Tjuvparad tik

C

cilvia

Min tik har blivit tjuvparad!!

Är det någon som har erfarenhet av att spruta en tik??

Vi ska till veterinären på dag 28, men jag tror hon är dräktig, märker på henne att hon är annorlunda, precis som förra ggr när hon hade "planerade valpar".

Men dessa valpar ska inte födas, dels är hon tjuvparad med sin egen son(förvisso en mkt fin hund, men det går bara inte).

Inga pekpinnar tack om att jag ska hålla reda på min hund bättre, jag var inte där, en kompis till mig passade henne, och hon var på dag 6 i löpet.
 
Sv: Tjuvparad tik

varför inte spruta nu? du har bara några få dygn på dig innan det är för sent. tänk på att ultraljuda efteråt så att du är säker på att den tog.
 
Sv: Tjuvparad tik

Hon blev tjuvparad den 25 maj, och jag ringde direkt till veterinärkliniken, och dom sa att hon skulle sprutas på dag 28, och har pratat med flera sen dess, och dom säger samma sak.
 
Sv: Tjuvparad tik

Så hade jag tänkt att göra också, hade kunnat åka in till akutsjukhuset för att spruta, men så sa dom att jag skulle vänta till dag 28. Blev lika förvånad jag
 
Sv: Tjuvparad tik

Med Alizin kan man spruta både direkt o senare med det gamla preparatet estradiolbenzoat(Ovex) måste man spruta tidigt.
Skälet till att vissa kliniker vill vänta till dag 28 är att då kan man säkert konstatera en ev dräktighet med ultraljud men då kostar det ju därefter.
PL
 
Sv: Tjuvparad tik

Jag har gett abortspruta till en tik för ett antal år sedan, men det var den gamla varianten som ges inom ett par dagar. Så jag vet ju inte ens om hon var dräktig eller inte, jag märkte ingen skillnad på henne efter sprutan heller. Veterinären sa att en bieffekt kan vara att de löper om, men hon gjorde aldrig det.

Nu vet jag ju inte hur en ev. abort efter en månad funkar, men jag kan tycka att principen låter bra i alla fall; är hunden inte dräktig slipper man ju spruta den.
 
Sv: Tjuvparad tik

Har aldrig behövt spruta någon sjlv, men har bekanta som sprutade sent. Tiken fick då föda fram valparna som skulle vara döda av sprutan. Jobbig förlossning där en valp dessutom levde, mycket tragiskt. Jag skulle definitivt spruta tidigt!
 
Sv: Tjuvparad tik

Just därför ska man u-ljuda efter p-spruta.
 
Sv: Tjuvparad tik

Min personliga åsikt i frågan är att det är bättre att ultraljuda och verkligen veta att det är valpar och sedan spruta tiken, än att spruta "i blindo".
 
Sv: Tjuvparad tik

Min personliga åsikt är om man är säker på att en parning verkligen skett är det bättre att spruta tidigt "i blindo".
PL
 
Sv: Tjuvparad tik

jag håller med. det finns inte tillräckligt med biverkningar för att motivera att tiken ska föda fram halvfärdiga valpar.
 
Sv: Tjuvparad tik

Med tanke på att tiken var så tidigt i löpet som dag 6, så skulle jag ha väntat och fått bekräftat att hon verkligen är dräktig innan spruta ges.
Sedan är det väl tveksamt om hanen verkligen parade sig med henne eller om han bara "försökte". Som sagt dag 6 i löpet är tidigt för en tik att vara mottaglig och har ingen sett parning och hängning, så skulle jag vänta med sprutan.
 
Sv: Tjuvparad tik

Du bör ultraljuda efter en abortspruta för att försäkra dig om att valparna har dött och om så inte är fallet abortera på nytt.
 
Sv: Tjuvparad tik

Nu är tiken ultraljudad, och det fanns inga valpar därinne, som tur var.

Till Gnist. Dom hade tydligen suttit ihop ca 20 minuter, så det var en fullbordad parning.
 
Sv: Tjuvparad tik

Så skönt att du inte behövde spruta henne och bra att det inte är rutin att spruta "i förebyggande syfte" hos din vet.

Låter märkligt att hon var parningsvillig så tidigt i löpet, men som tur är så är ju inte äggen redo för befruktning så tidigt även om tiken snällt ställer upp sig för hanen..
 
Sv: Tjuvparad tik

Tiken jag vill ha valp efter ställde upp sig redan 8:e dygnet, parningen fullbordades och hanen hängde. Det blev två fosterblåsor, sedan nada. Så det finns allt konstiga parningar :crazy:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 117
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 195
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Jag har en 10 årig Weimaranertik som plötsligt för några dagar sen flyger på min 15månaders vorstehtik , till synes helt oprovocerat...
Svar
14
· Visningar
1 756
Hundträning Har länge läst på buke men aldrig postat något. Men känner lite att situationen är ohållbar här hemma nu, so here it goes. Jag har två...
Svar
5
· Visningar
1 388
Senast: Caps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp