tjudrad häst????

C

corillo

är det verkligen lagligt att ha hästar tjudrade?? :confused: :confused:
när jag letade häst i höstas så ringde jag på en häst; hingst korsn. nordsvensk-russ, men iaf, på 1,5 år.
jag frågade om hästen var välhanterad och då svarade han: "han är jätte snäll! jag har inte hanterat honom så mycket, men jag leder honom till och från där han står tjudrad ibland. :crazy: han kan ju inte gå med stona i hagen.."
är detta verkligen tillåtet?
jag skulle gärna vilja rädda en sådan häst, men har inte plats för en hingst och dessutom korsning.. :(
 
Förbjudet är det väl inte,men man avråder nog ifrån att göra det!!
 
Har ej fullt kunskaperna..

men såvitt jag vet får du inte tjudra hästar i Sverige. Känner en man som hade köpt en slags "stång" som man sätter mellan benen på hästen (frambenen) så att den ej kan springa iväg. Den hade han köpt på Island där den kan användas tex vid långritter då man inte kan inhägna hästarna under natten o vill hindra dem att gå för långt. Han påstod dock att den är förbjuden i sverige. Vad jag vet(kan dock ej säga var jag läst eller hört det) så får man varken ha hästar tjudrade eller tex hundar i löplina i vårt land.
 
Re: Har ej fullt kunskaperna..

Jag vet inte vad reglerna egentligen säger, men jag har HÖRT att man inte får ha hästarna tjudrade mer än korta perioder då de är under ständig uppsikt. För att ha de tjudrade längre stund krävs speciella tillstånd som är tydligen är svåra att få.
Hundar däremot får VISST hållas i löplina men den måste ha en viss längd (kommer inte ihåg siffror) och sen tror jag att det ska finnas något sorts skydd.

Men som sagt, jag är inte HELT säker...
 
Re: Har ej fullt kunskaperna..

Jag vet inte vad reglerna egentligen säger, men jag har HÖRT att man inte får ha hästarna tjudrade mer än korta perioder då de är under ständig uppsikt. För att ha de tjudrade längre stund krävs speciella tillstånd som är tydligen är svåra att få.

Arligt talat sa tror jag inte ett dugg pa vad du HORT. Da skulle ju en hast inta fa sta i spilta en hel dag heller, och det finns annu inga lagar i Sverige som sager att man maste slappa ut hasten varje dag ett visst antal timmar!

Det ar inte att rekommendera, men jag tror knappast att det ar olagligt att binda upp en hast.
 
Re: Har ej fullt kunskaperna..

Från SJV:s föreskrifter L100.
"Häst får endast tillfälligtvis hållas bunden på annan plats än i spilta
eller box och skall då ses till särskilt. Vid sådan uppbindning får endast
grimma eller halsrem användas."
Hästar som fastnar får ofta fula skador i karleden.
PL
 
Som du redan fått svar på så får du ha hästen på detta vis korta perioder under uppsikt.

Men jag har för mig att man måste ha en kedja, en lina kan hästen trassla in sig i samt "knyta fast" sig själv i. En kedja faller rakt ner.

Men att ha en häst uppbunden när den ska vara ute är ju inget rooligt liv för en häst. Då är det bättre att låta den gå själv i en hage, än fasttjudrad i en hage med andra hästar. Där har den inte heller möjlighet att komma undan om en annan häst går på den (slåss).
 
Re: Har ej fullt kunskaperna..

Med tjudrad tänker inte jag på en häst som sår i spilta. I spilta är inte grimskaftet/linan fastbunden, utan löper genom en ring. Jag VET att man får ha hästar i spilta och att det inte alls är något fel i det (har haft det själv), men från det till att tjudra en häst ute är ganska skilda saker enligt mig.
 
Re: Har ej fullt kunskaperna..

Jag är bombsäker på att det är förbjudet att binda ihop benen (dvs sån där stång), jag har läst en lagtext på det, men kommer inte ihåg den ordagrant. På island är det däremot inte förbjudet.

Ang tjudra häst, så har jag för mig att man får binda fast en häst så länge linan man binder med hålls sträckt, och hästen inte kan trassla in sig i den. Dvs i spilta så binder man i en lina med tyngd, så att den hålls sträckt. Hur man ska kunna göra något sånt utomhus, med längre lina, ser jag inte vara möjligt = olagligt? :confused:
 
Re: Har ej fullt kunskaperna..

Från L100 igen:
"3 § När ett djur hålls på bete får djurets rörelsefrihet inte begränsas genom
att en tyngd eller annat hindrande föremål fästes vid djuret. Rörelsefriheten
får heller inte begränsas genom att olika delar av djurets kropp
binds samman eller genom att djuret binds samman med ett annat djur."
Vad beträffar tjudring med lina så finns det inget om att linan måste hållas sträckt utan det är texten jag citerade i mitt förra inlägg som gäller.
PL
 
Re: Har ej fullt kunskaperna..

:bow:
Verkligen bra att du söker upp fakta och inte gör som många andra dvs gissar.

jag förstår verkligen inte varför så många helt enkelt inte tittar på jordbruksverkets hemsida och söker fakta. Det gäller inte bara just denna fråga utan det verkar vara så rent allmänt.
 
Re: Har ej fullt kunskaperna..

Det finns fler lagtexter om att man inte får hålla djur på sånt sätt att de skadar sig själva.
Men om man kan hålla häst tjudrad i lina eller inte, verkar ju inte framgå?

Om det vore så lätt att bara läsa lagtexterna, skulle vi behöva jurister då???
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 217
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 521
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 767
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 933
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp