Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är en turkisk dolma, en smal avlång krispig paprika som ger god paprikasmak i grytor, god som den är naturell, eller jättegod som halvad och ostströsslad och gratinerad. Typ.

Jag köper ibland på Ica, men har hittat en istanbul-affär typ runt hörnet där de säljer i lite större påsar och till halva priset mot ica:
2014-05-30202219_zpsc366d6cb.jpg

Grillade hemgjorda hamburgare som jag spontansmaksatte med parmesan i smeten, grova bröd, rödlök, tomat, saltgurka och Dijon i. Gott! Grekisk sallad med rädisor till och ett glas Some Zin. Sias Apelsin/Choklad-glass till efterrätt.

ta en hemgjord välkryddad hamburgare, när det är klar, lägg på en redig skiva stiltonost på den och låt den ligga en stund på grillen så skivan smälter ner i köttet
en bra början till en smarrig burgare, gärna en kall makt till den sedan

Igår blev det överbliven pasta uppvärmd i en slatt kelda toscansk tomatsoppa, den toppades sedan med zuccinitärningar och haloumitärningar som jag stekt på.

Idag iddes jag inte ens montera ihop olika hel/halvfabrikat utan köpte bakadpotatis med skagenröra och sallad i delikatessen på ica. Den var ok, jag kompletterade med lite extra kikärtor och retade mig på att sallad numera alltid tycks bestå av färdigmix blad, gurka, körsbärstomater och majs :P. Det är nästan så jag längtar tillbaka till isbergstiden.

*viskar* jag gillar persikohalvor med grädde och chokladsås...

Har har vi arets forsta skord med persikor som har mognat pa traden;) Kanske jag maste gora nagra persikohalvor till dessert i kvall.:d
Konserverade persikor ska det vara. ;)

Jag misstankte nog det, men om man sjuder de farska persikorna med lite socker och vatten (och eventuellt andra godsaker ocksa) far de farska samma konsistens och ar sa mycket godare.:) Persikor som far mogna pa tradet har helt enkelt sa mycket mer smak.:d

Har har vi arets forsta skord med persikor som har mognat pa traden;) Kanske jag maste gora nagra persikohalvor till dessert i kvall.:d

Jag misstankte nog det, men om man sjuder de farska persikorna med lite socker och vatten (och eventuellt andra godsaker ocksa) far de farska samma konsistens och ar sa mycket godare.:) Persikor som far mogna pa tradet har helt enkelt sa mycket mer smak.:d
VI är så avundsjuka på dina färska persikor att vi hellre låtsas att de inlagda på burk är godare ;).

De persikor vi har har ar underbart goda ... de forsta som plockas av traden kan vara lite harda sedan blir de mjuka och oerhort saftiga nar de ges bort fran lastbils flak runt hela omradet.:p Precis som med avacado eller tomater sa racker det med att de ligger framme for att de ska eftermogna lite ocksa ... South Carolina ar den stat i USA som odlar och saljer mest persikor och nectariner i hela landet. Nectariner har slatt skinn och persikor "harigt" ... annars smakar de ungefar likadant. ;)

Persikor och nektariner är samma genetiska art, man tror det är en genetisk mutation som gjort nektarinen hårlös och mer mottaglig för bakterieangrepp på trädet bara. Nektariner och persikor kan till och med växa på samma träd får man till sig om man googlar lite. :up: Smakmässigt ska det inte vara någon skillnad. Själv tycker jag att nektarinen har fastare kött, persikan mosigare men det kanske är inbillning.

I alla jalla fall, så brukar jag ibland göra konserverade persikohalvor (eller päronhalvor) i ugn med knäcksås. Ljuuuuvligt gott och jag tror ta mig attan att jag kanske ska göra det vilken dag som helst, jag blev sugen nu när ni babblar på om persikor och desserter! :d

Idag var både jag och sambon trötta och slöa så vi beställde en pizza som vi delade på och till det gjorde vi en enkel sallad med fetaost och lite grekisk salladsdressing på.

Gott och enkelt så här på landet: Pasta med pesto. Peston gjorde jag på hasselnötter för jag hade inga valnötter. Hemma går jag hundra meter och köper vad jag saknar, även mitt i matlagningen, men här måste jag köra över en mil. Till en affär som antagligen redan var stängd. Fortsatte även på mitt sparristema, idag med vit sparris som jag bara pressade lite citron över.

Fetaostbiffar, färs, en halv hackad rödlök, en bit fetaost som jag smulade ner i smeten, eko-citronzest, timjan + salt + svartpeppar, frästa i olivolja ca 6-7 minuter på var sida, och färskpotatis till. Gräddsås smaksatt med citron, dijon sv-gelé och lite vitt vin och repad timjan. Rädisor och vitlöksfrästa champinjoner till. Ramlösa till.

Skulle ha gjort egen honungsglass men en kattpromenad ute med koppel & sele tog en och en halv timme istället för beräknade 30 minuter, så tja...honungsglass får bli en annan dag. Nu går ögonen i kors.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 640
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 251
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
554
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka