Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Nu har jag även lagat salteados till morgondagens lunch på jobbet. Om det är något jag inte gillar, så är det att laga separat mat till lunchlådan. Men min grönsaksdiet har successivt övergått i bröd- och pastadiet, med det resultat på mitt midjemått som man kan förvänta sig, så nu går jag tillbaka till grönsaker i drivor till lunch.

I morgondagens lunch är det fyra hekto gröna ärter, en gul lök, ett par vitlöksklyftor och ett par tunna skivor torkad skinka. Hela mitt obligatoriska halvkilo grönsaker på en gång, alltså.

Det lät gott! men vad är kryddkraft?

Det är en blandning av malda grönsaker. Jag fick ett gäng burkar av en vän och sedan dess är vi helt beroende, använder den ofta istället för buljong eller i olika röror.
Mal ner en 7:e-del av morötter, lök, purjolök, rotselleri, tomater, persilja, salt, tryck ner det i en burk och häll på olja. Hållbar upp till ett år om den serveras svalt. En del tillsätter även libbsticka men den får man inte ta en 7:e del av utan en mycket mer blygsam mängd. Tror att den har umami-smak, den ger det där lilla extra till maten. :d

Nu blev jag nervös och googlade och som tur är så verkar det gå bra med skivor. Man kan lägga dem tätt eller binda ihop dem, och korta tiden i ugnen.

Man borde väl kunna göra en pulled variant av annat än pork också? Jag är inte så jätteförtjust i fläsk, dels pga smaken men också pga grishållningen..... Kan man inte använda nötkött? Lamm? Nån som testat?

Synd att det är så svårt att hitta kött från gris som fått ett hyfsat liv. Nötkött, lamm etc är lättare men jag har aldrig sett kött i köttdisken från Frigående ekologiska ängsgrisar - om jag bortser från Ängavallens, men dit kan jag inte åka hur ofta som helst.

kl

Jag har gjort pulled pork på karréskivor, eftersom det var det enda jag fick tag på. Jag tycker resultatet blev alldeles utmärkt!

kl

Jag har gjort pulled pork på karréskivor, eftersom det var det enda jag fick tag på. Jag tycker resultatet blev alldeles utmärkt!

Fast karré är väl också fläsk, eller? Annars gillar jag faktiskt karré, betydligt bättre än kotletter t.ex. Brukar grilla den om somrarna.....

Vi diskuterade ju lite det tidigare i tråden, tror det var Petruska som funderade över älg.

Jag har gjort flera gånger på kossa och det blir smaskens. Här är ett ungefärligt recept jag använde till den:

Öl
Någon form av burktomat (jag hade hela plommontomater)
Rökig bbq sås
Chilisås
Kalvfond
Lite honung
Lök
Vitlök
Timjan
Svartpeppar
Salt
Liquid smoke
Whisky
Chipotlepasta

Man borde väl kunna göra en pulled variant av annat än pork också? Jag är inte så jätteförtjust i fläsk, dels pga smaken men också pga grishållningen..... Kan man inte använda nötkött? Lamm? Nån som testat?

Synd att det är så svårt att hitta kött från gris som fått ett hyfsat liv. Nötkött, lamm etc är lättare men jag har aldrig sett kött i köttdisken från Frigående ekologiska ängsgrisar - om jag bortser från Ängavallens, men dit kan jag inte åka hur ofta som helst.

Ett tips är att ringa småslakterier som finns på landsbygden, de har stenkoll på vem man kan köpa ekogris från. Ekokött överhuvudtaget. Jag tycker inte att det är svårt att få tag på ekokött.

Och pulled pork må vara trendigt här just nu men det är ju ingen nyhet så, det har tillagats och ätits mycket länge i många länder, och naturligtvis görs det på annat än på gris också. Ica har en egen färdig pulled beef ute nu i butikerna tex. Tjälknöl är en pullad älg! :D Långkok är ju inget nytt, klart man kan göra det av allt kött. Däremot är ju vitt kött kanske inte lämpat för långkok, det blir ju inte saftigare precis av långkok, men det utesluter inte att det finns pulled chicken heller. Det är ungefär som med fastighetsmarknaden, minsta lilla torp på landet heter 'hästgård', och när det gäller mat eller matrubriker så säljer det som smör i solsken bara man sätter 'pulled' som prefix. ;) :D

Jag har missat inläggen om pullad älg, får leta bakåt i tråden.

Tjälknöl, ja visst ja! Fast tillagas inte det ganska "torrt", dvs inte direkt kokande i vätska?

Tack för tipset om grisarna!

Så som jag har lagat tjälknöl så tillagas det torrt, och marineras efteråt. Köttet blir också mer kompakt, lämpat att skära i tunna, snygga skivor, tycker jag. Jag har ingen känsla av att det skulle funka att dra det till trådar så där som man gör med pulled pork.

Fast pulled pork ska ju inte heller koka i någon vätska, det ska typ penslas med kryddig sås. När jag var liten gjordes pp i barbecuegrillar i stora foliepaket som stod och puttrade något dygn, ingen vätska där inte. Jag öppnar inte ens min gryta under de timmar jag hat den i ugnen, då försvinner ju ångan ur grytan!
Sen när köttet är klart, rostar jag det isärdragna köttet några minuter till i ugnen tillsammans med såsen så det gottar till sig, men köttet ska ju inte vara 'såsigt'!

Tjälknöl tillagar man väl i ugnsform länge, sen lägger man den i saltlag innan den skärs upp? Det är ju helt andra smaker men principen med långkok är väl densamma?

Jag köpte krav. De grisarna har väl haft det helt ok.

Ska och ska ... har finns precis hur mycket "pulled" som helst, det "pull" talar om ar ju att man drar isar kottet. I Mexico ar det vanligen hur man behandlar kott ... precis som i Asien skar man vanligen kottet i tunna strimlor. Hur sasigt det ar ar en helt annan grej.

Man borde väl kunna göra en pulled variant av annat än pork också? <snip>

Har gor man "pulled" av alla upptankliga sorters kott. Sjalv anvander jag garna kycklingbrost nar jag koper lite for mycket da "pulled" ar sa latt att frysa och inte forlorar pa det. Jag har ocksa gjort pulled radjur och buffalo. Och av ko ocksa forstass. :p

Senast ändrad:

De gånger jag har gjort det har det helt enkelt blivit en hel del vätska. Dels har jag låtit marinaden följa med i tillagningen, dels lämnar ju köttet ifrån sig väta. Det har helt klart blivit i viss mån kokt i sås, inte enbart i ångor.

Sen har jar reducerat spadet och serverat som ett såsigt tillbehör.

Tjälknöl har jag däremot tillagat helt torrt, på galler med en plåt under där vätskan samlas upp (och torkar in).

Den gemensamma faktorn är väl just den långa tillagningstiden, och att det är kött, för övrigt tycker jag inte att rätterna liknar varandra nämnvärt. Och lång koktid finns det ju ändå en hel del rätter som har.

Nu brukar jag också göra tjälknöl på riktigt trista bitar av älgen, som ju ofta är väldigt torra, medan jag hittills bara har gjort pulled pork på fläskkarré och det är inte alls torrt (min favoritstyckningsdetalj på grisen, faktiskt).

Den gemensamma faktorn är väl just den långa tillagningstiden, och att det är kött, för övrigt tycker jag inte att rätterna liknar varandra nämnvärt. Och lång koktid finns det ju ändå en hel del rätter som har.

.

Nej men det sa jag väl inte heller, utan att det handlar om långkok och att smakerna skiljer sig. Jeez, jag tror min långkokta fläskkarré skiljer sig en hel del i smaksättning från din också. OCH, hur man äter den. Din är såsig, det är _inte_ min. Det är som sagt långkok och som hastflicka säger, att man drar isär köttet som ÄR pulled, ingen säger eller har sagt något annat. Två pulled pork kan vara helt skilda rätter.

Det är en blandning av malda grönsaker. Jag fick ett gäng burkar av en vän och sedan dess är vi helt beroende, använder den ofta istället för buljong eller i olika röror.
Mal ner en 7:e-del av morötter, lök, purjolök, rotselleri, tomater, persilja, salt, tryck ner det i en burk och häll på olja. Hållbar upp till ett år om den serveras svalt. En del tillsätter även libbsticka men den får man inte ta en 7:e del av utan en mycket mer blygsam mängd. Tror att den har umami-smak, den ger det där lilla extra till maten. :d

Det är hemgjort alltså? Vad för olja, och jag är nog ganska blond men vad menar du med "en 7:e-del"? Ska det vara kokta ingredienser, eller råa/rivna, passerade? Ska det bli en pasta, eller torrbuljong?
Libbsticka har jag en buske av, men den har inte kommit upp ännu och lär inte ha hunnit det innan jag flyttar härifrån, annars är det en favoritkrydda. Men detta lät intressant, det skulle jag kunna tänka mig prova att göra!

Ugnspannkaka blev det här med knaperstekt bacon i och hallonsylt till. Och så kall mjölk till såklart :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
205
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 327
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 123
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
536
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka