Bukefalos 28 år!

Tjock av hormonspiral?

Zoya

Trådstartare
Jag satte in en hormonspiral i januari. Tänkte att det skulle vara skönt att slippa ha mens och lite sånt (i preventivt syfte också såklart :D ).
Men.... jag blir tjock av den! :banghead:
Har gått upp minst 5 kg sedan inssättningen och äter bättre än någonsin, tränar som vanligt osv. Att jag inte gått upp mer beror nog bara på att jag håller ännu striktare kost nu än innan. Kan inte komma på något annat än att det är spiralen som gör att jag ökar i vikt :eek:

Någon annan som upplevt liknande? Kommer låta rycka ur den ganska snart känner jag. Verkligen kul att vara tjockare än någonsin nu när badssongen närmar sig :cry:
 
Jag märkte ingen större skillnad när jag satte in min hormonspiral, och då har jag problem med övervikt redan. Håller på att gå ner i vikt nu och upplever inte att den påverkar nämnvärt.

Det är förmodligen bara vätska du har samlat på dig med den hormonella omställningen. Ha tålamod, det planar ut :)
 
Det sägs ju att hormonerna inte påverkar hela kroppen utan bara lokalt där det ska (livmodern) men jag har hört om andra som har erfarenheter av att det påverkar vikt och humör. Även med p-ring där samma fördel lyfts fram (att det inte påverkar hela kroppen).

Själv funderade jag på att prova hormonspiral men kände mig för skeptiskt och kör fem år till med kopparspiral istället. Orkar inte mixtra med hormoner.
 
Det är förmodligen bara vätska du har samlat på dig med den hormonella omställningen. Ha tålamod, det planar ut :)

Vätska som man har kvar snart 5 månade senare? Som dessutom kommer med ett kg i taget? Känns inte så troligt.
 
Det sägs ju att hormonerna inte påverkar hela kroppen utan bara lokalt där det ska (livmodern) men jag har hört om andra som har erfarenheter av att det påverkar vikt och humör. Även med p-ring där samma fördel lyfts fram (att det inte påverkar hela kroppen).

Själv funderade jag på att prova hormonspiral men kände mig för skeptiskt och kör fem år till med kopparspiral istället. Orkar inte mixtra med hormoner.

Ja, mitt humör har ju också lämnat en del övrigt att önska... to put it mild. Den biten verkar dock ha stabiliserats.

Provade ju kopparspiral först men hade stockholms blodbad 2 v i månaden för att sedan ha uppehåll i 10 dagar och så började det om igen. Funkade inte! :arghh:
 
Drygt. Det är ett jävla förbannat gissel det där med p-medel. :( Jag är glad att ha hittat ett alternativ som jag är hjälpligt nöjd med. Finns ju inte många alternativ som inte går ut på att jag (som kvinna) tar hormoner.
 
Japp tror den har den effekten på vissa

Halvrelaterad fråga: nån som vet hur/när man kan vänta sig viktnedgång om man gått upp av p-medel med hormon (piller i mitt fall)?? Funderar på att testa men vet inte hur mycket jag orkar mixtra ifall omställningen är för jobbig
 
Känner inte alls igen mig, men gissar att det är olika hur man reagerar på hormoner. Jag går i of s upp i vikt, men det har med att göra vad jag stoppar i kakhålet ;)

Har haft hormonspiral länge nu, men som sagt: alla reagerar olika. Däremot är det kanske lite underligt om du ätit p-piller tidigare (ger högre styrka/dygn än spiralen), men det kan ju vara ett annat ämne.
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 339
Senast: Cocos
·
Kropp & Själ Finns det någon här som känner igen sig, är likadan eller kan relatera till problemet på något sätt? Det skulle vara skönt att få prata...
21 22 23
Svar
451
· Visningar
30 205
Senast: Saeta
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
19 367
Senast: corzette
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 787

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp