Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Lunch på färskfångad sik, som halstrats över tjärglöd i tunna, serverat i solsken utomhus på brygga med hemgjort potatismos, smör och lingon.

Till kvällen gör jag libabröd med fyllnining av sallad, majs, lök, lufttorkad skinka och något kleggigt typ hickorysås som jag tror att jag har hemma.

Igår blev det ankbröst, blåbärssås, jordärtskockspuré och lite grönsaker till det. Mycket gott och såsen gifte sig perfekt med ankan.

Kl

Hittade fin vårkyckling, så två små rackare blev det. Steker dem hela i ugnen, någon god sås och sallad till samt surdegsbröd.

Var och handlade idag och hittade äntligen krav-fläskkarré så nu ska här äntligen snart göras pulled pork! Den är i skivor men det borde väl gå bra. Gör man brukar väl göra pp på hel karré?

Jag har en chili på spisen, den får puttra några timmar till. Jag gör efter Jonas Crambys recept precis som förra gången (googla om ni är intresserade, kan inte länka från telefonen) men utan med att joxa med att koka torkad chili, jag använder färsk.

Ikväll blir det tortellini med en god tomatsås med grädde i.

Det kanske kan bli svårt att få till pulled pork med skivad karré, känns som om det skulle kunna bli torrt och överkokt istället för saftigt och mört som en hel bit.
Men det kan kanske gå ändå, är ingen expert på den rätten precis.

Lunch: smörgåsar på danskt rågbröd. Ett par goda sillsorter på två av dem, och äggröra med smörgåskrasse och gräslöl på en. Vatten till pga förestående bilkörning.

Middag: Lyckad Carbonara!!! Jag kompenserar för de obefintliga grönsakerna med svarta oliver och ett glas rött vin.

Till en person: lite mer pasta än dieten tillåter.

Jag rörde ihop två äggulor med riven parmesan, och så rörde jag med en skvätt av pastavattnet (annars blev det bara en klump av äggost), kanske en halv dl. När pastan var klar, lade jag tillbaka den i grytan över värme och rörde ner äggosten. Sen rörde jag ner mer pastavatten (som jag hade sparat undan). Bortemot en deciliter vatten, blev det nog sammanlagt. Otroligt effektivt, krämigt och underbart.

Jag hade nymalen svartpeppar och lite salt i äggosten, och så malde jag över lite mer peppar när det var klart för effektens skull.

Blandade ner knaperstekt bacon när krämigheten var fin. Torkar det till och klistrar sig, är det bara att röra ner lite mer pastavatten.

Det kanske kan bli svårt att få till pulled pork med skivad karré, känns som om det skulle kunna bli torrt och överkokt istället för saftigt och mört som en hel bit.
Men det kan kanske gå ändå, är ingen expert på den rätten precis.

Nu blev jag nervös och googlade och som tur är så verkar det gå bra med skivor. Man kan lägga dem tätt eller binda ihop dem, och korta tiden i ugnen.

Ikväll åt jag ugnspannkaka med bacon och rårörda lingon.

Igår hemgjorda fiskpinnar, potatismos och wokad broccoli och vitkål.

Ja, lite lchf sådär. Kanske är gott att ha i te också?

Ärtsoppa på frysta, gröna ärtor. (lök, vitlök, hemkokad buljong och ärtor, mixa med stavmixer och en klick crème fraîche utblandad med "kryddkraft").

Jaha, jag har bara hört det i lchf-sammanhang. Eller tänker jag på äggmjölk? Låter hur som helst absolut inte gott att ha i teet.

Dra inte ner äggosten i LCHF-träsket! ;) Det är en bohuslänsk tradition som inte går att leva utan på påsk och jul :) Görs på ägg och mjölk och fil eller ättika.

Fast jag skrattade mer åt liknelsen, äggost finns ju, vi äter det till jul :)

Ja, jag tänkte att det blev ett lite internt, lokalt skämt så där. :)

Jaha, jag har bara hört det i lchf-sammanhang. Eller tänker jag på äggmjölk? Låter hur som helst absolut inte gott att ha i teet.

LCHF:are kör med äggmjölk. Jag vet inte exakt vad det är, men vill tills vidare inte heller ha det i teet.

Äggost är en bohuslänsk företeelse i stil med ostkaka, kalvdans och liknande rätter som finns på olika håll.

Äggmjölk verkar vara ägg, smör, kokosfett och vatten. I alla fall enligt ett recept jag hittade.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
205
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 327
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 123
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
536
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V