifierar nog kryddningen lite då. Det trevliga med att göra det själv är att det inte blir så sabla sött som det man köper färdigt (jag testade när de hade provsmakning i en affär och det var inte alls så gott).

Jag minskar också sockermängden drastiskt.

Leker med tanken på att ta en enklare bit av älg och göra en variant med tranbärsjuice och andra svenska smaker. Eller kanske lingonjuice, så att skogen får en tydligare roll.

Tyvärr har "min" jägare avgått med döden för ett antal år sedan, så jag har ingen leverantör av älg. Den enkla bit jag tänker på, motsvaras inte av köttdiskens svindyra älgdetaljer.

Intressant, det är absolut värt att prova. Kanske man kan få in enbär någonstans också?

Min jägare hade lite problem förra säsongen (läs de såg bara björn när de var ute och jagade älg :meh:) så just nu är det skralt med enklare bitar (och finare, jag har nästan bara färs kvar). Jag hoppas säsongen blir bättre i år!

Apropå bara två timmar i ugnen, så varierar de recept på pulled pork som jag har kollat mellan sådär fyra till tolv timmar i ugnen. :)

Jag lät min variant från häromdagen stå i ugnen ca 8 timmar.

Det var i lördags, jag vände på köttbiten ett par gånger under dagen, när jag råkade vara i närheten av ugnen. Medan jag var i stallet fick den klara sig bäst den kunde.

Jag har bara gjort porken en gång och hade den i ugnen 5 eller 6 timmar (1 kg). Det blev jättebra.

När jag gjorde min på nötkött (ca 650g) började jag på 100° och sänkte sedan till 75° när jag gick och la mig. Den stod väl kanske inne i 10tim och jag öste några gånger innan jag gick till sängs. Jag la några av plommontomaterna på köttet för att det inte skulle bli så torrt ovanpå.

En del recept jag sett säger att ugnen ska vara på 150° men jag tycker det låter lite väl varmt? Det ska ju inte gå snabbt, smakerna ska ju gifta sig ordentligt.

Precis så, låg värme, många timmar! Jag lägger mitt kött i en järngryta med lock, jag gläntar inte på locket en endaste gång, då försvinner ju ångan som underhåller köttet ovanför vätskan. Däremot kan jag låta det isärtagna köttet fräsa i såsen i en kvart efteråt utan lock i ugnen.
En karré på ett kilo låter jag ligga i ugnen i ca 7-8 timmar i 100' i varmluftsugn.

Senast ändrad:

Kl

Indiskt på shanti, gott som alltid. Lycka är när 4-åringen ylar om indiskt och naanbröd, så vi slog till.

Dagens mat, blev rester från en ossobuco jag gjorde häromveckan och hade i frysen. Då hade jag en risotto till, idag blev det enklare med rotsaksstomp på potatis, kålrot och gul lök. Jag skippade gremolatan, hade ingen citron hemma.

*kl* Idag käkade vi gårdagens alldeles perfekta pulled pork, så in i tusan vad gott det var. Till kvällsmackan hade jag på knäckebrödet lite kött, cantadou färskost med örtsmak och sen gurka på det. Tror mina smaklökar sjöng en liten sång där :D

Imorgon blir det något mindre spännande. Har en fläskfilé och en falukorv i kylen, blir nog inte båda samtidigt men åtminstone en av dom ska i grytan.

Hittade paprikor i affären som var så stora att jag kände mig tvungen att fylla dem med något. Det blev middagen igår: paprika fylld med ris, lök och mycket örter. Som tillbehör stekte jag upp svarta bönor och sparris tillsammans med lite balsamvinäger.

Inspirationslös. Stekte upp ett par oengagerade nötfärsbiffar med ajvar och sambal, rostade bakpotatispommar i panna med sesamfrön, gojsade ihop en kall sås på creme fraiche, riven rödlök, liquid smoke, och soja, och skar upp gurkstavar och rev ett par morötter. Det tog ca 15 minuter att göra, två minuter att äta och nu tar det tjugo att diska och plocka undan ute i köket...

porcettan (eller porKettan -med tydligt K, som man också säger
En väldigt stor OT-grej, ber om ursäkt, men jag fastnade för det här. Hur kan porcetta uttalas med k-ljud? Visst är det italienska? För att få ett c att bli ett k framför vokal behövs väl ett h också va? Jämför med 'bruschetta' som uttalas just 'brosketta' tack vare h:et. Eller uttalas det som i pancetta?
Eller så har jag got allting mixed up och är helt ute och cyklar.

Jag är högst obevandrad i mat så jag har aldrig hört ordet förut, eller ens vet vad det är. Blev lite nyfiken bara :)

Kanske är en dialektal sak, där jag växte upp sa man porketta. Men jag har hört även annat kanske som du säger mer korrekt uttal, det var därför jag förtydligade båda uttalen. Ibland är det amerikanska språket väldigt tydligt i både sina irländska som italienska vindar, det kan skilja sig i uttal bara några kvarter bort.
Det är italienska färger i porkettan ja.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
216
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 454
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 203
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
547
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka