Tjocka kotor??

M

malört

Varför får hästen tjocka kotor.
Hästen har väl sammansatt foderstat o haft det sen betes intaget (ca 10 aug) rids varje dag.och har nu senaste 3 veckorna fått arbeta lite mera och nu är kotorna galliga varje morgon (eller tjocka iallafall) beror det på foder, hormonomställning, för hårt arbete(arbetas igenom varannan dag o lugnare varannan dag o skrittas en dag istället för att stå) tränar för tränare 1 gång i veckan i ridhus. Övrigt arbete är på varierat underlag i skog o ibl grusväg.
Har funderat på om det kan hjälpa att massera in liniment på kvällen för att hålla blodcirkulationen igång. Har innan alltid varit torr o fin i kotorna.Är ute i hagen från tidig morgon till kväll(ca 7.00-17.30) Är det nån som har nåt tips. eller har liknande problem.
 
Är kotorna tjocka efter du har ridit eller hästen varit ute? Om inte så är det antagligen bara blodcirkulationen som är lite dålig.... Så var det på min mammas gamla travare. Tjock varje morgon och hur fin som helst när hankom in från hagen.. Du behöver i så fall egentligen inte göra nånting åt det..
 
Det är enbart på morgonen..det jag funderar på är varför det kommit nu och inte tidigare. Det borde ju finnas nån anledning till detta. :confused:
 
Det blir ofta så om hästen blir äldre och tränas hårdare... Det är inte farligt! Vad du kan göra är att ge cirkulationsfrämjande örter, nässla är bra, och linda benen på kvällen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 228
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
10 257
Senast: Fruentimber
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 625
Senast: Hyacinth
·
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 071
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp