Tjänstledighet

Tokigplanering

Trådstartare
Jag har funderingar på att begära tjänstledigt då jag eventuellt ska börja en ny tjänst. Jobbar idag på en myndighet och har funderingar på att prova på en annan tjänst på en annan myndighet.
Men jag funderar lite på hur arbetsgivare/chefer ser på det här med att man begär tjänstledigt. Bryter man förtroendet för chefen då? jag känner mig lite grann som en svikare då jag på nuvarande tjänst bara arbetat ca 10 månader och börjar nu bli bra på mitt jobb. Lagom tills jag börjar bli effektiv och efter att arbetsgivaren har lagt en massa pengar på utbildning och upplärning på mig så ber jag om tjänstledigt. Och eventuellt så blir jag kvar på den nya tjänsten och kommer inte tillbaka.

Om det nu är så att den nya tjänsten inte alls är vad jag trodde utan jag vill tillbaka till den nuvarande tjänsten, finns risken att jag ligger sämre till hos chefen med tanke på vidareutbildning/fler uppdrag inom organisationen?

Min tanke är att jag ska vara precis helt ärlig för chefen och säg att den tjänst jag har sökt är något jag velat prova på länge, sökt tidigare men inte fått chansen.

Hur ska jag tänka? :)

Fick plocka upp det här gamla nicket eftersom jag helst inte vill outa vem jag är. Så om någon vet vore jag tacksam om ni inte avslöjar mig.

Det är inte alls säkert att du får tjänstledigt överhuvudtaget. Tjänstledighet är ingen rättighet, det är bara för föräldraledighet och studier som man kan vara säker på att få tjänstledigt.
Just i mitt fall vet jag att jag inte kan bli nekad :) men annars är det som du säger, skiljer lite mellan arbetsgivare huruvida man får tjänstledigt eller inte.

Jag har funderingar på att begära tjänstledigt då jag eventuellt ska börja en ny tjänst. Jobbar idag på en myndighet och har funderingar på att prova på en annan tjänst på en annan myndighet.
Men jag funderar lite på hur arbetsgivare/chefer ser på det här med att man begär tjänstledigt. Bryter man förtroendet för chefen då? jag känner mig lite grann som en svikare då jag på nuvarande tjänst bara arbetat ca 10 månader och börjar nu bli bra på mitt jobb. Lagom tills jag börjar bli effektiv och efter att arbetsgivaren har lagt en massa pengar på utbildning och upplärning på mig så ber jag om tjänstledigt. Och eventuellt så blir jag kvar på den nya tjänsten och kommer inte tillbaka.

Om det nu är så att den nya tjänsten inte alls är vad jag trodde utan jag vill tillbaka till den nuvarande tjänsten, finns risken att jag ligger sämre till hos chefen med tanke på vidareutbildning/fler uppdrag inom organisationen?

Min tanke är att jag ska vara precis helt ärlig för chefen och säg att den tjänst jag har sökt är något jag velat prova på länge, sökt tidigare men inte fått chansen.

Hur ska jag tänka? :)

Fick plocka upp det här gamla nicket eftersom jag helst inte vill outa vem jag är. Så om någon vet vore jag tacksam om ni inte avslöjar mig.
På myndigheten jag arbetade hade man (som sagt) rätt till tjänstledighet för att prova annan tjänst och det utnyttjades rätt mycket. De flesta kom ju inte tillbaka men inga sura miner iaf.

På myndigheten jag arbetade hade man (som sagt) rätt till tjänstledighet för att prova annan tjänst och det utnyttjades rätt mycket. De flesta kom ju inte tillbaka men inga sura miner iaf.

Vad skönt att höra att det inte var sura miner. Om det blir att jag går tillbaka så vill jag gärna känna att jag är välkommen tillbaka.

När jag jobbade på myndighet var min upplevelse att det var helt oproblematiskt att vara tjänstledig för att prova annat jobb. Det hände också att anställda bytte jobb efter relativt kort anställning. Generellt tycker jag att ledningen var väldigt avslappnad runt allt sådant. Sen beror det naturligtvis till viss del på individer men jag tror den allmänna inställningen inom staten ofta är att det är högt i tak i sådana frågor.

Hos oss var det heller aldrig problem att prova jobb inom den privata sektorn.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
764
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 950
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och... 2
Svar
33
· Visningar
3 250
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
716
Senast: seahawk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur