Tjäna på att ta eget foder?

A

Anna_pann

Vad tjänar man på att ta eget foder igentligen?
Jag menar man måste antigen skaffa marskiner eller hyra in någon som gör det. Sedan måste man ha mark och ev ta ledigt från ett jobb med fölorad inkomst som följd alt ta semester.

Häromkring kostar hö 2,5 kr/kg, hösilage runt 1,8 kr inkl moms.

Eller tjänar jag mer på att gå till jobbet och köpa mitt hö i stället?

Sv: Tjäna på att ta eget foder?

Eller tjänar jag mer på att gå till jobbet och köpa mitt hö i stället?
Svaret är ja!

Om man redan har lämplig mark för att ta foder plus erforderliga maskiner, kan det eventuellt löna sig att köra själv, men det blir inte någon större förtjänst. Kostnader som bränsle, utsäde, slitage/service, plast etc är för stora. Att köpa sig maskiner inkl traktor kostar så mycket att det inte kan löna sig under en livstid.
Skillnaden för befintliga lantbrukare ligger fr a i att dom redan har dessa maskiner plus traktorer allt i rejäl kvalité för sitt övriga lantbruk. Så om du har marken, snacka in dig hos en bussig bonde som sköter om allt åt dig för en rimlig penning. Har du inte mark, köp fodret!

LIA

För min del tjänar jag på att ta eget hö, och det en rejäl slant! Har egen mark och kör in mellan 6-7 ton. Maskiner har grannen och vi hjälps åt att bärga hans och vårt hö. Hötork har en annan granne som vi hjälper med annat i utbyte. Betalar för gödsel och bränsle. Vi klarar att köra in den mängden hö en eftermiddag så med lite planering och tur med väder behöver ingen ta ledigt från jobbet. Hade aldrig haft råd att ha häst om jag inte kunnat lösa höfrågan på detta sätt.

Din lösning förutsätter bl a att man inte värderar sitt eget arbete och att grannen bjuder på maskinkostnader mm.

Inte dom förutsättningar som gäller för de flesta, antar jag.

LIA

Att jag lägger en eftermiddag på att köra in hö istället för att tex rida hästarna tycker jag det är värt för jag tjänar inte tusenlappar på att rida dom. Så dyrbar vill jag inte påstå att min tid är. Grannen bjuder ju knappast på maskinkostnaderna då vi hjälper han med sitt plus att vi förvarar hans maskiner gratis (ursäktar att det inte framkom). Visst det blir en eftermiddag till som går "åt skogen" men den tiden har jag och anser att det är värt! Skulle jag köpa in samma mängd hö så skulle det vara en kostnad på mellan 15 000kr - 17 500 kr plus att jag skulle vara tvungen att lägga tid på att hämta det och måste ha ett fordon att transportera det med.

Sen är det självklart inte alla som har dom förutsättningarna men har man grannar som bärgar går det alltid kolla vilka möjligheter det finns för samarbete.

Vad jag ville belysa var, att dom kostnader jag nämnde i mitt första inlägg finns, och måste betalas av någon. Köper man sitt hö så ingår dom där.
I ditt fall bjussar tydligen grannarna på det mesta, någon måste ju bl a slå och vända gräset, vilket du naturligtvis ska vara tacksam för.
Men man kan anta att TS inte har samma förmåner, för då hade hon knappast författat inlägget.

LIA

Om du ska ta eget foder så hamnar investeringskostnaderna på ca 100 000 upp till några miljoner beroende på vilket system du väljer.

Det som är billigast maskinmässigt är för det mesta torrhö.

Till det behövs:

Tork fläkt m tillbehör kostar ca 20 000, kostnad för elektriker tillkommer.

Traktor kostar från ca 30 000 och uppåt.

Slåttermaskin av något slag, kostar från ca 10 000 och uppåt.

Vändare och strängare kostar från 5000 och uppåt, beror en hel del på om man köper en kombimaskin eller satsar på en vändare + en strängare vad kostnaden hamnar på. Även storleken spelar stor roll - en rotorvändare på 5-6 meters arbetsbredd kostar från ca 10 000.

Självlastarvagn kostar från ca 10 000, alternativt om man inte kör med självlastare behövs en balpress med antingen balbana eller med balkastare dessa kostar då från 30 000 och uppåt. För att utnyttja pressens kapacitet krävs det även en balvagn vilka kostar från ca 5000.

För att få upp höt på torken krävs det då antingen hökanon, elevator eller travers. Här hamnar man på 5000 och uppåt.

Tar man silage krävs det förutom slåttermaskin även balpress (30 000 och uppåt) och en plastare (10 000 och uppåt).

Tittar man bara på de redskap som krävs så kan silage vara billigare än torrhö men silageutrustningen ställer högre krav på traktorn, så då hamnar traktorn på 100 000 och uppåt.

Att leja bort jobb är ofta dyrare än att köra själv med begagnat, men det krävs att man tar in minst 10-15 ton per år innan man börjar kunna få maskinerna att vara betalda på rimlig tid (5-10 år).

Dessa priser är ju då räknade exklusive moms för begegnade redskap... och självklart så är ingen arbetstid medräknad. Dock så går det åt nästan lika mycket tid om man ska åka runt och köpa hö som om man tar in höt själv, så den försvinner ju i vilket fall.

Det är inte bara redskapen som kostar, det är en tumregel att det kostar ca 300 kr per timme att köra traktor... en ny traktor har ett dyrt inköpspris som ska betalas och en gammal traktor kräver fler reservdelar och dyra reparationer. 300 kr i timmen stämmer ganska bra för det mesta.

Lejer man in för att ta silage så hamnar silaget ofta på de priser som man kan köpa balar för, sådär 1-2 kr per kilo ts, när plast och maskinhyra etc är betalt.

Att jag lägger en eftermiddag på att köra in hö istället för att tex rida hästarna tycker jag det är värt för jag tjänar inte tusenlappar på att rida dom. Så dyrbar vill jag inte påstå att min tid är. Grannen bjuder ju knappast på maskinkostnaderna då vi hjälper han med sitt plus att vi förvarar hans maskiner gratis (ursäktar att det inte framkom). Visst det blir en eftermiddag till som går "åt skogen" men den tiden har jag och anser att det är värt! Skulle jag köpa in samma mängd hö så skulle det vara en kostnad på mellan 15 000kr - 17 500 kr plus att jag skulle vara tvungen att lägga tid på att hämta det och måste ha ett fordon att transportera det med.

Sen är det självklart inte alla som har dom förutsättningarna men har man grannar som bärgar går det alltid kolla vilka möjligheter det finns för samarbete.
Men då måste ju du ha någon annan som slår av höet och vänder det, någon som gödslar etc. Då går ju inte hela höskörden på en eftermiddag.

Gödslar gör "storbonden" när han gödslar åkrarna runt om, vilket vi betalar för som sagt. Vänder och slår gör vi själva vilket inte är speciellt tidsödande på dom plättarna vi har. Men men tänkte bara berätta hur vi gör och att jag tjänar på att ta eget. Men folk värderar visst sin egen tid till enorma summor, dom summorna har inte jag och arbetar gärna för istället. Sen GIVETVIS har inte alla dom förutsättningarna men som sagt kan man ju kolla över vad man har för möjlighet att samarbeta om det är fler som tar och ev tjäna på det.

Anlitar maskinstation för pressning av hösilage i rundbal (500kg) med kombipress. Pris per kg foder (ca 50% Ts) blev förra året 60 öre och fodret var av toppkvalitet. Svårt att slå det priset med egna maskiner om man inte har väldigt mycket vall.

KL

Vi har egen mark utarrenderat och som betalning så slår arrendator hö åt oss (på en arrenderat bit) och vi sköter resten med vändning (urgammal traktor som vi får låna av bonden eller en av svärfar o komb vändare/strängare för 5000 kr som vi fick i present av min svärfar)

Sen anlitar vi en kille som pressar småbal. 1000 småbalar för 2000 kr blev det.

Tillsammans med grannen, svärfar, min sambo o en farbror till honom så tog vi in allt hö på en eftermiddag med hjälp av fyrhjuling och vagn plus en gammal victor-traktor med vagn. De som lånade ut traktor o hjuling fick diesel som hyra men det gick inte i många deciliter :D

Vi fick in ca11 ton men har bara två hästar så har dessutom sålt hö för 12 000 kr.

Det var tungt, hett o svettigt men det tog 4 timmar så hade vi allt inne. Torkade i sädtorkar som redan fanns på gården när vi köpte den.

Vi hade trevligt ihop och grannens fru höll med middag o barnvakt. Sen bjöd vi på skördefest på logen :)

jag tror som du att om man pratar ihop sig med storbönderna så kan man få massa fin hjälp i utbyte med andra tjänster :)

Sen får man vara uppfinningsrik, man behöver inga självlastarvagnar osv för att ta in balarna från täkten. Vi gick bredvid vagnen o lastade för hand o sen från vagnen in på logen.

Alla som var med o hjälpte till den dagen tyckte att det var superroligt o trevligt så de ville gärna vara med nästa år! Annars hade man ju istället tillbringat tiden framför tvn eller på gräsklipparen ;)

Sammanlagt tog det MAX två timmar att vända (två timmar per dag i två dagar) sen tog det som sagt var 4 timmar att stränga, pressa o lasta in.

att hämta samma mängd hö i hästfinka eller liknande skulle oxå ha tagit en massa "dyrbar" tid.

Tog in 84 rundbalar i år, plast plus maskinkostnad(vitt) blev 161 kr per bal utan moms.
Dessutom får jag stödet vilket täcker nästan hela kostnaden.
PL

Då skulle man alltså tjäna på att skaffa sig ett jobb i stället för att ta in grovfoderet själv oxå då?

Mark finns, strängläggare och slåmarkin samt traktor. Press, traktor till den, platare, lastare, vagn för att få allt hem till gården och plasten "jobbas" av. 1 gubbe avlönas. Foder till 15-20 hästar tas in.

Ska kanske tillägga tat det inte är jag som är bonden som funderar på att lägga ner.

En sak man bör fundera på, är vilken typ av mark det är som man planerar att ta hö eller hösilage på. Om man har köpt mark för 200'/ha så blir det ingen vinst i att odla sitt hö själv, men om det är mark som är billigare alt. omöjlig för ett effektivt större jordbruka att bruka, kan det vara lönt.
Traktor har många hästgårdsägare själv, i någon form. Det räcker att den har kraftuttag och hydraullyft. En hösprätt som kan stränglägga, finns många gånger att köpa på gårdsauktioner för vad skrothandlaren betalar per kg. Det är inte alla gånger de är i toppskick, men det är ingen avancerad teknik i dem heller, så att laga dem klarar en normalhändig på en em. Passa på att få huggning och pressning/plastning samtidigt som någon granne i närheten, gärna lite större bonde då de ofta har bra kolla på när det är dags och bra väder. Samme bonde kan säkert ta en sväng över markbiten med sin gödningsspridare på våren, när ha ändå lägger gödning på sin egen mark. Han kan säkert låna ut en vagn med när det är dags att köra in höet.
Det gäller att köpa in rätt tjänster och ha god kontakt med sina grannar, så behöver det inte bli så dyrt! :)

*kl*

Är det så mycket foder som till 15-20 hästar (vilket motsvarar 10-20 djurenheter i "vanligt" jordbruk) så kan det definivt löna sig att ta semester för att ta in eget grovfoder, i synnerhet om du redan har maskiner och du dessutom får EU-stöd på marken.

Som jämförelse brukar man räkna med att man kan få lönsamhet redan vid 20 dikor eller 50 tackor om man inte behöver investera i nya byggnader och ny maskinpark... ska du bygga nytt och ha nån flådig slåtterkross på 10 meters arbetsbredd däremot så går det åt sådär en 400 dikor eller 1000 tackor till följd av de ökade kapitalkostnaderna. I detta ingår då ca 100 kr i timmen i "lön".

50 tackor är mindre än 10 djurenheter...

Så jag skulle alltså tjäna på att ta eget foder med dessa förutsättningar i stället för att köpa in foder till inackorderingarna om jag fattar saken rätt?

Sedan borde det väl oxp beror på hur mycket det kostar at köpa in foderet oxå antar jag.

Det blir ju en massa jobb för bonden själv när denna skall jobba av sin skuld med tanke på att 1 timmes jobb med markin ger kanske 2-3 timmars jobb för en gubbe utan marskin.

Därav funderade jag om det inte vore mer lönsamt att gå till ett jobb och leja bort skörden, ev sälja sina egna slottermarkiner.
Men det är alltså inte det. :idea:

Som sakt förutsättningarna för denna bonde är:

Mark finns sedan tidigare som bonden i nuläget brukar till både hö och hösilage. Vändare och slåmarskin finns samt en traktor till dessa. Press och traktor till den samt gubbe, plastare med marskin och gubbe samt vagn och lastare som kör hem från åkern måste "Jobbas av" med dubbelt antalet timmar.

Så det är ingen bonde som skall starta med att ta in eget foder i stället för att jobba utan en som funderar på att skippa slåttern, leja bort den och jobba i stället.

Gödslar gör "storbonden" när han gödslar åkrarna runt om, vilket vi betalar för som sagt. Vänder och slår gör vi själva vilket inte är speciellt tidsödande på dom plättarna vi har. Men men tänkte bara berätta hur vi gör och att jag tjänar på att ta eget. Men folk värderar visst sin egen tid till enorma summor, dom summorna har inte jag och arbetar gärna för istället. Sen GIVETVIS har inte alla dom förutsättningarna men som sagt kan man ju kolla över vad man har för möjlighet att samarbeta om det är fler som tar och ev tjäna på det.
Jag tänkte mest på dieseln till traktorn när det gällde kostnaderna, men är det en liten plätt så... Sedan bör man räkna med arbetskraften när man räknar på kostnaderna för att det ska bli rimliga jämförelser med andra typer av försäljning, tycker i alla fall jag;)

** ** ** skrev lite snabbt innan jag läst och ångrar mig..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 726
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 267
Senast: lizzie
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 886
Senast: Mabuse
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 632
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Artfex S