Tjaffsar med bettet

• Western
  • Trådstartare Trådstartare CindyLou
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 3 803
Sv: Tjaffsar med bettet

Jag hade precis samma problem med tjafsig mun på arabhingst och hans son (7/8 arab), jag använde förr ett sånt där rakt svart plastbett med mässingsringar som man har på uppvisningsträns för ponny, jättebilligt , senaste jag köpte kostade 85 spänn, har sen använt PeeWee bett, dyrt men funkar bra, finns nu hos H---S men dyrt 750 spänn, och efter utbildning med dom betten kan jag nu använda vanligt ledat tränsbett med lösa ringar.

Det är väl bättre ryttaren lär sig rida själv och provar sig fram till det bett som passar hästen?
Har sett alltför många så kallade tränare komma med dom mest konstiga lösningar. (ena dagen bilförsäljare, nästa dag en toppentränare)

Jo fast har man en tränare nästgårds som man är supernöjd med så brukar man väl fråga där först? Sedan behöver inte det vara den enda eller bästa lösningen men det kan ju vara intressant att veta vad ens tränare tycker om problemet.

Vad ska man annars med en tränare till?

Och man kan ju vända på det hela också, Jag har sett alltför många ryttare som just provat sig fram med diverse konstiga bett och attiraljer utan att ha kunskapen för det med katastrofala resultat. Utan att mena att TS inte kan prova sig fram, men allt är inte svart eller vitt.

Senast ändrad:

Jag skulle hellre fråga först och höra mig för bland andra ryttare och även olika tränare innan jag testade nåt på hästen. SPECIELLT om jag själv är kluven och inte vet vad jag ska göra.
Experimentera kan jag göra på mig själv. För att utsätta hästen för det vill jag vara säker på att det kan vara en bra lösning.

Min häst kastade jättemycket med huvudet för några år sedan, men det var tack och lov så "enkelt" som vargtänder.
Jag red på sidepull ett tag och det funkade utmärkt.

Jag vet en väninna som lånade en häst som var "omöjlig", hon lät bli att ha bett i munnen och det blev en helt annan häst.

Det är så svårt med bett.

Det låter som min dotters arab.
Jag har testat så många bett att jag har tappat räkningen, men rakt, muff, tredelat, tvådelat, fasta ringar och lösa ringar, olika material som silicon, happymouht, novabett, olika metaller, med och utan hävstänger osv.
Alla typer av bettlöst har gått bort då han avskyr tryck på nos och/eller nacken.

Tillslut provade jag av en händelse mitt islandsbett på honom, helt plötsligt stängde han munnen och var nöjd:D

Jag tror att det beror på att ringarna blir stabilare, detta bettet är tredelat och det är vad hans mun "ser ut" att vilja ha, men inga andra tredelade har fungerat.
Det är ett vanligt rostfritt bett och som sagt var det bara en test, jag trodde inte att han skulle acceptera det alls.

På min krångel fröken har jag ett skänkel bett som är tredelat med kopparringar på mittdelen, mittdelen är tunn som en tråd och med ringarna på så är det inte ens en cm tjockt, det var vad hon ville ha för att få sitt "pillbehov" tillgodosett och hålla munnen stilla och stängd.

Har tyvärr inte haft tid att rida lektion eller kontakta min tränare för råd då jag har haft otorligt stressigt med bröllopsplanering. Jag gifte mej i går och har nog fullt upp några dagar till sedan lugnar det ner sej och jag kommer kontakta denne person och fråga om råd. Men troligtvis är det tänderna som byts just vi 4 1/2 år som Åke skrev till mej.

Först å främst grattis till giftemålet. Hoppas ni fick en underbar dag. Jag skulle kontakta PL som finns utanför Tidaholm. Han är grym på bett. Man blir aldrig missnöjd med den fantastiska hjälp man får från honom. PM:a mig om du inte hajar vem han är. Han är en av Sveriges bästa på bett tycker jag:-)
/C

Dum fråga kanske .. men är kanintänder , vargtänder borttagna?
Dessa tänder kan irritera många hästar, dem har inte så stor platts i munnen för bett , tråkigt nog. Är hästarna genomgångna , inga hältor, en hälta eller en smärta från nånstans kan också visa sig att dem tjaffsar med betten. Är dessa bitar uteslutna så e det bara att testa sig fram genom bett ljungeln:D
Men kan berätta att vårt sto var också tjaffsig i perioden 3- 4 års ålder med tränsbett, provade en uppsjö med bett , tills tränaren kom med en nosgrimma , nu fasiken sätter du på den här/ den hade dock bredd över nosryggen,, red med den i 2 månader sen var det slutgapat pluss att hon gick med billy allen bett;)

Senast ändrad av en moderator:

Tränarna e bra att ha.. dem ser mkt mkt , hej föresten:D

Våra två ponnyer var också väldigt tjaffsiga med munnen när man red på bett. De funkar inte alls på tredelade eller tvådelade bett men när vi testade kimbelwick bett blev allt bra!

Så länge man har de bettet på är de helt lugna, men byter man blir de likadana igen. Vi har även ett stångbett med likadan mundel som vi tävlar på.

Hoppas du hittar något som funkar :)

red en vanlig engelsk ridlektion i grupp i måndags och fick träna på att föra fram mina händer lite mer och det hjälpte faktiskt en hel del! skönt. hoppas hitta det mest optimala bettet dock. just nu trivs han med rakt bett bäst. tvådelat biter han på,gillar det inte alls.

Hej!
Måste du ha bett? Munnen är det känsligaste stället på en häst, det finns oerhört mkt nerver just i både tungan, gomen och lanerna, så även det vi kallar mjuk hand (och bett för den delen) är för hästen långt ifrån så mjuk som man vill få det att låta. Det är alldelles för smärtsamt för att jag någonsin skulle utsätta någon häst för den smärtan igen.

Gå över till styre med säte eller neck reining.

Jo fast har man en tränare nästgårds som man är supernöjd med så brukar man väl fråga där först? Sedan behöver inte det vara den enda eller bästa lösningen men det kan ju vara intressant att veta vad ens tränare tycker om problemet.

Vad ska man annars med en tränare till?

.

Min tränare är och tävlar EM just nu men jag ska prata med min tränare när denne kommit hem till sverige igen.

Hej!

Min arab har jag provat alla möjliga bett på men det har inte gått, från början trodde jag hans joxande var att han är ung och ovan men han har blivit olycklig och spänd då han sett tränset och då satte jag stopp och lyssnade på honom. Vi har provat flera bett eftersom jag tänkte att jag kanske bara inte hittat "rätt" och delade bett är enligt honom katastrof även tunna, han gillade inte deras rörlighet, raka bett var i så fall bättre men de har velat bli tjocka tillverkarna gör ju inte ett 10,5 bett smalare än ett 14,5 bett trots att det i regel är en mindre mun som ska ha det= urdumt. Provade ett checkbett man har till travare, det är rakt och supertunt och det var det enda bett han fullt ut accepterade men inget jag vill rida på då det är så otroligt tunt med pytttesmå bettringar. Min kille är kollad av tandläkare och har inget fel men en liten mun som har svårt att rymma bett. Han har gapat och gått med huvudet i vädret och vägrat söka sig ned på sina bett och folk har sagt att jag ska sätta snokrem på honom eller inspänningstygel så han slutar med "dumheterna" men en häst som blir orolig då han ser sitt träns är inte dum.... Jag har därför lyssnat på min häst och vi rider nu bettlöst och han är så glad, när jag kommer och bär hans sidepull så är det en glad och ivrig häst som väntar och inte en som ängsligt tittar på tränset och spänner sig trots att jag alltid varit rädd om hans mun och mjuk i handen. Det kan ju vara så att dina hästar också helt enkelt inte kan ha bett, åtminstone inte tills tillverkarna börjar göra bett även för små arabmunnar....en del av dagens bett är ju gräsliga och tjocka och häst-tandläkarna säger att de inte borde få finnas. Tränsbett som är 18mm tjocka är ju vansinnigt att stoppa i en mun!! Tandläkaren sade att araber har en nätt mun och hon sett flera med väldigt lite plats för bett. Överlag är de känsliga hästar som kanske där en annan häst skulle "bitit ihop" och struntat i obehaget i munnen så rör araben upp hus i helvete och verkligen VISAR att det inte är bra. Det har stämt bra på min häst i alla fall, han är ofta snabb på att visa om något inte är bra:love:

Hoppas det löser sig för dina hästar och dig, tänkte bara berätta om oss och hur vi fått lösa det.

Jo en sak till. Min var som din hyfsat lugn i skritt men i trav och galopp gapade han och sköt huvudet i vädret oavsett om jag red på lång tygel eller inte. Han sökte sig aldrig nedåt och blev väldigt upprörd då jag tog i tyglarna. Ändå har jag alltid varit otroligt rädd om hans mun, han kan vara busig att leda så ofta har jag lett honom i grimma till ridhuset för att han inte ska slita sig i munnen om jag håller i tyglarna och han börjar busa på vägen dit. Då har jag helllre repgrimman så jag kan bråka med honom utan att vara rädd att göra illa honom i munnen. Jag har provat, Novabett=för tjockt, äpplebett=för tjockt, tredelat= för röligt, tvådelat=för rörligt, akademiskt bett= för klumpigt, kimblewick= helt fel, vanligt rakt lätt svängt= funkade bäst men för tjockt.....checkbett= funkade för honom men för smalt för att rida på

mkt bra synpunkter du har!

Unghästen funkar någolunda på rakt bett eller billyallen bett.
Om man sätter på tredelat eller två delat så börjar han bita på bettet direkt när han står i stallgången. Ser ut som han plockar upp bettet högre i munnen och biter på det. hjälper inte att korta sidaosyckena heller.

Nu har vetrinären varit här och tittat och P håller på och byter tänder så det var inte så konstigt varför han inte gillade delade bett.

Liknande trådar

Utrustning Hej Buke :D Tänkte höra om någon här har input att komma med för min kära häst. Ett 8-årigt halvblod som går dressyr, hopp och...
Svar
10
· Visningar
1 987
Senast: Ace
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 577
Utrustning Hej! Jag rider en häst som är väldigt känslig och lyhörd för hjälperna. Han är en mycket trevlig häst när han kommer till ro, ryttaren...
Svar
6
· Visningar
2 163
Senast: viltmilla
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 637
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka