Tjänstetecken som assocear?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare tottili
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 3 683
T

tottili

Jag såg en tjej som var ute och gick med en amstaff-liknande hund som hade ett tjänstetecken på sig. Nu kan jag förståss inte vara säker, eftersom jag inte frågade, men det såg verkligen inte ut som dom använde/hade använt det i träningssamanhang då hunden var kopplad och dom gick i ett bostadsområde, tjejen hade kjol och ingen väska el. liknande med träningssaker. Ja svårt att beskiva men jag såg inget som skvallrade om att dom hade varit och tränat, och för övrigt brukar man väl (iaf gör jag det) plocka av tecknet efter träningen.
Är det någon som sett samma sak? Kanske är något nytt mode för hundarna :p

Sv: Tjänstetecken som assocear?

Hoppas innerligt att det inte är något nytt "mode".
Då försvinner ju hela syftet med användandet av tjänstetecknet som talar om att detta är en hund i arbete.

Va?! :)

Jag ser verkligen inte att det spelar någon roll om Herr och Fru Svensson väljer att ha tjänstetecken på sina hundar på promenaden eller ej!
Många av de reflexvästar som säljs är ju mer eller mindre identiska till ett tj.tecken till exempel.

Mina tj.tecken är ju en signal från mej till min hund att nu ska vi använda näsan - typ.
Vad andra väljer att ha tecknet till är upp till dem!

Om ni tänker på "risken" att folk tar på ett tj.tecken och sedan låter hunden rejsa runt i lös under förespegling att hunden "arbetar" så tror jag den risken är lika stor med eller utan tecken!

/Swat

Jag har fått lära mig att det som gör att vi som kör bruks "får" ha våra hundar lösa under exempelvis sökarbete nu när det är barnkammare i naturen är just tjänstetecknet. Jag gillar inte att höra att det "missbrukas".

Jag kanske drar på för stora växlar här, men skräckscenariot vore ju om det plockades bort även för oss som bara har det i arbete med hunden.

För mig och Narmo är det också en signal, precis som du beskriver. Men jag tycker också att det känns bra att ha det på just pga översta stycket i mitt svar :)

Jag stör mej inte på detta alls...
Folk släpper sina hundar oavsett om de har tecken eller ej, så...

Däremot retar jag mej något enormt nu på delar av de nya "servicehundarna" som rör sej "ute på stan' " nu och beter sej som att de vore "ledarhunds-ekipage" trots att hundarna inte ens har ordentligt grundlydnad!

Har mött några stycken nu mitt i smeten med hundar som gör utfall, drar i kopplet, inte lyder ens de mest grundläggande kommandon och TROTS detta så hävdar förarna att hundarna måste vara med både här och där för att de är "tjänstehundar" :devil:

Visst vore det tråkigt om reglerna ändrades så att vi tex endast fick träna sök/uppletande inom inhägnat område eller liknande. Men det skulle gå att lösa!

Om synskadade däremot drabbas av ännu fler restriktioner för var deras hundar får följa med och inte kan det få väldigt tråkiga, långsiktiga konsekvenser!

Nu vet jag att detta blev ett KL, men hur i hela fasen kan en organisation både få anta, utbilda och godkänna sina egna ekipage helt utan någon form av "yttre kontroll" i form av ex. en opartisk testledare/domare?!

(Det låter ju nästan som försvarets avelsstation i Sollefteå! ;) )

/Swat

Täcke eller tecken, jag hänger inte med, är väl för obildad ;):angel: Tjänstetäcke kan jag föreställa mig men vad är ett tecken? Nån slags märke??

Jag har alltid sagt tjänstetecken = tecken till arbete. :)

Och det vi pratar om är de "trekantiga skynken" man måste ha på sin hund om den tränas lös i skog och mark under "koppel perioden".

/Swat

Aha, det var det jag trodde! Samma sak, alltså, täcke och tecken, så långt tänkte jag inte! :laugh:

Va?! :)

Jag ser verkligen inte att det spelar någon roll om Herr och Fru Svensson väljer att ha tjänstetecken på sina hundar på promenaden eller ej!
Många av de reflexvästar som säljs är ju mer eller mindre identiska till ett tj.tecken till exempel.

Mina tj.tecken är ju en signal från mej till min hund att nu ska vi använda näsan - typ.
Vad andra väljer att ha tecknet till är upp till dem!

Om ni tänker på "risken" att folk tar på ett tj.tecken och sedan låter hunden rejsa runt i lös under förespegling att hunden "arbetar" så tror jag den risken är lika stor med eller utan tecken!

/Swat

Håller med. Man bör tillägga att ytterst få utanför hundvärlden vet vad ett tjänstetecken innebär... :cool:

Ja alltså för min del gör det inget om folk vill ha tjänstetecken på sina hundar, tyckte bara det var märkligt och fundera på om det var någon slags "inne-grej" nu..

Är det inte så, egentligen, att man själv inte heller "får" ha tecknet på hunden om den inte är i arbete lett av utbildad sbk-instruktör? Eller det kanske bara är något jag fått för mig..

"Tjänstetecken", är det en liten orange triangel med reflexkant på som man sätter ungefär vid hundens bog?
För en sådan köpte jag att ha som reflex på hunden när vi behöver reflex men inte det heltäckande täcket. Tex när jag vet att det kommer skymma innan vi kommer hem och vill ha nån reflex med till hunden.

Blev nyfiken för om det är samma så blir det ju kanske dumt och jag borde leta upp nåt annat.

Folk släpper sina hundar oavsett om de har tecken eller ej, så...

Självklart, men det har ju ingenting med just SBK att göra. Iaf inte i en så tydlig grad som om folk börjar springa runt och ha deras tjänstetecken på i tid och otid medans ägarna ingen koll har.

Jag tycker att det är förnämligt att vi har just den förmånen att slippa träna sådana bruksarbeten i hägn. Det skulle bli mycket svårt för mig att träna detta alls då nämligen :)

Däremot retar jag mej något enormt nu på delar av de nya "servicehundarna" som rör sej "ute på stan' " nu och beter sej som att de vore "ledarhunds-ekipage" trots att hundarna inte ens har ordentligt grundlydnad!

Har mött några stycken nu mitt i smeten med hundar som gör utfall, drar i kopplet, inte lyder ens de mest grundläggande kommandon och TROTS detta så hävdar förarna att hundarna måste vara med både här och där för att de är "tjänstehundar" :devil:

Visst vore det tråkigt om reglerna ändrades så att vi tex endast fick träna sök/uppletande inom inhägnat område eller liknande. Men det skulle gå att lösa!

Om synskadade däremot drabbas av ännu fler restriktioner för var deras hundar får följa med och inte kan det få väldigt tråkiga, långsiktiga konsekvenser!

/Swat

Jag håller helt med! Men ja, lite OT ;)

*Hugger narmaste knapp*

Kanske finns det en marknad for tacken som ser ut som arbetstackena - men med nagot annat an "SBK" pa? vad sags om "Min pappa ar en pudel" (hade det pa Batzo, funkade faktiskt jattebra.. manga som inte sag ens Nastan lika skramda ut, snarare fnittrade de.. heja!) eller "Matte bits"? eller "Snel Hast"?

*gar och stoppar huvudet i en papperspase i jakten pa nagot med "My daddy is a poodle" till Kaiser*

..om man nu vill ha nagot som "mjukar upp" och visar pa "seriost hundagande" sa ar faktiskt humor en himla bra vag att ga....

*KL*

Svenska Brukshundklubben har dispens från Statens Naturvårdsverk betr tävling och träning av sök-, spår-, skydds- och rapporthundar under tid då hundförbud råden (1 mars- 20 augusti) Se jaktstadgan § 12 mom 1-2 samt dispens Dnr 386-2874-87 N) Statens Naturvårdsverk.
För TRÄNING gäller följande:
BESTÄMMELSER FÖR TÄVLING OCH TRÄNING MED HUND, se U-pärmen 6.1, skall ovillkårligen efterlevas!
Bestämmelserna innebär i korthet:
1 Träning skall ledas av behörig träningsledare, auktoriserad lärare eller instruktör. Träningsledarkort, eller certifikat för lärare eller instruktör, med denna bilaga samt legitimation skall medföras och uppvisas på anfordran.
2 Tränngsledare, instruktör och lärare skall vara väl insatt i jaktstadgans bestämmelser ohc Naturvårdsverkets dispens och ansvara för att dessa bestämmelser följs.
3 Träningen skall vara en organiserad aktivitet inom klubbens verksamhet. Enskild träning, dressyr eller motion av hund omfattas ej av dispensen.
4 Markägare och jakträttsinnehavare skall ha lämnat sitt tillstånd innan verksamheten får påbörjas.
5 Reglementsenligt TJÄNSTETECKEN skall bäras av hund i sök-, rapport- och avsökandemomenten samt vid uppletande av föremål
6 Största möjliga hänsyn till faunan skall tas. Detta innebär bl a att platsen skall väljas med hänsyn till vilttäthet och övrigt rörligt friluftsliv

Lite info om SBKs tjänstetecken och varför det finns.
Personligen anser jag att en hund som ej är i arbete inte ska bära ett tecken.
Men det är ju min personliga åsikt:D

Detta är ett tjänstetecken;
P91000081.jpg

Nu blev jag nyfiken.. vad är det för "servicehundar" det syftas på?
Låter ju helt galet att kalla något ouppfostrat för servicehund:crazy:
/Swat

Det finns t ex hjälphundar, diabeteshundar och epilepsihundar. Det de lär sig är att visa sin matte/husse när de håller på att få insulinkänning eller epilepsianfall. Hjälphundarna plockar t ex upp det matte/husse tappar, öppnar dörrar eller liknande. Det behövs inte samma typ av strikta lydnad som en ledarhund behöver ha. Men man kan ju tycka att de ska ha så kallat vanlig hyfs i alla fall.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 180
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Först och främst så är en veterinärtid bokad till imorgon kl. 16.00. Jag är tok-orolig och kom inte på något bättre att göra med...
Svar
18
· Visningar
3 001
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Hej alla hundmänniskor! Tänkte kolla om ni kan hjälpa mig med en sak.. Jag har en tik på ca 10 månader hon är wachtel/springer...
Svar
5
· Visningar
1 195
Senast: Luff
·
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
5 561
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jobba som veterinär
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur