Tjäna på att ta eget foder?

Sv: Tjäna på att ta eget foder?

Man måste alltid räkna på varje fall för sig...

Men generellt kan man säga att det inte måste vara 100-tals hektar inblandade in det är lönsamt - det beror till största delen hur stora kapitalkostnader man har.

15-20 hästar äter ju en hel del så det kan absolut löna sig.
I de här trakterna tar folk ofta eget foder redan vid 4-5 hästar...

Det bästa är att du sätter dig ner och skriver ner alla kostnader du kommer på och delar dessa med antal kg foder som du förväntas att få in.
Ofta ger en vall ca 4 ton ts per hektar och år men detta kan variera högst avsevärt - från 11 ton ner till 1-2 ton beroende på hur gammal vallen är, hur den gödslas, skördesystem m.m.

Då får du ju en kilopris som du då kan jämföra med kilopriset när du köper.
Om du åker iväg och köper foder ska du komma ihåg att räkna med arbetstid och körkostnader även för detta - att köra med personbil och släp brukar ge ett vansinnigt högt kilopris så det ska man absolut undvika.

Vi kör på torrhö och då vi åkte och köpte hö så la vi ungefär lika mycket arbetstid på det som nu när vi tar eget hö - och då körde vi ändå med egen lastbil, hade vi kört med hästtransport så hade vi förmodligen tjänat tidsmässigt på att ta eget hö jämfört med att köpa.

Tyvärr kan jag ju inte göra det eftersom att det inte är mej själv den handlar om utan jag, av ren nyfikenhet funderade angående en hästbonde jag känner. Därav vet jag ju inte heller hans kostnader. Han odlar hö åt sina innackorderade hästar samt ngra egna.
Hö finns det hos grannen för hans del om han inte låter varje innackordering fixa med det själv.

Det JAG reagerar på är att han jobbas så gädrans mycket timmar tillbaka. Gratis så klart eftersom att han inte betalar något för deras timmar dom lägger ner för att hjälpa honom.

Jag har köpt hö i flera år, men det är först i år som jag har eget hö för hela vintern och massa utöver.

Om det blir billigare beror på omständigheterna. Om man behöver traktor till annat och man har så är ju det problemet löst. Jag har en gammal sidräfsa att vända höet med. En rotorslåtter köptes i fjol, tror vi gav 8000för den. Dock gick remmen sönder i år och den kostade 2000kr att byta ut plus att den blev stående i flera dagar när det var dags att slå. Då bytte vi den själva. Sen är det diesel, slitage, arbetstimmar. Balmaskin om det ska balas. Jag lånar en löspress mot att vi servar den lite. Rundbalning och plastning lejer jag bort. Det beror på vilken areal man har. I år hade jag iaf 10ha och jag var själv. Jag slog och vände/strängade och sen så kom det maskiner och balade och plastade åt mig.

Så höet för mig blev billigare iår än om jag skulle köpa det. Men det var iaf 2v hårt arbete för det. Men jag värdesätter inte mitt arbete i pengar.

Som synes har du fått olika råd och massor av uppgifter. Det är just det som är problemet här, att det finns oräkneliga aspekter och data att ta hänsyn till. Mitt eget resonemang byggde f ö på att jag uppfattade dig som "mindre" hästägare med liten gård.

Man kan först dela upp foderkostnaderna i arbete resp resten (material etc). Arbetet är ju avhängit storlek på marker, maskiner, fodermängder, typ av foderhantering osv. Om man inte värdesätter sin egen tid :eek: så kan man ju bortse från den delen. Men min uppfattning är att det ekonomiskt sett är bättre att man jobbar med det man kan och är bra på, och låter andra sköta sina områden. Man jobbar också snabbare och effektivare med sitt eget.
Man får heller inte glömma bort timmarna det tar att sköta maskiner och redskap.

Om man ser till maskiner mm så blir den kostnaden större ju mer areal och skörd man ska hantera. På några få ha klarar man sig hjälpligt med (för hö) 1 traktor, 1 balvagn, div hömaskiner, transportör samt skulltork. Men så fort det handlar om lite större arealer behövs ytterligare 1 traktor, 1-2 balvagnar till samt större av allt. Och givetvis fler personer.

Man kan köpa begagnade billiga maskiner som slåtterkross, vändare, strängläggare, lös/hårdpress osv. Men min erfarenhet är att det är ett dumt val, för dom håller dåligt och går förstås sönder när det är som mest olämpligt. Därför är nya alt begagnade maskiner av bra kvallité vettigast. Samma resonemang gäller i stort även för traktorer, även om man där klarar sig bra med dom lite mindre 2-hjulsdrivna.
Oavsett på vilken nivå man väljer att lägga sig, så vet man en sak. Maskinerna åldras och tappar värde för varje år, vilken kostnad alltså ska läggas på fodret.
En annan post att ta hänsyn till är kostnader och förluster p g av otjänligt väder. Något man inte behöver bry sig om som köpare. I det fallet är silage att föredra. Man måste då leja för pressning och plastning samt betala för plasten, vilken verkar bli dyrare för varje år.

Det har skrivits om dyra transporter om man köper foder. Det låter konstigt för mig, här omkring körs fodret vanligen ut till kund för liten eller ingen kostnad, antingen med traktor och storvagn/balvagnar eller med lastbil- beroende på mängd och avstånd.

Slår man ihop kostnader, både dagens och framtidens, med arbete och alla andra aspekter så fordras en rejäl storlek på verksamhet för att det ska gå ihop sig. För den "lilla" gårdägaren med kanske 3-6 hästar och foder till dom, så är det mer ekonomi i att köpa fodret. Allt enligt min erfarenhet alltså. Vi betalar en granne c:a 220:-/storbal hösilage inkl allt fr o m slåtter t o m framkört till lagringsplatsen, skördat på vår egen vall. Jag vill verkligen inte gå tillbaka till höskördandet, även om det finns en viss tjusning och nostalgi i det.

Där fick du fler synpunkter! ;)

LIA

*KL*
Tror inte det är idé att köpa egen mark bara för att kunna slå hö, det låter lite dyrt, även om det är långsiktigt.
Vi har egen mark och lät ett mindre företag i byn sköta allt. Sen var det bara att hämta hem balarna från ängarna. Det blev rundbalar på 200-300 kg (har dålig koll, ärligt talat) och kostnaden inkl. moms blev 138 kr per bal.
Jo, sen fick vi köpa en balgrip till traktorn förståss för att kunna hantera balarna. :D

*kl*

Det kostar ca 300 kr/timme att köra traktor - är traktorn ny så har man betalningen att tänka på och är traktorn gammal så kostar det att reparera densamma. Hyra av lastbil hamnar ofta på ca 1000 kr/timme.

Att inte ta betalt för transport är mao en ytterst dålig idé företagsekonomiskt.
I synnerhet i de fall man hjular nån mil för att lämna av 1 ynka rundbal...

Det jag hänvisade till med transportkostnader var däremot i de fall, vilket är ganska vanligt bland torr-hö-kunder, när dessa håller på åker iväg och hämtar hö i hästtransport då det blir väldigt dyra tranportkostnader samtidigt som det tar en hel massa tid i anspråk.

För våran del lönar det sig redan vid 10-15 ton per år att ta eget hö istället för att köpa, vi har kapacitet för att ta in bortåt 10 ton per dygn - så det är ganska snabbt avklarat att ta in dessa mängder.

Vi har dessutom höt på backen endast 2-3 dygn, vilket ju ofta är samma torktid som för hösilage - i synnerhet som man inte alltid får plastat just exakt när man vill... mycket känsligare för vädret är det inte med torrhö kontra hösilage, det är en annan sak för de som bredsprider och tar blött ensilage så att man kan pressa redan på eftermiddagen samma dag man slår - men dessa är ju i minoritet många gånger.

Senast ändrad:

Det verkar som om inlägget är riktat till mig även om du skrivit Kl?

Betr transporterna så räknar man in dom korta i priset på fodret, som t ex i mitt fall. Transport av 8+ rundbal med traktor inom rimligt avstånd för självkostnadspris blir inte några större summor. Fraktar man 1 rundbal 1 mil tar man antagligen rimligt betalt för den tjänsten?

Hämtar man regelbundet (långväga?) allt hö till sina hästar i hästtransport, får man liksom skylla sig själv. Om man inte absolut måste för att inga lagringsmöjligheter finns för stunden. Tycker inte det kommer in i diskussionen om eget foder.

Många timmar blir det, om man tar sitt eget hö. Hur många beror på hur man räknar, men jag anser att man måste räkna med all tid för inblandade personer som åtgår för maskinservice, slåtter, vändning, strängläggning etc och inte bara själva inkörningsdagen. Måste man sedan plocka med höbalar i torken så blir även det timmar.

Jag håller inte med dig om torktider etc. Hö måste vara torrare än hösilage vid pressning. Beroende på väder mm är 1-2 dygn normalt för hösilage, medan 2-3 gäller för hö. Detta är då oftast inte helt torrt, utan skulltorkning tillkommer. Kostnader!
Detta är vad som gällt i vårt område!

Men, är inte vädret optimalt, så slår det ännu hårdare mot just höet. Vet att man för många år sedan inte fick in något hö alls p g av att det möglat i envist regnväder. Vi fick själva flera gånger problem med hö, dels lång torktid på vallen, dels fuktinträngning på skullen, vilket var den utlösande faktorn att gå ifrån hö. Inget av detta riskerar man med hösilage.
Normal-ensilage pressas i stort sett direkt efter slåtter, men det är ju en sak för sig.

LIA

Jag glömde att skriva.. Jag har gärden som ändå står, alltså bönder som inte vill bruka sin jord själva. Jag har haft några ha i ett par år, det gör jag inget för alls, mot att jag tar bort det som är på gärdet. Jag får gödsla om jag vill, men det kostar jag inte på eftersom jag kan bli av med gärdena närsomhelst. Andra stället jag hade i år är en vall som inget är gjort med på flera år. Jag fick ge 2000kr för det. Men tills nästa år har jag fått erbjudande om andra gärden. Jag får ta det om jag förbinder mig att ta hand om gärdet, slå och ta bort det. Ägaren av marken sår i och fixar det, men har varken lust eller maskiner att ta vallen sen.

Jag har gett 50kr för enbart rundbalning och 120kr för rundbalning och plastning. MEN det är mycket "hjälper jag dig så hjälper du mig". Totalt hamnade mitt hö på 160kr/balen och det är 500-600kg/bal..

Ja, du. Jag har fått många svar men inte blivit så mycket klokare direkt:)

Du kan kanske strukturera upp frågan? Jag har svårt att förstå vad du vill ha för uppgifter och vilka förutsättningarna är.

En bonde är ju företagare och lyder som sådan under "konkurrenslagar" som de flesta andra. Min uppfattning är dock att bönder är dåliga på just företagarbiten, att förhandla och att kunna sälja sig och sina produkter samt ta ordentligt betalt för det. Många kör på #rost och röta" samt närmast ideellt.

Om "din" bonde ska ha lönsamhet i foderproduktionen är därför väldigt mycket en individuell fråga.

LIA

Jag har slåtterkross som bredsprider och jag vänder med rotorvändare på 5½ meter arbetsbredd maximalt 2 ggr per skörd (om det inte skulle regna då förståss) och en vända med strängare... det är redan inräknat i höpriset s.a.s.

Många som tar hösilage är även dom ute och "vispar runt" en eller ett par gånger om inte annat så bara för att lufta strängarna.

En bredspriden gröda torkar dubbelt så snabbt som en gröda som ligger i sträng, den enskilt största faktorn för förtorkningshastigheten är just hur stor yta man har i förhållande till solinstrålning.

Sammantaget blir det inte många mantimmar för vändning och strängning om man kör enligt mitt system. Kan tillägga att jag inte gärna skördar på fält som inte ger minst 3 ton per ha, det är inte värt att slösa bort möda och diesel på att skörda vildvuxna gammla ogräsfält...

Jag menar bara att nackdelarna med torrhö för det mesta är kraftigt överdrivna, en väl genomtänkt kedja för att ta in höt hamnar inte fullt så långt bakom hösilage som man först tror - det är en annan sak med riktigt "kosilage"... men då vill man ju inte använda rundbal utan kör hellre på plansilo, ensilagepackare eller tornsilo då dessa system i längden ofta är både mera rationella och billigare än rundbalshanteringen.

Det är också så att man ofta underskattar alla kostnader med att leja bort hantering - det krävs en ingående analys av vad som är mest lönsamt i längden innan man börjar att leja bort jobb.

Ja, du. Jag har fått många svar men inte blivit så mycket klokare direkt:)

Allt hänger på förutsättningarna du har. Jag kan ex inte betala dyra arrenden, då kan jag lika gärna köpa höet. Maskiner har jag, men ska jag lägga av med höet kan jag likagärna sälja slåttern, men med den kan jag även putsa av betena..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 726
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 267
Senast: lizzie
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 886
Senast: Mabuse
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 632
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Artfex S