Tjaffsar med bettet

• Western
  • Trådstartare Trådstartare CindyLou
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 3 803
C

CindyLou

Hej, har två araber som tjaffsar med betten så nu frågar jag er om råd då jag själv inte lyckas lösa det.

Häst nr 1 är min 4 åriga vallack. Han går och små gapar nästan hela tiden när man rider,dock ej i skritt på lång tygel. På tredelat bett vi testat tar han även tag och biter,släpper och biter.

Häst nr 2 är mitt 9 åriga sto. Hon gapar även hon mkt i ridningen. Var dressyrhäst hos tidigare ägare framtill förra året då jag köpte henne.

Båda är genomgågna i munslemhinna och tänder nu i sommar. Vallacken hade lite bitskador pga käken ej färdigväxt:confused:
Stoet hade kroniska bitskador på vänstra munslemhinna och vet rek att ej andvända pullarnosgrimma/achen nosgrimma, gärna gummi/silikonbett. Har testat Novabettet men det var alldeles för tjockt för deras munnar så det såldes.
Hästarna går och gapar oavsett vilken ryttare som rider.
Har testat Tvådelat,tredelat med fasta och med lösa ringar,rakt bett,nova och billy allen.

Sv: Tjaffsar med bettet

Testat äppelbett? Jag har länge kört på rakt äppelbett på mina senaste hästar som standardbett. Min donna var tjafsig i munnen när jag fick henne, men då var det inte svårare än att höja bettet då det hängde för långt ner i munnen på henne, men det har du säkert tänkt på.

Jag är ingen westernryttare men kanske kan få "hjälpa till" iaf...
Måste du ha bett när du rider?
Sidepull, kapson, hackamore...
Du tävlar säkert och jag kan inte era regler å har ingen aning om vad man får och inte får ha....

jag har letat efter gummi/silikon/äpplebett men hittar inga smalanog,tycker dom är jättetjocka tror heller ej att man kan tävla med dom? Har provat ett tjock två delat en gång men inga av hästarna såg kloka ut, hela läpparna delade sej.

rakt bett gillar unghästen mest men jag tror inte man får tävla på det,någon som vet? Dock så går han och små gapar med det med.

Senast ändrad av en moderator:

jag har ett sidepull men ändvänder det tyvärr för sällan. Stoet blir alldeles för starkt med det i skogen, det blir hon även med vanligt bett med ifs. Unghästen har jag ej testat men ska prova och se om det är någon skillnad,dock kan jag ju ej tävla på det.

Att komma tillrätta med gapande mun är knepigt. Det kan handla om munnen eller så är det något annat i kroppen som spökar.

Min förra häst, en varmblodstravare, var hur tjafsig som helst i munnen men ju mer han tränades desto mer stillades munnen. Där var det stelhet som visade sig med tjafs i munnen.

Lilly, min Welsh Cob jag har nu, har tjafsat under hela inridningen och första året efter det. Händer fortfarande att hon tjafsar lite...men ju mer utbildad och balanserad hon blir desto lugnare i munnen.

Du har kollat deras munstatus, det är bra. Prova ett rakt bett ett tag, det ligger mer still och det kanske hjälper. Låt en massör/ET/fysioterapeut gå igenom hästarna och ge det lite tid. Var noga med din egen hand, stilla och stadig.

Phigalle är genomgången på skara ATG klinik för två veckor sedan utan anmärkning.
Båda hästarna fick en hel del behandlingar förra året av kiropraktor/massör/akupunktör innan jag blev osamms med denne..

Tack för dina råd,ska ta in dom!

Stoet är dräktig och jag tänkte kolla igenom henne på klinik nästa år när fölet är fött.

Jag tycker det absolut bästa bettet är ett rakt äpplemouth i plast. Dom är inte tjocka och det finns ingen risk att ett rakt bett viker sig i munnen. Rider du utan nosgrimma eller? höga nosgrimmor har en förmåga att trycka in huden/slemhinnan i munnen när hästen gapar och sedan stänger munnen igen. Vill du ha nosgrimma så prova en låg remontgrimma istället. Tycker dom är mycket bättre och särskilt på unghästar, använder bara dom om jag har nosgrimma.

Hoppas att det löser sig och va trevligt det är att höra folk som verkligen kollar igenom sina hästar :):bow::bow:

Bosal på 4-åringen kanske? Det kan du ju tävla på ;)

Hej.
Jag skulle ALDRIG sätta på min häst en remontgrimma.... mest för att jag har hört alldeles för många hästar som brutit sitt nosben eller vad det nu kallas...
Jag skulle rekomendera en bosall på ditt sto i skogen om hon blir för stark på sidepull i skogen, jag upplever att man skulle kunna stanna ett godståg med en bosall....
det finns olika halvfasta tränsbett som är ledade på sådant vis att de inte kan "ställa" sig i munnen och trycka för mycket i gomen.
Det finns även liknande stångbett som är ledade på samma sätt. Jag använder visserligen bara oledade stångbett på min häst för jag upplever att han gillar de bättre, han tjafsar ju i stort sett aldrig med munnen och jag använder endast nosgrimma om jag ska hoppa högre hinder. Men om jag anvvänder ett ledat stångbett på honom får han fnatt.... vill bara ha stela stänger, helst med hög port... han är lite udda på den punkten. Använder inte heller tränsbett så ofta på honom för han gillar inte det, han går mest på: sin tävlingsstång (HÖG port, tungfrihet och rulle, hans favoritbett) Jaktstång (även kallad kimberwick, det är det bettet han gillar till vardags, plus att det är vårt "konst"bett) cuttingstång, gammalt, rostigt, HÖG port men ingen rulle och mycket tungfrihet, pleasurestången ganska tjockt (det tjockaste jag har) men ganska låg lååååång port med ganska mycket tungfrihet (fast det bettet har jag mest när vi skrittar ut i skogen och ska äta massor med gräs) bosall, när han är extra pigg och jag behöver en nödbroms (upplever dock att han kan gå ganska mycket på bogarna i det tränset) Pelham med dubbla tyglar när jag vill ha honom extremt rest i nacken eller när han bara rycker ner huvudet för att äta gräs fast han inte får eller när han (två gånger om året) får för sig att bocka är roligt. sen sist kommer tränsbettet, det använder jag mest när jag korrigeringsrider på cuttingmaskin eller kossorna, eller när jag hoppar högre hinder.

Det är sånna grejjer som funkar för mig och min häst, det behöver ju inte nödvändigtvis inte funka för dina hästar, men det jag vill komma fram till är att man måste prova sig fram och se vad ens egen häst tycker om.
Jag rider sällan på samma bett två gånger i rad, för junior gillar omväxling.
Använder också mest ganska smala bett till honnom.

/emmi

Senast ändrad av en moderator:

med westerntränset så rider jag utan nosgrimma sedan andvänder jag en vanlig på det engelska tränset. Har testat remontnosgrimma en gång men han försöker gå och gapa även med nosgrimmor,ser ingen skillnad.

Hej.
Jag skulle ALDRIG sätta på min häst en remontgrimma.... mest för att jag har hört alldeles för många hästar som brutit sitt nosben eller vad det nu kallas...

/emmi

Jag vet inte hur man skulle kunna bära sig åt för att bryta nosbenet med hjälp av en remontgrimma!?? :confused: Det är ju bara en tunn lädernosgrimma.... Tror inte att vi tänker på samma sak...

med westerntränset så rider jag utan nosgrimma sedan andvänder jag en vanlig på det engelska tränset. Har testat remontnosgrimma en gång men han försöker gå och gapa även med nosgrimmor,ser ingen skillnad.

Ja det är ju ingen ide att sätta på en låg nosgrimma innan man kommit åt problemet och hästen slutat gapa, då stänger man ju bara igen munnen men hästen har fortfarande ont eller är obekväm. Jag menade mest att det är den enda nosgrimman jag rider med om jag har nosgrimma på. :)

Men som sagt rakt äppelbett i plast. :laugh:

Hur tjocka är dom? Nova bettet som jag hade var 19mm och alldeles för tjockt.

Jag vet inte hur man skulle kunna bära sig åt för att bryta nosbenet med hjälp av en remontgrimma!?? :confused: Det är ju bara en tunn lädernosgrimma.... Tror inte att vi tänker på samma sak...

Jo, vi pratar om exakt samma sak, jag lovar, hästar som försöker gapa av olika anledningar har knäckt sitt eget nosben......

Emmi

Låter väldigt konstigt, har aldrig hört talas om något sådant.
Men man kan väl ändå säga att ingen nosgrimma är det behagligaste för hästen :)

Hur är hästarna om du longerar dem? Gapar de lika mycket då?

Mitt gamla sto var lite så, men precis som sagts tidigare så blev det mkt bättre när man verkligen jobbade henne, så hon gick i form, att man fick hela tiden fick henne att jobba, sen när det gäller bett, så tycker jag att ett hederlig stångbett, mediumport med rörliga skänklar funkar på alla hästar, det ger både bra tungfrihet, men är inte låst någonstans, finns i både tunna o tjocka varianter, vissa vill ju ha lite tyng andra inte. Lycka till

Min promenadhäst har varit lite strulig i munnen, mycket p.g.a. annat i kroppen som spökat, men även p.g.a. fel betsling. Efter besök hos en veterinär med tandläkarpraktik för häst för något år sedan fick vi hjälp att välja korrekt betsling, samt även passa in det med tränset. Jag blev hos henne varse om att min häst har rätt mycket mungipor, och att jag satt bettet för långt ner efterssom jag inte tyckte det såg korrekt ut med alla veck som blev i mungipan annars. Nu ligger bettet bättre, och trots att det är lite fler veck i mungipan jobbar hästen med stängd mun, oftast utan nosgrimma, och fipplar inte med bettet. Denna häst trivs f.ö. med ett rakt bett med lite tungfrihet, rider på pelhamstång med dubbla tyglar.

På unghästen köpte jag för någon vecka sedan ett rakt eggbett, och han verkar trivas utmärkt på det.

Min arab gjorde likadant tills jag satte in ett stångbett, hon verkar inte trivas med bett som liksom rör sig i munnen, men nu är det inga problem alls. :)

Liknande trådar

Utrustning Hej Buke :D Tänkte höra om någon här har input att komma med för min kära häst. Ett 8-årigt halvblod som går dressyr, hopp och...
Svar
10
· Visningar
1 987
Senast: Ace
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 577
Utrustning Hej! Jag rider en häst som är väldigt känslig och lyhörd för hjälperna. Han är en mycket trevlig häst när han kommer till ro, ryttaren...
Svar
6
· Visningar
2 163
Senast: viltmilla
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 637
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka