Tjockt vintertäcke med fast hals?

Cashmir

Trådstartare
Söker med ljus och lykta efter billigast möjliga vintertäcke. Det viktiga är att det är fast hals (ej "överlappning" utan helt fast) som går högt upp.

Andra krav: Minst 300 gram, gärna mer. OK passform och gärna lite längre på sidorna. Vattentätt såklart.

Mindre viktigt att det är slitstarkt osv.. hästen går själv i hage. Behöver med andra ord inte vara något värstingtäcke utan ett väldigt budget, ska förhoppningsvis inte användas sådär jättemycket. Har kikat lite på det på Börjes, någon som vet nåt om det? 750 kr kostade det..

Sv: Tjockt vintertäcke med fast hals?

Jag handlar mycket från eBay. Testade att söka på www.ebay.co.uk med sökorden rug turnout heavy full neck och fick upp en hel hög med tjocka utetäcken.

Kolla på Shires/TCH. Bra passform och kvalite och inte alltför dyrt.

Amigo har också en modell med fast hals.

Halvt KL

Tack för alla tips! Alla verkar dock ligga på 900-1000 kr.. Finns det verkligen inget budgetalternativ i klass med Börjes eller billigare? Det ska bara vara ett reservtäcke ;)

Det finns ju mycket fint på begagnatmarknaden. Mycket som knappt är använt. Man kan behöva spana ett tag och kanske lägga in köpesannonser men ofta kan man hitta det man behöver.

Börjes täcken kan vara lite svåra i passformen, men jag är väldigt nöjd med mina "vanliga" vintertäcken därifrån (dvs utan hals). De sitter skitbra på mina ston som är breda om rumpa och bogparti, bättre på hon som är mer avlång i kroppen än den andra som är mer kvadratisk dock.

Däremot sitter det inte bra på grabben som knappt har någon manke, men mycket hals och är bred om ryg, rumpa och bring/bogparti. Jag vet inte hur det med hals är men jag har bestämt mig för att inte köpa det till min hingst eftersom det vanliga täcket inte sitter bra på honom. Jag är också på jakt efter ett tjockt täcke med fast hals och har fastnat för HW eller Shires.

De täcken du har fått tips om kostar ju en hel del mer än din prisklass (till och med upp över 2000 kr), så jag skulle nog antingen kika på begagnat (tradera, blocket) eller om du har en Hööks-butik i närheten? Ett tips är att mäta din häst och sedan kika runt lite på vad som kan passa innan du köper.

Har ett shires typhoon combo, älskar det!

IMG_7524.jpg

Vilka modeller då:)? Jag vill verkligen ha just ett Bucas med fast hals men hittar ju inga!

Jag gillar verkligen Bucas med fast hals och tänkte köpa ett nytt i vintras, men när jag åkte till den lokala ridsportbutiken så sa dom att Bucas har slutat göra täcken med fasta halsar. :(

shire har väldigt fina vinter täcken ^_^ har både med fast hals och avtagbar till mina hästar :D.
har ett tornado och ett weatherbeta. tror jag det var ... väldigt trevliga täcken i alla fall ^_^

Börjes täcket (tyfon, antar att det är samma som förra året bara ny färg) har det på två hästar, det verkar helt ok! men svårt att tänka mig att det verkligen är 1800 D... ena hästen gjorde sänder det radan första dagen, och efter två månader var det i stort behov av lagning:grin: (ibland går det villt till i den hagen...) andra hästen täcke däremot ser fortfarande ut som nytt.

skulle annars rekomendera Shire täcken. Supertäcken till bra priser:idea:

Jag har det från börjes och har varit nöjd med det. helt klart värt sina pengar, Har bra passform och rymlig hals. Jag har en tinker med stubbman och den får utan problem plats i det täcket.

Har två shires sstormcheeta combo från Hepshop. Hög rivfasthet, fast hals och tjockt! Kostar runt tusenlappen :)

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 362
Senast: As_Vegas
·
Utrustning Jag känner bara till HW men de har inte direkt täcket jag söker så nu vill jag gärna ha hjälp! Följande önskas: * LÄTT täcke med... 2
Svar
23
· Visningar
3 989
Utrustning Nu är det dags, vintern börjar närma sig! Och det är ju ett träsk att försöka hitta ett täcke man både tycker är snyggt, funktionellt... 2
Svar
27
· Visningar
3 095
Senast: miiiiiiia
·
Utrustning Vilka märken har vintertäcken med fast hals? Gör inget om den går att ta bort, men det ska inte vara sån hals som man spänner på och av...
Svar
15
· Visningar
1 287
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka