Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ärtsoppa på frysta, gröna ärtor. (lök, vitlök, hemkokad buljong och ärtor, mixa med stavmixer och en klick crème fraîche utblandad med "kryddkraft").
Det lät gott! men vad är kryddkraft?
Nu blev jag nervös och googlade och som tur är så verkar det gå bra med skivor. Man kan lägga dem tätt eller binda ihop dem, och korta tiden i ugnen.
kl
Jag har gjort pulled pork på karréskivor, eftersom det var det enda jag fick tag på. Jag tycker resultatet blev alldeles utmärkt!
Googla pulled beef.
Man borde väl kunna göra en pulled variant av annat än pork också? Jag är inte så jätteförtjust i fläsk, dels pga smaken men också pga grishållningen..... Kan man inte använda nötkött? Lamm? Nån som testat?
Synd att det är så svårt att hitta kött från gris som fått ett hyfsat liv. Nötkött, lamm etc är lättare men jag har aldrig sett kött i köttdisken från Frigående ekologiska ängsgrisar - om jag bortser från Ängavallens, men dit kan jag inte åka hur ofta som helst.
Man borde väl kunna göra en pulled variant av annat än pork också? <snip>
Den gemensamma faktorn är väl just den långa tillagningstiden, och att det är kött, för övrigt tycker jag inte att rätterna liknar varandra nämnvärt. Och lång koktid finns det ju ändå en hel del rätter som har.
.
Det är en blandning av malda grönsaker. Jag fick ett gäng burkar av en vän och sedan dess är vi helt beroende, använder den ofta istället för buljong eller i olika röror.
Mal ner en 7:e-del av morötter, lök, purjolök, rotselleri, tomater, persilja, salt, tryck ner det i en burk och häll på olja. Hållbar upp till ett år om den serveras svalt. En del tillsätter även libbsticka men den får man inte ta en 7:e del av utan en mycket mer blygsam mängd. Tror att den har umami-smak, den ger det där lilla extra till maten.![]()