Tjockistråden 5

Bukefalos 30 år!

"Firar" årsdag för min viktresa idag. Vägt allt som gått och räknat, aka CICO, i 1 år idag. Fattas väl iofs några hekto, men säger ändå att det är -30kg, mest för att -29 inte känns lika kul 😅 hade ju säkert gått ner lite innan jag vägde hos läkarn så 😉 men från 100kg till pendla runt 71.

Så det i sig är stort. När jag dessutom kommer ihåg att jag va upp på runt 114kg 2021 så känns det ännu mer wow. Beteendemedicin hjälpte till med att få bort de första 15. Köksvågen, mobilens miniräknare, och google/förpackningarna resten. Eller, kanske lite pannben bakom oxå.. Har ju ändå försökt gå ner i vikt hela mitt vuxna liv så att hitta nått som funkar och känns hållbart so far är toppen.

Men lite halvmotigt att veta att även om jag nu är på bra vikt för min längd (173) så kommer jag nog måsta fortsätta räkna i framtiden oxå. Tur det är småkul. 🙈
Kommer att måste ha tänket i bakhuvet hela tiden.

Även kommit igång med träningen på slutet, och fasen vilken känsla det är att ha en kropp som faktiskt orkar. Springa är plötsligt nästan trevligare än att gå 🙈 gick en prommis i vårsolen igår och är nu mör i höger framben 😒

Nu blir nya målet att hålla vikten ett år (och bygga mer muskler) 😁

Träningsvärken från i måndags börjar släppa så tänkte jag skulle öka på den idag.
Tyvärr känner jag av vissa inflammatoriska problem i axlarna, så vi får se hur det går.
Skrivit till läkaren om receptförnyelse, tänkte höra om att gå upp i dos också. Inte fått någon återkoppling än vilket irriterar.
Om jag höjer har jag 3 doser kvar i pennan och vill gärna kunna hämta ut en ny penna i god tid innan den gamla är slut.

Min mage har varit ur balans i några dagar (pga mina medeciner) så inte orkat träna alls. Igår vart ingen bra dag då det var mycket bilåkning så maten vart riktigt dålig och eftersom den redan var dålig så gjorde jag det värre med att avsluta kvällen med lite chips och ostbollar :mad: Inga mängder men ändå.

Måste slute göra så att OM/när det inte blir så bra strunta i det och tänka äsch dagen är ju inte bra ändå och fortsätta stoppa i mig.

Idag är en ny dag med nya tag så ingen ide att lägga för mycket men bra att ha i bakhuvet att bara för att jag "överätit" en dag ursäktar det inte att fortsätta äta.

Blev ingen träning i går, mådde verkligen inte bra när jag åkte från jobbet. Febrig, snorig och nysig.
KAN ha varit pollenallergin för jag mår bättre idag efter att medicinerat i gårkväll.
Ja jag har slarvat med medicinera, fy på mig.
I morgon blir det iallafall lördagsträning, den ska mycket till att jag missar.
Börjar släppa vätska men det går lååååååångsamt :banghead:

Vägde in mig imorse med en sjua som förstasiffra på vikten (79,4) vilket inte har hänt sen gymnasiet, drygt tjugo år sedan med andra ord. Det känns fantastiskt bra. Kan inte få in i huvudet (som jag beskrivit förut) att jag gått ner mer än 30 kg från toppvikt, även om det inte varit en helt rak väg utan några resor upp/ner.

Jag har därmed också flyttat ner mitt viktmål. Tidigare har jag tänkt att jag ska vara nöjd med att hamna precis på normal-bmi (runt 72-73) men nu har jag flyttat ner mitt mål till 67. Då har jag lite spelrum och kan sätta en mental gräns vid 70, att jag behöver göra aktiva åtgärder om jag glider över.

Det jag främst märker av nu är hur mycker gratis kondition jag får för varje kilo ner. Orkar gå längre och längre, i tuffare terräng, utan behov av återhämtning. Hunden är nog lika glad som jag!

Min mage har varit ur balans i några dagar (pga mina medeciner) så inte orkat träna alls. Igår vart ingen bra dag då det var mycket bilåkning så maten vart riktigt dålig och eftersom den redan var dålig så gjorde jag det värre med att avsluta kvällen med lite chips och ostbollar :mad: Inga mängder men ändå.

Måste slute göra så att OM/när det inte blir så bra strunta i det och tänka äsch dagen är ju inte bra ändå och fortsätta stoppa i mig.

Idag är en ny dag med nya tag så ingen ide att lägga för mycket men bra att ha i bakhuvet att bara för att jag "överätit" en dag ursäktar det inte att fortsätta äta.
En dag av trehundrasextiofem är ju en droppe i havet! Nya tag!

Ja precis mer en reflektion av att när jag väl gör över så ska jag INTE fortsätta äta för dagen är redan "förstörd" eller vad man ska säga. :)

Idag är mycket lugnare och på "banan" igan. Ska straxs ta en liten promenad i det fina vädret
Det där är en aspekt jag märker att medicinen har hjälpt mig. De där "dagen är redan förstörd" tankarna är borta.
Inte bara matbrus och sug, utan även skit samma mentaliteten.
Nu hämnas ju även magen så lite tänker man ju på inte äta för mycket :cool:, men själva tankarna är borta.

Äsch, nu har jag ätit våfflor och plötsligt blev jag galen efter våfflor. Precis som med semlor tidigare, som jag nu har noll sug efter eller sorbet. Så himla gott med micrade och mosade jordgubbar (tack för tipset @dobbis ). Tyvärr är ju fortfarande grädden - även om det är 30% sådan, inte så nyttig. Plus då själva våfflan. Funderar på om jag ska få äta en våffla i påsk.

Köpt mycket påskmust (sockerfri) eftersom den smakar godare än den med socker.

Träningen går enligt plan, maten går enligt plan. Godisätandet går totalt åt skogen. Blir så himla arg på mig själv, hur jävla svårt kan det vara

Ruggigt jäkla svårt är vad det är! :mad: *surar*

Igår köpte jag lösgodis ÅT MAMMA jomenvisst vem öppnade inte godispåsen 3ggr innan jag lämnade över den?

På riktigt blir så irriterad på mig själv vid sånt. Funderar på om choklad-te kan minska suget lite? Hmm får testa

En sak som jag har märkt nu under min viktresa och som jag finner väldigt märklig, är att andra verkar ha problem med att jag väljer bort godis, fikabröd osv. Det är nästan så en del blir irriterade eller rent av sura för att jag inte äter det. Väldigt intressant att se folks reaktioner.

För övrigt har jag äntligen kommit under 100 strecket och väger därmed mindre än jag gjort på flera år

Inte räknat nå¨got i helgen. Maten har inte varit den bästa men långt ifrån dålig och inte massa onyttigheter. Ordentlig frukost och middag och jag har träningsvärk från helvetet ida.

Lördagens körde jag stall -gymmet sen hem och rasta hundarna lite snabbt innan vi drog iväg till byggdegården för att gemensamt röja utanför. Såga ner träd, sly, ris, kratta mm tappade räkningen på hur många kärror som vi for iväg med sen fortsatte vi resten av dagen hemma med att röja ris på kullarna som jga ser ut på.

Söndagen vart det långpromenad och lite röjning av ris/sly/träd hemma samt fönsterputsning så denna helg har man rört på sig och stort plus inget överätande.

Idag är det måndag och ny vecka nya tag. Heja oss!

En sak som jag har märkt nu under min viktresa och som jag finner väldigt märklig, är att andra verkar ha problem med att jag väljer bort godis, fikabröd osv. Det är nästan så en del blir irriterade eller rent av sura för att jag inte äter det. Väldigt intressant att se folks reaktioner.

För övrigt har jag äntligen kommit under 100 strecket och väger därmed mindre än jag gjort på flera år

Det är inte bara vid viktnedgång. Tror det är något man bjuder på fika och då får man liksom en ursäkt att fika själv. Man vill inte fika själv utan det ska bjudas på nånting. Speciellt älder generationen så är det svårt att tacka nej oavsett vad det gäller. Fikabröd, kaka, kaffe osv.
Och tar men en kaka så får man höra men ska du inte ha en kaka till? Är du säker?

Nu efter min transplantation får jag mer höra att nu när du kan äta det där igen :D

Alltså så mycket godis som jag fick o början i form av fika, choklad osv av kollegor och kunder för att man var diabetesfri :rofl:

Nu kör jag med att ja jag kan äta det där så bör jag inte och skyller på att jag fika som en tok första tiden :D

Ruggigt jäkla svårt är vad det är! :mad: *surar*

Igår köpte jag lösgodis ÅT MAMMA jomenvisst vem öppnade inte godispåsen 3ggr innan jag lämnade över den?

På riktigt blir så irriterad på mig själv vid sånt. Funderar på om choklad-te kan minska suget lite? Hmm får testa

Det kan vara skitsvårt, svårast är att inte slå på sig själv.
Två av tre är väl inte så illa.
Ja det är verkligen svårt 😩 Skönt att man inte är ensam iallafall!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka