Bukefalos 28 år!

Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Jag har ingen aning om vad det kan vara.
Men vad jag förstår det så äter han väldigt lite mat, går han upp i vikt med mer mat?

För jag tänker på när vi har bantat ponnyer, min ponny klarar sig utmärkt på få kilon utan att gå ner, men samtidigt kan han äta det dubbla utan att gå upp. Förstår du vad jag syftar på?
Eller tex när vi bantat fjordingar och man minskar, minskar ännu mer, och inget händer, då kan de gå upp till det gamla det är ju bättre för hästan och magen än att ligga på gränsen till svält.

Jag tänkte bara tills ni har rätt ut vad som är problemet. För det låter onekligen skumt.. :crazy:

Nu har jag läst "bulktråden" och insett att mitt förslag var inte så bra. Sorry.
 
Senast ändrad:
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

kl

Det är inte pälsbyte som spökar då?
Min ena schäfer är lite mattare och mer "elektrisk" nu och han har alltid haft fin och blank päls. Nu ska han kastreras i mitten på februari så det är inget med hormoner än. Han kanske har hört mig snacka om kastreringen och reagerar redan! :D
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Min bichonhane hade ungefär samma symtom. Han fick kulmage och blev väldigt gles i pälsen. Jag trodde de var åldern och tänkte inte så mycket mer på det, han var ju ändå 12 år. För några veckor sedan gick jag till vetrinären för att han hade verkat lite hängig på senaste tiden. När vi fick provsvaren visade det sig att han hade skyhöga levervärden. Efter att ha ultraljudat levern och undersökt honom ytterligare kom en annan vetrinär och föreslog Cushings syndrom.

Och mycket riktigt, efter en sådan utredning visade det sig att det var Cushings han hade. Nu får han äta medicin livet ut och jag hoppas att det livet blir långt.

Cushings är (som jag uppfattat det, kan vara fel, eftersom jag har en tendens att bli alldeles nollställd av chock när jag pratar allvarliga sjukdomar med vetrinären och upprepar endast: Men han kommer bli bra?:o) en störning i binjurarna vilket gör att kroppen producerar alldeles för mycket kortisol. Det gör att muskler förtvinar, pälsen kan lossna, buken blir rund, en del hundar blir jättetörstiga. Alla hundar visar inte alla symtom, och man måste utreda Cushings för att veta att det är det. Min hanes dåliga levervärden berodde antagligen på Cushings men det var ingenting som vetrinären kunde säga säkert för alla Cushingshundar får inte dåliga levervärden.

Lite info iaf. Hoppas att jag inte blåser upp en storm i ett vattenglas men det kanske är bra att utesluta Cushings? Om ni inte redan gjort det! Lycka till!
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Förstår hur du tänker, tänkt samma sak själv. Men han slutade ju inte gå UPP i vikt förrän han började med lightfodret.

Innan kastrering åt han ca 1 liter (det stodde framme för det mesta så kan varit mer med, men MINST 1 liter iaf) av högenergifoder. Fick 'passa' lite om han blev inaktiv ( t ex pga skada), då kunde han gå upp lite, nåt kilo sådär. Men annars så höll sig i fint hull på det.

Sen kastrerades han och gick ju upp lite i princip direkt. Bytte då mat till ett 'lättare' foder men samma mängd. Han fortsatte gå upp. Okej, bytte ner ett snäpp till, så han gick på ett normalt foder, samma mängd. Han fortsatte gå upp. Jag sänkte portionerna lite, vikten fortsatte öka stadigt.

Då bytte jag till lightfodret, samma mängd som han stod på innan med det andra, han fortsatte gå upp, så då minskade portionerna, och han stannade i vikt men gick inte ner. Sen har jag ju sänkt mer och mer, för att få en vikdnedgång. Men nix.

Så nu ska jag inte svära på att det fortfarande fungerar, men innan iaf så om han får 'för mycket' lightfoder, då går han upp. Men märkte iaf inte då någon skillnad i vikt mellan 4 dl lightfoder och 6 dl lightfoder t ex. Däremot om han får en liter lightfoder, då går han upp. Och får han icke lightfoder, så går han upp även av 8 dl.

Så jag tror det finns en viss 'platå' (säker kan jag inte vara om jag inte höjer igen och kollar, men utefter hur det varit tidigare) med lightfodret, där 4, 5 eller 6 dl inte tycks göra någon skillnad alls, men över det eller annat foder så går han upp.

Så både ja och nej som svar på din fråga, beror lite på mängden. Nu har jag ju hållit i och envisats med de 4 dl + bulk för att se om det ger resultat nån gång, kan ju ta tid. Men enligt 'de som kan' så har det nu gått tillräckligt lång tid för att ett resultat skulle synas.. Dock är han nöjd mättnadsmässigt när han får sitt bulk, så då kör jag så säckn ut, och sen tillbaka till ritbordet och foderbyte, fast känns lite hopplöst att det skulle hjälpa, men finns ju andra saker än just energiinnehåll/kcal som kan påverka kanske som gör att ett annat foder ändå skulle funka..

(Med min tjocka ponny gör jag btw precis som du beskriver, han är lika fet om jag 'svälter' honom, som om han får lite mer human giva, så han får mer human giva..)
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Cushings har inte testats för, men har iaf i det här läget i princip avfärdats ändå, pga avsaknaden av just bukigheten och de 'andra' symptomen. Om man ändå väljer att testa senare vet jag inte, men just nu är den nånstans långt ner på 'misstankelistan' iaf.
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

kl

Det är inte pälsbyte som spökar då?
Min ena schäfer är lite mattare och mer "elektrisk" nu och han har alltid haft fin och blank päls. Nu ska han kastreras i mitten på februari så det är inget med hormoner än. Han kanske har hört mig snacka om kastreringen och reagerar redan! :D

Det är kanske 'skräcken' att juvelerna ska ryka ;)

Riesen fäller (likt strävhåriga trimraser i allmänhet) inte på samma vis som andra hundar. Mycket bekvämt ur städsynpunkt :angel: Så inte fällning etc. Eller, ÄR det en fällning så är den i sig en avvikelse sas.

Men det är en av de saker jag tycker är knepig, att pälsen i övrigt är fin, blank och som vanligt. 'Bara' kal där jag beskrivit, och tunn/gles där jag beskrivit. Hade han varit matt eller mjällig eller något hade det känts lite mer 'logiskt' att det är något med pälseriet som är i olag rakt av sas.
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Min tik fick natrium washout. Då blev hon gles i pälsen, luktade illa och samlade på sig vatten.
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Nu kan jag bara tala för min hane. En rottweiler som tidigare har haft problem med päls. Jag bytte foder helt till Klass (färskfoder). Det kan ju vara så att dietfodret ej är tillräckligt?(Ibland ska man lyssna på sig själv och ej vet) Han fick bara klass foder och tillskott av laxolja och morötter varje dag. Idag är han jättefin i pälsen! Men så fort man badar honom börjar han mjälla och tappa glansen. Även han är kastrerad, kastrerades i början på dec-08. Har dock ej minskat någon mat utan han håller hullet jämt och fint!

ang fordet så åt min kille innan hills, rekomendation av vet. MEN han gick ej upp i vikt och pälsen var hemsk. SÅ jag bytte mot deras rekomendation. Och idag är han som sagt kanon i päls och hull!

25456553.jpg
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

*delvis KL*

Sådär, nu har jag dividerat lite mer med vet. Som inte hade kommit på några briljanta ideer han heller, men vi beslöt oss för att prova det vi pratat om tidigare, att prova 'symptombehandla' pälsen. Inledningsvis med B-vitamin, men om det inte räcker så prova viacutan, dock skulle det ju vara trevligt om man kunde få ner vikten lite först innan man adderar mer kalorier med viacutanet..

Vi var överens om att prova sätta honom på medicinskt dietfoder nu. Vilket får vi se, veterinären säljer och rekommenderar Specific. Specific har dock för min smak alldeles för mycket vete, dock enligt vet inte i alla foder, men hur det var med bantarfodret visste han inte men skulle kolla och återkomma. Annars får jag köpa Hills och se. Och så ge samma minimala giva av det som det här. Vet tyckte jag kunde sänka det här än mer om jag ville men då började jag noja om vitaminbrist och grejer, så känns 'tryggare' ge ett framtaget för att ge i SMÅ mängder. Och går han inte ner ens av medicinskt dietfoder, ja då är något galet utan tvekan.
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Jag klistrar in från ett inlägg av dig:
Idag äter han fyra (4) dl dietfoder per dag (2 + 2 dl), samt majs, champinjoner och böngroddar som bulk i det (annars blir han ju ifrån sig av hunger). Det är en mycket aktiv och energisk hund, och energin och orken är det INGET fel på. Han är inte slö någonstans - tvärtom. Rör sig mycket varje dag.

Så nu till mina funderingar..
Jag reagerar på hur lite mat han får,en stor riesenhanne på runt 37-40 kg..4dl mat och sen utfyllnad på det..Fick min så lite mat,då skulle hon se ut som ett spjälstaket..

Just nu har han orken och energin,men jag tror att den snart är väck,för man kan inte orka hur länge som helst på 4 dl mat/dag..

Han får ju mindre mat än dom fattiga barnen i Afrika,och titta på dom,de är inte smala,utan tvärtom ganska stormagade..

Jag tror att den låga givan får tvärtomeffekt,han börjar plocka av resurserna..

Jag har för mig,men kan inte komma ihåg var jag läst det,men om ett djur bantas för hårt,så blir det inte smalt utan börjar se fet ut istället,bukomfånget ökar(ja nåt sånt,ska se om jag kan googla fram nåt)..

Nä,jag tror du behöver tänka om,öka givan,kanske lite mer motion,inte bara race,utan mer i skogen och inte i timtal,ta bort bulken,så kommer nog även pälsen bli bra och hullet!

Min vovve går på samma giva som hon gjort i 4 år,trots sin fetma hon fick pga kastreringen,jag ändrade bara lite på motionen,inget extragott och har en pigg hund i fint hull och med bra päls!

Visst kan hundar behövas banta och man måste misnka på fodret,men att ta ner det så lågt,så att det knappt mättar,det tror jag inte är bra!

Även täta foderbyten gör nog sitt också,att byta hit och dit och testa allt möjligt sätter nog kroppen ur spel!
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Så nu till mina funderingar..
Jag reagerar på hur lite mat han får,en stor riesenhanne på runt 37-40 kg..4dl mat och sen utfyllnad på det..Fick min så lite mat,då skulle hon se ut som ett spjälstaket..

Det är ju just det som gjort att funderingarna gått till om det finns någon sjuklig förändring bakom vikten, eftersom en såpass stor och aktiv hund enligt alla tänkbara normer och regler borde RASA i vikt. Och han går inte ner ett endaste gram. Det är ju extremt lite mat ja.

Just nu har han orken och energin,men jag tror att den snart är väck,för man kan inte orka hur länge som helst på 4 dl mat/dag..

Han får ju mindre mat än dom fattiga barnen i Afrika,och titta på dom,de är inte smala,utan tvärtom ganska stormagade..

Han är inte bukig alls, utan fet. Som ett bord över ryggen, fettvalkar etc. Så inte som proteinbrist på hästar eller uppsvällda biafrabarn. Utan snarare som ett chipstjockt barn.

ANg piggheten etc, så JAG är som sagt ganska nojig över näringsbrist och vitaminbrist och brist-brist, men enligt veterinären är det ingen fara, och just att sålänge han är pigg och högaktiv så har han inte näringsbrist. Men som sagt, matte är lite nojig, och därför går vi ju nu över på medicinskt dietfoder. Mer kalorier innebär ju det inte, men där är det ju mer vitaminer osv, så de behoven är garanterade även med små givor.

Jag tror att den låga givan får tvärtomeffekt,han börjar plocka av resurserna..

Jag har för mig,men kan inte komma ihåg var jag läst det,men om ett djur bantas för hårt,så blir det inte smalt utan börjar se fet ut istället,bukomfånget ökar(ja nåt sånt,ska se om jag kan googla fram nåt)..

Nä,jag tror du behöver tänka om,öka givan,kanske lite mer motion,inte bara race,utan mer i skogen och inte i timtal,ta bort bulken,så kommer nog även pälsen bli bra och hullet!

Haken är ju att just det du rekommenderar, föregick det här. Och det gav jämn, stadig viktUPPGÅNG.. =/ Det är först på dietfodret han stannat i vikt, dvs slutat gå uppåt.

Han är i skogen minst 1 - 1½ h per dag, plus då allmänt bus, är med i stallet, är med ute etc. I skogen är just i skogen, över stock och sten, inte 'längs vägen i skogen' btw. Så det blir mer vad ska man kalla det, styrketräning jmf med konditionsträning.

Han får inget 'extra' typ godis etc, förutom nån bit blodpudding nu att ge medicin i, och sen valpen kom några tuggben (råhud). De har gjort varken plus eller minus. Bulket kom när jag sänkte ner till 4 dl (från 6), innan fick han bara ren pellets.

Visst kan hundar behövas banta och man måste misnka på fodret,men att ta ner det så lågt,så att det knappt mättar,det tror jag inte är bra!

Även täta foderbyten gör nog sitt också,att byta hit och dit och testa allt möjligt sätter nog kroppen ur spel!

Bantningen är ju i samråd med veterinär, skulle aldrig våga dra ner såpass på eget bevåg. Enligt säcken ska 40 kg hund (han ska inte väga 40 utan 36 - 37 dock så inte helt jmfbart men närmast) äta 11 dl. Nu är de ju rekommendationerna och inte något som strikt gäller för alla, men som ledning. Vid viktnedgång så - fortfarande enligt säcken - så kan givan reduceras med 15 - 25%. 25% minus på 11 dl ger totalt 8.5 dl, dvs han är nere på sisådär 75% av givan. Som sagt inget jag skulle vågat på eget bevåg.

Hungrig är han ju tack och lov inte iom bulken, men min noja är ju fortf ang mineraler etc, men där känner jag mig förhoppningsvis tryggare nästa vecka när jag köpt medicinska fodret. Och jag ber att han ska gå ner på det med som genom ett mirakel, och att jag ska kunna ge lite mer av det (och ta bort bulken, om inte annat är bulken dyr)

Täta/ideliga foderbyten har han ju inte utsatts för. Han har ätit minst en säck i taget, och inom samma foderlinje. Inte reagerat alls på dem. Och 'en säck i taget' har varit och är dels för det med inte byta hela tiden, men också för att hundar ska bantas långsamt, och det kan ta tid innan man ser effekt. Så alltid ge varje 'försök' tillräckligt lång tid.

Han har på 6 månader bytt foder tre gånger. Från 30/20 till 24/12 och sen då ner till lightfodret. Och så tillkom bulk då, inte ett rent byte, men en introduktion av 'nytt foder' kan man ju kalla det.

Tyvärr så är att låta det vara och se om det ger sig och låta honom fortsätta gå upp inte ett alternativ rent hälsomässigt. Inte heller ha en hund som 'svälter' och är hungrig hela tiden. Och än så länge så att övht få ett stopp på uppgången har ju enbart gått med låg giva och bulk. Dock, teoretiskt skulle jag nog kunna gå 'upp' till 6 dl igen och ta bort bulken och han låg still. Men mättare skulle han inte bli (inte hungrigare heller).

Men.. lagom surt att åka på en hyperlättfödd iom den här kastreringen, helt sluppit det med andra hanen och tikarna, de har glatt ätit samma som innan även efter kastrering och inte gått upp ett endaste litet gram.
 
Senast ändrad:
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Läst den (Agrias), var det något speciellt du tänkte på? =)
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Jag var tvungen att ta ett kort på min vovve,även hon har glest med hår under frambenen och vid ljumske och även på magen!
(nu är hon ganska korthårig vid bog och framben,klippt där i dag,putsad till utställningen)
Jag lägger även in en bild på hur hon såg ut i höstas när hon blev brun..hemskt!
23679728.jpg

23679718.jpg

25914732.jpg

25914737.jpg

Så här ser hon ut idag,inte bästa bilden,men man ser hullet och så:D
19941538.jpg
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Oj, ja hon blev verkligen brun :eek:

Har hon alltid varit kal där, eller 'kom det'?

Ska ta lite bilder på herrns hull här sen, måste lägga mig en stund nu dock, febern börjar ta över igen. Men lägger in bilder sen
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Nä,jag tror hon alltid varit kal där,för det är inget jag reagerat på:D,men jag var tvungen att gå och kolla på henne när du lagt in bilderna!

Möjligtvis att hon är lite tunnhårigare än mina tidigare riesen,för jag har för mig att om man fuskade med borstningen under "armarna",så blev det lätt tovor...och denna tik har aldrig haft tovor..jo nån gång i skägget när jag var handopererad och inte kunde borsta så noga!
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Nä,jag tror hon alltid varit kal där,för det är inget jag reagerat på:D,men jag var tvungen att gå och kolla på henne när du lagt in bilderna!

Möjligtvis att hon är lite tunnhårigare än mina tidigare riesen,för jag har för mig att om man fuskade med borstningen under "armarna",så blev det lätt tovor...och denna tik har aldrig haft tovor..jo nån gång i skägget när jag var handopererad och inte kunde borsta så noga!

Min tik (blandras av korthårig modell) är också tunnhårig där, och på "magen" mellan bakbenen. Jag har bara haft henne ett par månader, men enligt de tidigare(hon är lite drygt ett år) har hon alltid varit det...
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Nu vet jag ju att du har hane och jag har tik,men jag gjorde för skoj skull lite mätningar på min jycke,du kan ju kolla och jämföra om du vill!

Siffran nr 3 syns dåligt,men den är vid bakbenet:D
25916353.jpg

1 MANKHÖJD
2 OMFÅNG VID FRAMBEN
3 OMFÅNG VID MAGE
4 OMFÅNG VID REVBEN/BRÖSTKORG
5 LÄNGD FRÅN SVANSROT TILL IQ-KNÖLEN PÅ HUVUDET

VIKT 40 KG
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

för mig som har labrador låter 4 dl ganska normalt. min kastrerade hane får 4-5 dl torrfoder per dag och väger ca 37 kg. han har väldigt mycket energi och är i perfekt hull. min träningskamrats hundar (goldens) får även de 4 dl per dag utan att gå en svältdöd till mötes.
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

för mig som har labrador låter 4 dl ganska normalt. min kastrerade hane får 4-5 dl torrfoder per dag och väger ca 37 kg. han har väldigt mycket energi och är i perfekt hull. min träningskamrats hundar (goldens) får även de 4 dl per dag utan att gå en svältdöd till mötes.

Ah, tack, bra att veta =)

Jag kan förstå Movi, jag tycker också det är pyttelite mat för en så stor hund. Men så har jag aldrig haft någon LÄTTfödd förut, och för mig är för en hund i den storleken en liter foder inte mycket mat.

Men himla bra att få ett 'referensvärde' från den andra sidan så att säga! =)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp